1

توقیف کمدی پرمخاطب «لازانیا» توسط شهرداری+نامه تهیه‌کننده این فیلم به مدیر قالیبافی تصویرشهر⇐چرا دلایل توقیف «لازانیا» را اعلام نمی‌کنید؟/اين رسمش نيست كه سينماهاي متعلق به بيت‌المال اسير اعمال سليقه شخصي شوند!/قابل قبول نیست که فیملهای رفقا را به صورت فول‌سانس نمایش می‌دهید و فیلمی مستقل مانند «لازانیا» را کاملا بایکوت می‌کنید/اگر به فکر نابودی سینماگران مستقل هستید، یقین بدانید که کور خوانده‌اید!/چطور است که کمدی‌های مملو از رقص و آواز را در سینماهای شهرداری نشان می‌دهید اما «لازانیا» را به بهانه کمدی بودن توقیف کرده‌اید؟/ آيا امام حسين (ع) نمايش کمدیهای دیگر را حلال دانسته و فقط نمايش «لازانيا» را گناه و حرام اعلام فرموده‌اند؟! /هرچه زودتر به اين رفتار فراقانوني خاتمه داده و هر چه سريع تر امكان اكران عادلانه تمامی فیلمها در سینماهای شهرداری را فراهم کنید

سینماروزان: در سالهای اخیر برخی از آثار پرمخاطب سینماهای کشور با محدودیت یا توقیف نمایش در سینماهای شهرداری روبرو شده اند؛ روالی که هرچند استارتش در زمان حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران زده شد اما به دوران محمدعلی نجفی و محمدعلی افشانی هم تسری یافته است.

سینماهای شهرداری تهران زیرمجموعه سازمان تصویرشهر است که مدیریت آن همچنان برعهده مدیری بازمانده از روزگار قالیباف است و همین مدیر بوده که در ماههای گذشته از نمایش فیلمهایی مثل «خالتور» و «دشمن زن» در سینماهای شهرداری جلوگیری به عمل آورد. به تازگی کمدی پرمخاطب «لازانیا» هم با ممنوعیت نمایش در سالنهای شهرداری مواجه شده است.

احمد احمدی تهیه کننده «لازانیا» در واکنش به این ممنوعیت نامه ای سرگشاده را به مدیرعامل تصویرشهر نوشته است.

متن این نامه را بخوانید:

جناب آقاي علي احمدي
مدير عامل محترم تصویرشهر
سلام عليكم

فيلم «لازانيا» به تهيه كنندگي اينجانب احمد احمدي كه با سرمايه بخش خصوصي، به شكلي كاملا مستقل توليد شده و در همين چند روز ابتداي اكران مورد استقبال گسترده مخاطب قرار گرفته هنوز فرصت نمايش در سينماهاي پرديس ملت و ساير سينماهاي زير مجموعه شهرداري تهران (به استثناي سينماي آزادي كه مالكيت آن بين حوزه هنري و شهرداري مشترك است) را نيافته و من متعجبم كه بر اساس كدام منطق و چرا اين فيلم كه مجوزهاي لازم را از وزارت ارشاد دريافت كرده و به عنوان اثري سالم و سرگرم كننده توجه خانواده ها را جلب كرده، مورد بي‌مهري شما قرار گرفته و گرفتار تبعيض شده. از آن بيشتر متعجبم و دلگير كه چرا جنابعالي و زير مجموعه شما پاسخگوي بنده و عوامل فيلم نيستند و تمام تلاش هاي من براي ارتباط با شما و دانستن دلايل اين بي عدالتي و حل مشكل ناكام مانده.

جناب احمدي!
اين رسمش نيست كه سينماهاي متعلق به بيت المال اسير اعمال سليقه شخصي شما شوند و ما را از حقوق حقه خود محروم كنيد. آنچه اختيار اداره آن به شما سپرده شده امانتي است كه نمي تواند و نبايد وسيله اعمال اغراض و سليقه شخصي شود. اين قابل قبول نيست كه شما فيلم هاي رفقا و نزديكان خود را كه بعد از «لازانيا» اكران شده اند را در سينماهاي متعلق به بيت المال، در بهترين شرايط نمايش دهيد و فيلم هاي مستقلي مثل «لازانيا» را در محاق قرار داده و مانع نمايش شان شويد.
اين بساط سانسور و حذف آمرانه و فراقانوني نه اخلاقي است و نه مشروعيتي دارد و از آن بدتر منش و رفتار متفرعنانه شما است كه حتي پاسخگوي عملكرد خود نيستيد.

آقاي احمدي!
من و امثال من با تحمل هزاران مشكل و مرارت و بدون حمايت و بري از هر نوع وابستگي و رانت، با پول حلال فيلم مي سازيم و روا نيست به هر دليل با اين حق كشي ها بخواهيد زمينه حذف و نابودي ما را فراهم كنيد. البته اين خيال باطلي است چرا كه ما حذف و نابود نمي شويم و بر عكس از پا نخواهيم نشست و در برابر ظلم و بي عدالتي هايي اين چنين سكوت نخواهيم كرد.
در حالي به بهانه ماه محرم و صفر از نمايش «لازانيا» خودداري مي كنيد كه همين الان در سينماهاي تحت تملك شهرداري تهران چند فيلم طنز، مثل «تهران، لوس آنجلس»، «هشتگ» و فيلم «ماه پيشوني» با صحنه هاي موزيكال و رقص و آواز بسيار در حال نمايش هستند كه تعدادي از آنها بعد از «لازانيا» اكران شده اند و حتي در مواردي كمتر از فيلم «لازانيا» مي فروشند و من مي خواهم بدانم چرا فرصت نمايش در اين سينماها از فيلم من سلب شده و چرا من به عنوان يك تهيه كننده مستقل از اين امكان محرومم. آيا امام حسين (ع) نمايش اين سه فيلم كمدي و مفرح، در ماه محرم را حلال دانسته اند و فقط نمايش «لازانيا» را گناه و حرام اعلام فرموده اند؟!
اين چه بساطي است كه از اجتهاد شخصي در امور ديني راه انداخته ايد و به نام امام حسين (ع) و محرم حق و ناحق مي كنيد، البته من معتقدم آن سه فيلم هم بايد اكران شوند و حق شان است همانطور كه «لازانيا» هم بايد اكران شود و از حق قانوني اش محروم نشود.

جناب آقاي احمدي!
قوياً معتقدم نمايش فيلم «لازانيا» در سينماهاي متعلق به عامه مردم و بيت المال، نه يك امتياز، كه حق مسلم من است و مي خواهم بدانم در حالي كه اين فيلم حتي در سينماهاي حوزه هنري هم نمايش داده مي شود بر چه اساس و منطقي توسط شما توقيف شده؟ مي خواهم بدانم به كدامين گناه مرا و فيلم مرا حذف كرده ايد.

آقاي احمدي!
سال ها فعاليت در سينماي ايران مرا صبور و البته پيگير احقاق حق خود كرده، آن ها كه مرا مي شناسند به بي حاشيه بودن من در عرصه حرفه اي شهادت مي دهند. من همواره تلاش كرده ام در فضايي آرام، سالم و به دور از جنجال و هياهو كار كنم، اما از من نخواهيد در برابر حق كشي و بي عدالتي سكوت كنم كه اين در مرام من نيست.

جناب احمدي!
صميمانه از شما مي خواهم به اين رفتار فراقانوني خود خاتمه داده و هر چه سريع تر امكان اكران «لازانيا» در پرديس ملت را فراهم كنيد. باور بفرماييد در غير اين صورت حق الناس بر گردن شما است و روزي بايد پاسخگوي اين ظلم آشكار و بي عدالتي محرز باشيد و البته مطمئن باشيد بنده نيز از پيگيري اين مساله دست بر نخواهم داشت و در صورت عدم حصول نتييجه ضمن اعلام به رسانه ها و خبرنگاران، در مقابل دفتر شما تحصن خواهم كرد.