1

توصیه‌های رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان به رئیس تازه سینما⇐شوراهاي ممیزی را بايد به گونه‌اي مديريت كنيد كه افراد بدون دغدغه به فيلمسازي‌شان برسند و جوانان خلاق كار كنند!/یک توافق‌نامه‌ سرراست با وزارت بهداشت ایجاد کنید تا چند بيمارستان تخصصی به صورت ويژه در اختیار سینماگران بیمار باشند!/با همکاری بدنه سینما یک کلینیک درمانی جامع برای سینماگران ایجاد کنید!/دست سينماگر را باز گذاشته و مسئوليت را به خودش واگذار كنید!/در مقابل دخالت‌هاي گروه‌هاي خارج از ارشاد، حامی بدنه سینما باشید!

سینماروزان/سیدضیاء هاشمی(رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران): محمد خزاعي كه رياست سازمان سينمايي را عهده‌دار شده خوشبختانه جوان است و جوانان داراي انگيزه براي تغيير و بهبود اوضاع هستند. ايشان در اولين اقدام موثر خود احياي شوراي عالي سينما را در دستور كار قرار داد آن‌هم در شرايطي كه در دوره قبل هيچ ارزشي براي سينماي ايران در سطح كلان كشور قائل نبودند. شوراي عالي سينما كه مي‌تواند هر فصل تشكيل شود، رياست آن برعهده رييس‌جمهور است، تصميمات اين شورا ضمانت اجرا دارد و در حد تصميمات هيات دولت است پس مي‌تواند براي سينما منشأ خير و اثرگذار باشد.

به گزارش سینماروزان و به نقل از روزنامه اعتماد، اقدام بعدي سر زدن به بازيگر و خواننده «ايران، ايران» آقاي رضا رويگري بود كه از ايشان دلجويي كرد. او همچنين به هيات‌مديره خانه سينما و اتحاديه تهيه‌كنندگان آمد. نظير چنين اقداماتي نشان از اين دارد كه فردي از دل سينما براي اهالي سينما انتخاب شده است و ما مي‌توانيم به محمد خزاعي اميدوار باشيم.

ان‌شاءالله براي انتصاب مديران دقت لازم را داشته باشد و به سمت اصالت‌دهي به صنوف گام بردارد و به فعاليت‌هاي صنفي اهميت دهد و امورات روزمره سينما را به صنوف واگذار كند و از صنف مسووليت بخواهد. به‌طور مثال، كارگردان اول بايد از كانون كارگردانان مجوز دريافت كند زيرا افراد متخصص در آن صنف صلاحيت‌ها را بهتر بررسي و تاييد مي‌كنند. در دوره قبل هم صحبت‌هايي در اين زمينه مطرح شده بود اما در جريان نيستم چه اتفاقي افتاد. البته كه معناي واسپاري مجوز به صنف ولنگاري نيست معنايش اين است كه با توجه به آيين‌نامه شفاف و تعهد، اعضاي صنف كنترل‌هاي لازم را انجام مي‌دهند كه آيا فيلمي بدون مجوز به عنوان كارگردان اول ساخته شده يا خير و اگر ساخته شده با توجه به تخطي صورت‌گرفته با اين كار برخورد تا جسارت ابلهانه از برخي گرفته شود. و اعضاي متعهد و باسابقه سينما براساس آيين‌نامه اقدام به توليد مي‌كنند و پاسخگوي اثر خود خواهند بود.

از سوي ديگر در اين شوراهاي وقت‌گير ممیزی را بايد به گونه‌اي مديريت كنيم كه افراد بدون دغدغه به فيلمسازي‌شان برسند و جوانان خلاق كار كنند و فرسايشي در پشت در شوراها نمانند.  توصيه‌اي به مديران قبلي و رييس خانه سينما داشتم كه متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت، اينجا باز تكرار مي‌كنم محمد خزاعي شرايطي فراهم آورد كه وزير ارشاد با وزير بهداشت توافق‌نامه‌اي داشته باشند (به دور از مافياهاي دارويي وزارت بهداشت) سه يا چهار بيمارستان موظف به خدمات ويژه vip با دفترچه تامين اجتماعي و بيمه تكميلي به هنرمندان بیمار خدمات ارايه كنند. 

با توجه به اينكه براي هنرمندان، صندوق هنر يا خانه سينما و … اقداماتي براي هزينه درماني مي‌كنند، توصيه مي‌كنيم رييس سازمان سينمايي به راه‌اندازي كلينيك درمانی تخصصي براي هنرمندان كمك كند البته از طريق صنف، دولت در اين كار فقط حمايت كند.

آقاي خزاعي مي‌تواند تلاش كند و ما با تمام توان مي‌آييم و از مكان‌هاي موجود و كمك‌هاي افراد خير هم مي‌توانيم استفاده كنيم تا وسايل و تجهيزات دستگاه‌هاي تخصصي پزشكي را (با توجه به توافق‌نامه) بدون ارايه هزينه گمركي در اختيار بگيريم. پزشكان متخصص بسيار خوبي هستند كه هفتگي مي‌توانند در كلينيك خدمات رايگان ارايه دهند و از همه ظرفيت مي‌توان براي خدمات‌رساني به اهالي هنر بهره ببريم. با اين كار صنف فعال مي‌شود، اصرار دارم مديريت اين كار به صنف و افرادي كه فرصت لازم را دارند واگذار شود و از حضور و مديريت دولتي و صندوق هنر بايد اجتناب شود‌. لازمه فعاليت در هيات امناي كلينيك اين است كه افراد هزينه و وقت كافي براي جمع‌آوري تجهيزات و امكانات و استفاده از پتانسيل افراد متخصص براي هنرمندان را داشته باشند.

اميدواريم محمدخزاعي به عنوان رييس سازمان بتواند در حوزه اعتمادسازي نظام به سينما گام بردارد. بايد دست سينماگر را باز گذاشت و مسووليت را به خودش واگذار كرد، بايد در مقابل دخالت‌هاي گروه‌هاي خارج از ارشاد (گروه‌هاي فشار) مقاومت كرد و حامی بدنه سینما باشد. شنيدم كه در معاونت پيشين در برخي موارد جلوي برخي كج‌فهمي‌ها ايستادند و مقاومت كردند.

در اين مجال فرصت ارايه همه طرح‌ها نيست، ان‌شاءالله به همت دوستان در اتحاديه طرح‌هاي مناسب را به سازمان سينمايي ارايه مي‌دهيم. در دولت قبل هم ما تلاش‌هاي زيادي براي سينما كرديم، اما آقاي روحاني براي سينما و هنرمندان ارزشي قايل نبود.