1

توضیحات رییس دفتر موسیقی صداوسیما درباره چرایی حذف تیتراژ “ماه عسل”

سینماژورنال: مهدی یراحی برای تیتراژ ابتدایی “ماه عسل” 95 قطعه ای با نام “نگو نگفتی” را با ترانه ای از روزبه بمانی اجرا کرده بود که این قطعه به دلیل ممیزی دفتر موسیقی صداوسیما نتوانست روی آنتن برود و مدتی بعد از طریق فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش سینماژورنال محمدباقر معلم مدیر دفتر موسیقی صداوسیما در خلال گفتگویی تفصیلی که با “مهر” داشته  ضعیف بودن این قطعه را دلیل عدم پخش آن از “ماه عسل” عنوان کرده است.

مدیر دفتر موسیقی صداوسیما گفته است: ما تولید تیتراژها را بر عهده نداریم بلکه تنها نظارت آنها با ماست و در این زمینه سعی می کنیم هر کمکی که می شود جهت ارتقای کیفی اثر انجام دهیم  و واقعا در خیلی از اوقات آنچه بیشتر از همه برای ما اهمیت دارد توجه به شأنیت هنری هنرمند است. هنرمند ممکن است در یک فرایند به هزار و یک دلیل کاری را تولید کنند که در آن چندان خوش ندرخشیده، مثالثش را بسیار در دنیای سینما شنیده اید که فلان بازیگر از حضور در فلان فیلم که پیشتر بوده و ساخته شده اظهار پشیمانی می کند.

وی ادامه داده است: برای ما شأن و جایگاه هنری صاحب اثر در بررسی کارشناسی یکی از مولفه های مهم است لذا شاید یکی از دوستان در ابتدا نظرش مخالف نظر شورای کارشناسی باشد ولی بعد به این نتیجه خواهد رسید و ای بسا که ابرام عوامل درباره پخش یک اثر به رغم نظر کارشناسان بیش از همه زیانش به هنرمند برسد. یعنی کاری النهایه پخش شود که خواص ضعیفش بدانند و عموم مردم با آن ارتباط نگیرند چنان که در تیتراژ «ماه عسل» دیدید.

محمدباقر معلم خاطرنشان ساخته است: زیان پخش اثر ناصواب بیشتر گریبان صاحب اثر را می گیرد اما در مصداق معینی که بیان شد{تیتراژ “ماه عسل”} این قطعه هم به دلیل قوام شعر ایراداتی داشت و هم کلیت کار در اندازه هنرمندی که آن را اجرا کرده بود، نبود. مسلما معیارهای فنی و کارشناسی برای نقد اثر وجود دارد که از آن زاویه به اثر نگریسته می شود اما با یک برآیند بیرونی می توان گفت که به صلاح خواننده قطعه هم نبود که منتشر شود. با این حال گاهی در فضای رسانه ای پژواک یک پدیده یا اتفاق از خود آن پدیده بزرگتر است.

محمدباقر معلم
محمدباقر معلم