1

توضیحات محمد آفریده درباره شکایت سازمان سینمایی از وی بخاطر ساخت یک فیلم خاص و حاشیه های حضورش به عنوان دبیر یک جشنواره تازه تاسیس

سینماژورنال: نخستین جشنواره فیلم‌های 60 ثانیه‌ای «روح الله» امسال از سوی معاونت فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

به گزارش سینماژورنال محمد آفریده دبیر این جشنواره در گفت‌وگویی درباره این جشنواره و تهیه کنندگی “یک خانواده محترم” سخن گفته شده است.

شکایت سازمان سینمایی از بنده بخاطر “یک خانواده محترم”
محمد آفریده  درباره حواشی فیلم «یک خانواده محترم» که تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته و در سال‌های اخیر اخبار متفاوتی از آن به گوش رسیده است گفت: در پی اتفاق‌های شکل گرفته حول و حوش این فیلم در سال 1391، در همان زمان شکایتی از سوی سازمان سینمایی پیشین و دیگران با عنوان «ساخت بدون مجوز فیلم» علیه بنده صورت گرفت که این پرونده در مرحله بازپرسی و پس از بررسی‌های کارشناسانه، مختومه شد و برای اینجانب نیز قرار منع تعقیب صادر شد.

آفریده در پاسخ به سوالی درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌ای با موضوع امام خمینی (ره) در شرایط امروز گفت: انقلاب اسلامی پنجره‌ای تازه و بدیع به روی مردم گشود و موج خودباوری و سرزندگی را به جامعه اهدا نمود. امام خمینی (ره) در جایی فرمودند “انقلاب ما انقلابی فرهنگی است” و ما هر لحظه و هر روز بیشتر نیازمند کار مستمر فرهنگی در جامعه هستیم، مخصوصا در اوضاع و احوال متنوع و متکثر دوران حاضر که باید با درایت، آگاهی و شناخت فرصت‌ها را غنیمت بشماریم تا بتوانیم دیدگاه و خمیر مایه معرفتی ایشان را در جامعه تسری بدهیم. به همین دلیل باید ابعاد معرفتی حضرت امام (ره) را در جامعه و بخصوص میان نسل جوان با قالب‌های نوین مطرح کنیم.

امام(ره) یعنی حرکت، تلاش، امید و نشاط 
این مدیر فرهنگی در ادامه افزود: امام یعنی حرکت، تلاش، امید و نشاط فرهنگی و همه باید برای یک ایران آباد تلاش کنیم. ما نیازمند فعالیت‌های متنوع برای آشنایی و درک هرچه بیشتر نسل سوم و چهارم با امام و انقلاب اسلامی هستیم. بر همین اساس سینما کلید این حرکت است. زمانی که در انجمن سینمای جوانان بودم، طی همکاری با موسسه تنظیم و نشر، حدود 20 فیلم کوتاه با موضوع امام خمینی (ره) به کارگردانی چهره‌های جوان ساختم که بارها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد، و البته فعالیت‌های فراوانی هم در این حوزه صورت پذیرفته است اما نیاز جامعه مخصوصا جوانان و گستره ابعاد شخصیتی امام (ره) تلاشی جهادی را می‌طلبد.

آفریده در پاسخ به این سوال که «این روزها افراد زیادی داعیه پیروی از خط و اندیشه‌های امام را دارند، به نظر شما خط و راه امام چه مشخصه‌هایی دارد؟» گفت:مقام معظم رهبری می‌فرمایند بهترین راه مبارزه با دشمن، خدمت به مردم است. به نظر من هم برای شناساندن و گسترش اندیشه امام و انقلاب در جامعه و گسترش فرهنگ تعهد، باید کار و خدمت کنیم و از اشتباه هم نترسیم چرا که بسیاری از مسئولان و مدیران به خاطر ترس از اشتباه و به خطر افتادن جایگاهشان، فعالیت و کار سازمان خود را تعطیل کرده‌اند. ما ضمن فعالیت در سنگر نظام، باید خودمان را هم نقد کنیم.
نااهلان پشت ارزشها تیشه به ریشه انقلاب می زنند

وی در پاسخ به این سوال که «جمله معروف امام (ره) فرموده‌اند: نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. به نظر شما این افراد چه کسانی هستند؟»گفت: نااهلان کسانی هستند که پشت ارزش‌ها، آگاهانه یا ناآگاهانه، تیشه به ریشه انقلاب می‌زنند.

دبیر جشنواره‌ی «روح الله» در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: نگاه من همواره حمایت از دیدگاه‌های تازه در فیلمسازی بوده و البته ممکن است برخی از این تولیدات اشتباهات یا خطاهایی هم داشته باشند. اما من همواره به عنوان یک خدمتگزار فرهنگی، از این روند و نگاه حمایت کرده‌ام و نه از فیلمی خاص یا مضمونی بخصوص. به نظرم حوزه فرهنگ، حوزه جنگ نرم و بسیار پیچیده است اما متاسفانه خیلی‌ها با نگاه جنگ سخت می‌خواهند این عرصه را مدیریت کنند. جنگ نرم مثل باغبانی است و اگر این حوزه را نشناسیم، خسارت بزرگی به بار می‌آوریم.