1

توقیف تیزر و ممنوعیت بیلبورد به‌خاطر وجه زنانه #دسته_دختران!؟

سینماروزان/محمد شاکری: اکران درام جنگی دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری آغاز شده ولی نه از پخش تیزر تلویزیونی فیلم خبری هست و نه بیلبورد محیطی برای فیلم تدارک دیده شده.

#دسته_دختران از همان رونمایی در جشنواره فجر۴۰ بابت کیفیت تولید به خصوص در بازسازی رئالیستی عین اتفاقات جنگ، مورد توجه قرار گرفت‌ و کنارش تولید اثری میهنی با وجهی کاملا زنانه بود که به عنوان امتيازي برای فیلم مطرح گشت‌.

ترکیب بازیگران دسته دختران با قرار دادن نسل های مختلف بازیگری زنان در کنار هم رقم خورده؛ از نیکی کریمی- بازیگر باسابقه که این سال‌ها درگیر کارگردانی و تولید شده- گرفته تا پانته آ پناهیها، هدی زین‌العابدین، فرشته حسینی و صدف عسکری و… در شمایل مختلف کنار هم قرار گرفته‌اند تا تصاویری از همراهی زنان در آوردگاه‌های کلیدی را به نمايش بگذارند.

منیر قیدی در کارگردانی دسته دختران بسیار شسته‌رفته عمل کرده و از خرد کردن نماها برای تزریق دلهره گرفته تا دقت بر جزئیات میزانسن، کاملا بر مدار ژانر پیش رفته و انگار نه انگار این، دومین فیلم اوست و البته اولین فیلم تمام جنگی از دل جنگ است که توسط یک کارگردان زن تولید شده و با حضور یکی از باسابقه‌های تولید یعنی محمدرضا منصوری به‌عنوان تهیه‌کننده.

اینکه دسته دختران روی پرده می‌رود و علیرغم شعارها در لزوم حمایت از آثار میهنی نه تیزر تلویزیونی بدان تخصیص می‌یابد و نه تبلیغات محیطی چه دلیلی دارد؟ آیا زنانه بودن فیلم باعث محافظه‌کاری تلویزیون و شهرداری شده؟ شاید ساختن یک فیلم جنگی سنگین توسط یک کارگردان زن باعث شد هیأت داوران مردانه جشنواره، فیلم را بایکوت کند ولی زمان اکران چه؟ الان چرا پرهیز دارند که مخاطبان را آگاه کنند در باب اکران چنین فیلمی؟

مگر نه اینکه می‌گویند امکان تبلیغ تلویزیونی برای کمدی های لوده و سبک ندارند پس درباره یک فیلم جدی و تراژیک از دل دفاع مقدس چرا تعلل می‌کنند؟
آیا مدیران ارگانی واهمه دارند که مبادا زنانه بودن این فیلم هم به ماجراهای پسامهسا و شعارهای زن زندگی آزادی مرتبط گردد؟
آیا اتفاقا برای نشان دادن ضرب شست به کاسبان چنین شعارهایی هم که شده نباید از اکران یک فیلم میهنی با پروداکشن کم‌نظیر که نقش زنان در دفاع مقدس را پاس داشته، حمایت گردد؟ امیدواریم مدیران ارگان‌های مرتبط پاسخ‌هایی قانع کننده برای عدم حمایت تبلیغی از دسته دختران داشته باشند‌…

وجوه زنانه دسته دختران باعث محدودیت تبلیغات محیطی-تلویزیونی آن شده؟؟
وجوه زنانه دسته دختران باعث محدودیت تبلیغات محیطی-تلویزیونی آن شده؟؟