1

تهیه کننده «قاتل اهلی» در واکنش به حمایت کانون کارگردانان از کیمیایی⇐حکمیت در خانه سینما برعهده «هیأت داوری» است و نه صنوف!

سینماروزان: در سينماي ايران كمتر شاهد لشكركشي كارگردان و تهيه‌كننده مقابل هم بوده‌ايم، نه اينكه تمام آثار سينمايي بدون اختلاف ميان عوامل به ثمر رسيده باشد، نه! اما مورد عجيب فيلم سينمايي «قاتل اهلي» گويا فصل تازه‌اي ميان روابط و مناسبات تهيه‌كننده به عنوان مالك حقوقي و كارگردان مالك معنوي فيلم، باز كرده است.

به گزارش سینماروزان و به نقل از “اعتماد” اين فيلم بعد از كش و قوس‌هاي فراوان بالاخره در جشنواره سي و پنجم فجر روي پرده رفت و نتوانست مخاطبان، منتقدان و حتي برخي از عوامل خود را راضي كند چرا كه دعواي ميان دو طرف ماجرا بر كيفيت فيلم هم تاثير گذاشت؛ دعوايي كه منصور لشكري قوچاني را به عنوان تهيه‌كننده بر آن داشت تا موضوع را به خانه سينما بكشاند و اين نهاد سينمايي را حَكَم قرار دهد.

اما در اقدامی غریب كانون كارگردانان سينماي ايران، در روزهاي اخير به اين دعوا ورود پيدا كرد و تدوين و اضافه و كم كردن پلان‌هاي اثر سينمايي را حق كارگردان دانست؛ حقي كه تهيه‌كننده نمي‌تواند در آن مداخله كند.

از همين‌رو لشكري قوچاني در تازه‌ترين اظهارات خود قضاوت را كاري سخت و از دغدغه‌هاي انساني براي اجراي عدالت توصيف كرد. اين تهيه‌كننده سينما كه فيلم پرمخاطب «هفت ماهگي» را روي پرده دارد، در نامه خود اين نكته را يادآور شد كه حكميت اختلاف خود با مسعود كيميايي را به خانه سينما سپرده است، نه صنف و نهاد ديگري. وی گفت: طابق قوانين و ضوابط در خانواده سينما، رفع اختلافات و حكميت توسط هيات داوري خانه سينما انجام مي‌پذيرد و اتاكنون دو بار قضيه به گونه‌اي مطرح شده كه گويا حكميتي در خانه سينما يا كانون كارگردانان اتفاق افتاده است و به نفع ايشان راي صادر شده است.

او در ادامه با اشاره به اينكه خوشحال میشد كيميايي حکمیت هیات داوری را بپذیرد اما این کار را نکرده است، يادآور شد: اختلاف حقوقي براساس قرارداد منعقده است و بعد از چهار ماه نامه‌نگاري و انتظار، عدم پذيرش حكميت خانه سينما، منجر به وارد شدن خسارت معنوي بزرگي به فيلم «قاتل اهلي» در جشنواره فجر شد. اما مشكل اصلي تهيه‌كننده اين فيلم، تغيير در ماهيت و محتواي فيلمنامه بدون اجازه او است؛ تغييري كه به واسطه آن، بعد از تدوين اوليه «قاتل اهلي» كيميايي را بر آن داشت تا صحنه‌هايي به فيلم اضافه كند. طبيعي است كه تهيه‌كننده بر اساس فيلمنامه مصوب قراردادي را منعقد مي‌كند و انتظار دارد، فيلمبرداري و روند ساخت اثر، بر اساس همان قرارداد پيش رود.

در پايان لشكري قوچاني بار ديگر حسن نيت خود را براي رفع مشكل «قاتل اهلي» نشان داد: اگر كانون كارگردان‌ها مي‌خواهد به جاي هيات داوري خانه سينما حكميت انجام دهد، از نظر اينجانب بلامانع است و با گشاده‌رويي مي‌پذيرم.

اما اين تنها اعتراض لشكري قوچاني به عملكرد كيميايي در حوزه كارگرداني نبود. او پيش از اين سوم اسفندماه با انتشار نامه‌اي، بار ديگر از مسعود كيميايي به شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان شكايت كرد: اينجانب مراتب اداري و قانوني را پيگيري كرده و خواهم كرد و قطعا اگر خانه سينما حامي هنرمندان و هنربانان به عنوان داور توسط آقاي كيميايي پذيرفته نشود، پرونده از خانه سينما خارج و پيرو اختلافات حقوقي به قوه قضاييه ارسال مي‌شود. اعتبار و ميزان مشروعيت «خانه سينما» با عملكرد آقاي كيميايي در حال خدشه‌دارشدن است و اينجانب حسن‌نيت خود را با پيگيري قانوني توسط خانه سينما ثابت كرده‌ام. اميدوارم اعضاي محترم شوراي‌عالي تهيه‌كنندگان براي برون‌رفت از خلاف‌هاي مكرر استاد كيميايي كه باعث متضرر شدن بيشتر و بيشتر اينجانب مي‌شود تدبيري بينديشند.