1

توضیحات ناقص صداوسیما درباره ماجرای تعهد گرفتن از تهیه‌کنندگان سینما

سینماژورنال: بعد از آشکار شدن ماجرای تعهدی که مدیران رسانه ملی از تهیه کنندگانی که خواستار پخش تیزرهای آثارشان از رسانه ملی هستند می‌گیرد(اینجا را بخوانید) حالا روابط عمومی صداوسیما توضیحاتی را در این باره ارائه کرده است.

به گزارش سینماژورنال روابط عمومي سازمان صداوسيما اعلام كرده كه فقط از سازندگان تيزرهايي كه پس از بهره‌مندي از حمايت رسانه‌ ملي براي پخش رايگان تيزر، آن را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي قرار مي‌دهند خسارت خواهد گرفت.

متن كامل توضيح صدا و سيما را بخوانيد:

بخش عمده تیزرها به صورت رایگان پخش می شود
صداوسيما به‌ عنوان رسانه‌اي فراگير بيشترين سهم را در معرفي توليدات سينمايي كشور داشته است. يكي از راه‌هاي حمايتي رسانه ‌ملي از صنعت سينمايي كشور پخش آگهي‌هاي آنها در قالب‌هاي مختلف تصويري (تيزر)، زيرنويس و راديويي است. اما آنچه در اين بين از اهميت برخوردار است و برخي منتقدان به آن توجهي ندارند، اين است كه بخش عمده‌اي از تيزرهاي فيلم‌هاي سينمايي توليد داخل كاملا به‌ صورت رايگان از سوي صداوسيما پخش مي‌شود تا رسانه‌ملي نيز به سهم خود در پازل حمايت از صنعت سينما نقش خود را ايفا كرده باشد.

سازندگان نباید تیزر فیلمهایشان را در اختیار شبکه های غیرمجاز قرار دهند

در واقع نگاه رسانه‌ ملي به پخش رايگان تيزر فيلم‌هاي سينمايي داخلي، نگاهي حمايتي است كه با هدف معرفي اين فيلم‌ها و تشويق مخاطبان براي تماشاي آنها انجام مي‌شود. از سويي مسوولان سينمايي كشور نيز بارها به صراحت اعلام كرده‌اند كه پخش تيزرهاي سينمايي در شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز، منع قانوني دارد، بنابراين سازندگان اين فيلم‌ها نبايد تيزر فيلم‌هاي‌شان را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي غيرمجاز ماهواره‌اي قرار دهند.

اگر سازنده بعد از گرفتن تیزر رایگان، به شبکه‌های آن سوی آب هم تیزر داد باید حق پخش تیزر را پرداخت کند
به همين دليل اداره كل بازرگاني صداوسيما با بررسي‌هاي كارشناسي به اين نتيجه رسيد كه در ادامه اين حمايت، در فرم قرارداد پخش تيزر، اين تعهد را از سازنده اخذ كند كه چنانچه از حمايت فرهنگي رسانه‌ملي براي پخش رايگان برخوردار شود نمي‌تواند تيزر فيلم خود را براي پخش در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي غيرمجاز قرار دهد. لذا اگر اثبات شود كه سازنده پس از بهره‌مندي از حمايت رسانه‌ براي پخش رايگان تيزر، آن را براي تبليغ در اختيار شبكه‌هاي ماهواره‌اي قرار داده است، بايد حق پخش تيزر را به صداوسيما پرداخت كند؛ تعهدي كه طرفين با رضايت و به‌منظور اجراي سياست‌هاي فرهنگي و هنري كشور آن را امضا مي‌كنند.

پی نوشت سینماژورنال

توضیحات روابط عمومی صداوسیما فقط به یکی از مصداقهای مورد اشاره در تعهدنامه مربوطه اشاره دارد. در تعهدنامه ای که صداوسیما اخیرا پیش از پخش تیزر آثار سینمایی از تهیه کنندگان می گیرد بر این امر تأکید شده که در صورت پخش تیزرهای فیلم از شبکه های ماهواره‌ای، این اقدامات صورت خواهد گرفت:

–قطع پخش تیزر از رسانه ملی

–پرداخت خسارات مادی ناشی از این امر توسط تهیه کننده

–نداشتن حق اعتراض تهیه کننده به تصمیمات بعدی رسانه ملی

–عدم پخش تیزرهای فیلمهای آتی تهیه‌کننده از رسانه ملی

در این بین روابط عمومی سازمان صداوسیما فقط درباره پرداخت خسارت مادی صحبت کرده است و درباره عدم پخش تیزرهای فیلمهای آتی از رسانه ملی و نداشتن حق اعتراض تهیه کننده که در شمول موارد مصرح در تعهدنامه مربوط است کمترین توضیحی نداده است.

بهتر است که روابط عمومی سازمان هر چه زودتر درباره تمام موارد مطرح شده در تعهدنامه به صراحت توضیح دهد وگرنه راه را برای شایعه سازی بیشتر در این باره باز خواهد کرد.