1

توسط کارگردانی قمی که با معاون و رییس معزول سینما شاخ‌به‌شاخ شده بود⇐ نخستین پروژه فیلمسازی مستقل قم کلید خورد!⇔پروژه‌ای با محوریت جنون دختری چشم رنگی!+عکس

سینماروزان: در دوران رییس معزول سینما و معاون معزول نظارتی‌اش در کنار برخی از سینماگران پیشکسوتی که به دلیل اعمال سلیقه های عجیب و غریب نظارتی زبانشان به شکوه باز شد کم نبودند کارگردانان جوانی که به دلیل مستقل بودن و پرهیز از لابی گریهای مرسوم نتوانستند پروانه ساخت آثارشان را بگیرند.

به گزارش سینماروزان از جمله این کارگردانان روح الله حسینی بود؛ متولد و ساکن قم که بعد از سالها فعالیت در حیطه آثار مستند و ویدیویی وقتی نتوانست مجوز ساخت اولین فیلم سینمایی خود را دریافت کند دی ماه سال قبل در گفتگویی صریح به انتقاد از معاون معزول نظارت و رییس معزول سازمان سینمایی پرداخت.

حسینی در آن گفتگو به صراحت از این گفت که تمام عمرش را در قم زندگی کرده‌ و همواره هم دفتر مراجع به رویش باز بوده اما بعد از مدتها رایزنی نتوانسته برای یک ربع رییس سازمان سینمایی را ببیند و فقط بپرسد چرا با داشتن رزومه پر و پیمان مجوز کارگردانیش صادر نشده است.(اینجا را بخوانید)

کمتر از یک سال بعد از آن گفتگو و بعد از حذف رییس سابق و معاون نظارتی‌اش، روح ا.. حسینی درگیر تولید فیلمی با نام «هستی» شده است؛ نخستین فیلم بلندی که تولید آن با عواملی که اغلب قمی هستند کاملا در قم انجام در حال انجام است.

داستان «هستی» درباره دختری چشم رنگی برآمده از خانواده ای ثروتمند است که گرفتار جنون میشود.

روح ا.. حسینی که همزمان کارگردانی و تهیه کنندگی «هستی» را برعهده دارد با تأکید بر آن که این فیلم نخستین فیلم بلند ساخته شده توسط شرکت های فیلم سازی مستقر در قم است اظهار داشت: پیش تولید این فیلم از سه ماه پیش در قم کلید خورده و فیلمبرداری آن نیز اوایل شهریورماه امسال آغاز شده است آن هم در شرایطی که مدتها قبل از آغاز فیلمبرداری دورخوانی داشتیم تا با حداقل ایرادات فیلمبرداری پیش رود.

وی با اشاره به زمینه اقتباسی این کار گفت: فیلم نامه «هستی» نوشته علی بیطرفان از رمانی به همین نام به نگارش در آمده است که درون مایه اجتماعی دارد و به مسائل روز جامعه در مورد ازدواج جوانان می پردازد.

وی با تاکید بر اینکه با پایان فیلمبرداری، مراحل فنی و تدوین این فیلم آغاز می شود ادامه داد: آخر آبان ماه زمان پیش بینی شده برای اتمام کار تدوین این فیلم است که پس از آن این فیلم بلند در گروه هنرتجربه و شبکه نمایش خانگی توزیع و سپس در شبکه‌های مختلف صدا و سیما پخش می شود.

حسینی با بیان اینکه در این فیلم بیش از ۵۰ بازیگر به ایفای نقش می پردازند ادامه داد: تعداد زیادی از این بازیگران از میان بازیگران قم انتخاب شده و نقش اصلی را دختری بنام ستایش موسوی بازی می کند و بازیگرانی مانند مجید مشیری، شیوا خنیاگر و حدیثه تهرانی نیز در این فیلم بلند به ایفای نقش می پردازند.

کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «هستی» ادامه داد: این فیلم دارای بیش از ۳۵ لوکیشن و محل فیلمبرداری از جمله بیمارستان، دانشگاه، رستوران، مرکز اعصاب و روان و کارخانه پدر هستی است که تمام این مکان های فیلم برداری در قم واقع هستند.

حسینی هزینه ساخت این فیلم را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کرد و گفت: این فیلم توسط شرکت فیلمسازی سیمانمای کوثر کویر ایرانیان که دفتر اصلی آن در قم است، تهیه می شود.

این کارگردان ساکن قم درباره میزان حمایت از تولید اولین پروژه فیلمسازی مستقل قم اظهار داشت: هیچ حمایت ملموسی وجود نداشته است. برخی از ارگانها در گفتار در حمایت از محصولات فرهنگی سخن می رانند اما به پای عمل که میرسد همه چیز رنگ می بازد.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از دلایلی که اغلب هنرمندان قمی ترجیح می دهند در خارج از قم فعالیت داشته باشند همین است چون حمایتهای حداقلی هم وجود ندارد و حتی برای تخصیص لوکیشنهای بلااستفاده نیز تعاملی صورت نمی پذیرد.

نمایی از «هستی»
نمایی از «هستی»/عکس: سیدمهدی حکیم