1

توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره آزادی همسر مهناز افشار با تخفیف در مبلغ قرار وثیقه

سینماروزان: انتهای هفته گذشته خبر آزادی یاسین رامین که به دلیل شکایت سازمان هلال احمر بازداشت شده بود با وثیقه 29 میلیاردی منتشر شد(اینجا را بخوانید) و حالا سخنگوی دستگاه قضا از آزادی او با تخفیف در مبلغ قرار وثیقه ابتدایی سخن گفته است.

به گزارش سینماروزان پانزدهم اسفندماه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه یک منبع آگاه از جانب هلال احمر از آزادی یاسین رامین خبر داد، در مورد این پرونده توضیح دهید، گفت: ایشان با قرار وثیقه بعد از 5 ماه آزاد شد. بارها گفته ام افرادی که تحت تعقیب قرار می گیرند بعضی الزام به بازداشت موقت دارند و در مورد بعضی این الزام وجود ندارد، البته در قانون جدید این موارد کمتر شده است و اختیار آن به قاضی داده شده است. در مواردی که اقدام به بازداشت موقت وجود دارد، دلایل این اقدام این است که ممکن است جایی بیم تبانی باشد یا بیم ابقای آثار جرم باشد، یا در جایی باشد که ممکن است فرد فرار کند و سایر مسائلی که در قانون پیش بینی شده است که قاضی دستور بازداشت موقت می‌دهد.

وی افزود: فرد می‌تواند اعتراض کند، اگر این بازداشت پس از اعتراض تایید شد، این بازداشت موقت سقفش مشخص شده، اما کف آن مشخص نیست. امکان این وجود دارد یک روز یا چند روز بازداشت شود تا رفع موجبات بازداشت موقت صورت گیرد. گاهی قرار وثیقه صادر می شود که از ابتدا تا انتهای آن قرار تغییر نمی‌کند و شخص نمی تواند آن را تامین نماید و تا تامین نکند بازداشت می ماند.

محسنی اژه ای ادامه داد: برای مثال، قرار یک میلیاردی صادر می شود و پس از آن بررسی می شود که قرار باید در حد 500 میلیون باشد، در نتیجه قرار را تخفیف می دهند و شخص پس از کمتر شدن مبلغ آن را تامین می کند. گاهی هم ممکن است ابتدائا قرار وثیقه کمتر باشد و با بررسی افزایش یابد. در مورد این شخص با بررسی ها قرار وثیقه تخفیف پیدا کرد و ایشان در روزهای اخیر آزاد شد اما تا زمان رسیدگی پرونده در دادگاه آزاد هست.