1

توقیف “مشکل گیتی” به‌خاطر GEM⇐کارگردان: هیچ تیزری به جم نداده‌ایم اما ارشاد دستور توقیف را داده/مدیران ارشاد می‌گویند ما نمی‌توانیم کاری کنیم/تیزر خیلی فیلمها از جم پخش شده اما دیواری کوتاهتر از ما پیدا نکردند

سینماروزان: ماجرای ادامه دار پخش تیزرهای تلویزیونی از شبکه های ماهواره ای بیشتر از یک سال است که ادامه دارد؛ ماجرایی که در چند مرحله تا پای ممنوعیت از فعالیت برخی شرکتهای پخش پیش رفت ولی به قطع پخش تیزر از ماهواره منجر نشد.

به گزارش سینماروزان در هفته های اخیر نیز تیزر فیلمهای مختلفی از شبکه‌های ماهواره ای روی آنتن رفته است؛ از پروژه ای ارگانی که تیزر موزیکالش را به pmc داده تا فیلمهای دیگری که تیزرهایشان از جم روی آنتن می رود.

در این بین گویا دادستانی وارد عمل شده و به توقیف اکران یکی از فیلمها که یک کمدی-اینترنتی با نام “مشکل گیتی” است پرداخته است؛ آن هم در حالی که در بخشی از این فیلم به نقدشیوع سریالهای ماهواره ای در میان زنان خانه دار ایرانی پرداخته شده است.

توقیف “مشکل گیتی” درست همزمان با اظهارات صریح رییس کمیسیون فرهنگی مجلس رخ داده که گفته بود دادستانی چرا فقط با تبلیغ ماهواره ای محصولات سینمایی مشکل دارد.(اینجا را بخوانید)

ارشاد دستور توقف نمایش را داده

بهرام کاظمی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «مشکل گیتی» با تأیید خبر توقف اکران این فیلم به “ایسنا” گفت: درپی صدور حکمی قضایی، وزارت ارشاد دستور توقف نمایش این فیلم را به سینماداران ابلاغ کرده است.

بهرام کاظمی با اشاره به این‌که وزارت ارشاد دستور داده که این فیلم از اکران برداشته شود، اظهار کرد: وزارت ارشاد به دفتر پخش فیلم و انجمن سینماداران نامه زده که این فیلم را از اکران سینماهای کشور بردارند. این در حالی است که بلیت‌های این فیلم برای پنجشنبه و جمعه فروخته شده و مردم بلیت رزرو کرده‌اند و برداشتن فیلم موجب نارضایتی مخاطبان خواهد شد.

او درباره زمان قطعی توقف اکران فیلمش، گفت: هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست؛ پنجشنبه و جمعه که مراجع قضایی در دسترس نیستند و ناچار تا شنبه منتظر می‌مانیم. از طرفی حتی ممکن است امروز یا فردا به سینماداران تلفن بزنند و بگویند فیلم را نمایش ندهند.

تیزر خیلی فیلمها از جم پخش شده اما ما تیزری به جم نداده ایم

این کارگردان سینما که فیلم قبلی‌اش “شبی در تهران” را هشت سال پیش از «مشکل گیتی» ساخته، درباره پی‌گیری وضعیت این فیلم، توضیح داد: دیروز به وزارت ارشاد مراجعه و با مسئولان صحبت کردم؛ اما آن‌ها می‌گویند حکم از سوی دستگاه قضایی آمده است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم، ما قوه‌ی مجریه‌ایم و باید حکم را اجرا کنیم.

کاظمی با اشاره به پخش تیزر فیلم‌های مختلف از شبکه‌های ماهواره‌ای و این‌که توقف اکران شامل حال آن فیلم‌ها نشده است، اظهار کرد: تیزر خیلی از فیلم‌ها تا کنون از شبکه «جم» پخش شده است. ما تیزری در اختیار این شبکه قرار نداده‌ایم و حتی وقتی پخش تیزر فیلم از ماهواره آغاز شد، بیانیه‌ای در اعتراض به این کار دادیم و گفتیم تیزر را از ما سرقت و پخش کرده‌اند، خود من هم آن را امضاء کردم؛ اما ظاهراً دیواری کوتاه‌تر از ما پیدا نکرده‌اند!