1

تهیه کننده «قاتل اهلی» در تازه ترین گفتگویش بیان کرد⇐خیلی واضح و شفاف به کیمیایی گفتم که پولاد در «قاتل اهلی»حضور نداشته باشد و ایشان نیز پذیرفت!/ کیمیایی اگر بخواهد هم پولاد و هم دوستانش را راضی کند، فیلم آشفته خواهد شد!/ کیمیایی می‌تواند هرچقدر که می‌خواهد تصویر بگیرد ولی مسئولیت نسخه اکران بر عهده من است!!!/فیلمهای اخیر کیمیایی شکست خورده بود و کمتر کسی حاضر بود ریالی برای ایشان سرمایه‌گذاری کند/هنوز هیئت داوری خانه سینما تشکیل نشده چون کیمیایی تا به امروز حکمیت هیئت داوری خانه سینما را نپذیرفته‌/اسناد و مدارک دور شدن کیمیایی از فیلمنامه مصوب شده موجود است

سینماروزان: اختلافات میان مسعود کیمیایی و منصور لشکری قوچانی تهیه کننده تازه ترین فیلمش «قاتل اهلی» بر سر زیاد و کم کردن کاراکتر پولاد در فیلم، هرچند در ظاهر حل شده به نظر می رسد و کیمیایی مشغول فیلمبرداری و در نهایت ارائه نسخه مطلوبش به جشنواره است اما تازه ترین گفتگوی لشکری قوچانی که با روزنامه «خراسان» انجام شده حکایت از آن دارد که لشکری قوچانی در نهایت برای اکران نه نسخه کیمیایی که نسخه خودش را به نمایش خواهد گذاشت چراکه مالک حقوقی فیلم خودش است.

به گزارش سینماروزان تهیه کننده «قاتل اهلی» در گفتگوی اخیرش هم درباره روند تولید «قاتل اهلی» سخن گفته و هم این را گفته که اگر کیمیایی به دنبال آن باشد هم دوستانش را راضی کند و هم پولاد را، فیلم به محصولی آشفته بدل خواهد شد.

متن کامل گفتگوی این تهیه کننده را بخوانید:

به نظر می‌رسد یکی از اختلافات شما با کیمیایی به خاطر حضور پسرشان پولاد در فیلم بوده است؟

زمان ساخت فیلم خیلی واضح و شفاف با استاد کیمیایی این موضوع را در میان گذاشتم که پسرشان پولاد در «قاتل اهلی »حضور نداشته باشند و ایشان نیز پذیرفتند. چون به نظر من راه ایشان و پولاد از هم جداست. حتی به ایشان گفتم:« کمک کنید پولاد خودش باشد وبگذارید از زیر سایه شما بیرون بیاید. استاد کیمیایی اگر بخواهند در فیلم« قاتل اهلی» هم پسرشان پولاد و هم دوستانشان را راضی کنند فیلم آشفته خواهد شد. اگر قرار باشد فصل‌ها و سکانس‌های دیگری گرفته یا شخصیت‌های دیگری به فیلم اضافه شوند شاخه‌ای به فیلم افزوده  و برای تماشاگر سردرگمی ایجاد می‌شود، به همین خاطر با بعضی از فصل‌هایی که استاد می‌خواستند نقش پولاد را پررنگ یا اضافه کنند مخالف بودم و اگر شرایط را بپذیرم به خاطر این است که حسن نیت خودم را به استاد کیمیایی اثبات کنم. هنوز هم امیدوارم استاد کیمیایی در میزان کمیت و کیفیت نقش پسرشان در «قاتل اهلی» دقت کنند . پولاد برخلاف تصور اولیه حتی خودم ، خواننده نیست و در قرارداد هم نقش بازیگر خواننده است .

انگار  اصرار دارید مسئولیت نسخه اکران عمومی فیلم بر عهده شما باشد؟

درست درک کرده‌اید. پس ازاین که استاد کیمیایی به دبیر جشنواره فیلم فجر نامه نوشتند که« قاتل اهلی » فیلم من نیست و در جشنواره نباشد به دفترشان زنگ زدم و گفتم تا ایشان تدوین نهایی را تایید نکنند نسخه را به جشنواره نمی‌دهم و فیلم پس از تایید ایشان فیلم به جشنواره ارائه شد. اگرچه نسخه‌ای هم که به جشنواره فجر ارائه‌شده نسخه آشفته‌ای است . ولی امیدوارم استاد کیمیایی نسخه نهایی را با آرامش خیال و بدون جنجال‌های حاشیه‌ای تدوین کنند .نگرانی من این است استاد کیمیایی در فیلمی که تدوین خواهند کرد بخش آشفته به‌کل فیلم مسلط شود.  من در «قاتل اهلی»خست به خرج ندادم و این فیلم طولانی‌ترین زمان فیلم‌برداری را در میان آثار کیمیایی دارد.  تا همین‌الان 20 ساعت راش از «قاتل اهلی»گرفته‌ایم و می‌توانیم یک مینی زنجیره 6 یا 7 قسمتی از این راش‌ها تولید کنیم. من نسخه اولیه فیلم را که هنوز کارهای رایانه‌ای آن کامل انجام‌نشده بود به منتقدانی از طیف‌های مختلف نشان دادم  و همه بدون استثنا گفتند این موقعیت خوبی برای استاد کیمیایی  است تابه جایگاه قبلی‌اش بازگردد. قطعاً به استاد کیمیایی پیشنهاد می‌کنم نسخه جشنواره متعلق به ایشان باشد . استاد می‌توانند هرچقدر دیگر می‌خواهند تصویر بگیرند به‌شرط آن که مسئولیت نسخه اکران بر عهده من باشد.

با توجه به گفته‌هایتان می‌توان به این نتیجه رسید باوجود رفاقت بین شما و کیمیایی، پولاد اختلافات را کلید زد.

فیلم‌برداری «قاتل اهلی» شهریور امسال به پایان رسید و هشتم آبان پولاد کیمیایی در مصاحبه‌ای گفت فیلم‌برداری تمام نشده و فیلم ناقص است. از همان نخستین روز که اخبار فیلم«قاتل اهلی» را در اختیار  رسانه‌ها قرار می‌دادیم به احترام استاد کیمیایی در فهرست بازیگران ذکر می‌کردیم« با هنرمندی پولاد کیمیایی» چون پولاد نقش اول این فیلم نیست اما آنچه در قرارداد آمده است با آنچه الآن هست مغایرت دارد.   قرار بود فیلم « قاتل اهلی »در مشهد کلید بخورد و سکانس فصل اول در مشهد باشد و فیلم از حرم آقا امام رضا(ع) آغاز شود. اما شرایطی پیش آمد که نتوانستیم از مشهد آغاز کنیم .

یکی از موارد مهم در مورد اختلاف شما که رسانه‌ای هم  شد دستکاری شما در فیلم‌نامه قاتل اهلی و تسویه‌حساب نکردن با عوامل فیلم است؟

درباره این‌که ادعا کرده‌اند در فیلم‌نامه«قاتل اهلی» دستکاری کرده‌ام باید بگویم تمام دست‌نوشته‌های استاد کیمیایی و فیلم‌نامه رادارم. اگر فیلم‌نامه مورد تأییدشان نبود مطمئن باشید آن را کار نمی‌کردند.  در موردقرارداد بازیگران و عوامل هم برخلاف آنچه بعضی‌ها گفته‌اند باید بگویم با همه عوامل تسویه‌حساب کرده‌ایم .باید در همین‌جا تأکید کنم ازنظر حقوقی دستمزد عوامل هیچ ربطی به کارگردان ندارد و طبق قانون دستمزد عوامل با تهیه‌کننده است. خود استاد کیمیایی روز نخست نه‌تنها در این مورد سرسختی نداشت بلکه اصلاً دستمزدنمی خواست و می‌گفت مهم این است یک فیلم خوب ساخته شود. چون متوجه شده بودند چند فیلم اخیرشان ازنظر اقتصادی شکست‌خورده است و کمتر کسی حاضر بود ریالی برای ایشان سرمایه‌گذاری کند . استاد کیمیایی گفتند چهار سال است بیکارند و این کار من نشانه عشقم به ایشان است.

زمزمه‌هایی مبنی بر حکمیت درباره «قاتل اهلی» نیز در محافل سینمایی شنیده‌شده است.

هنوز هیئت داوری خانه سینما تشکیل نشده و هیچ رأیی درباره «قاتل اهلی» نداده است. چون استاد کیمیایی تا به امروز حکمیت هیئت داوری خانه سینما را نپذیرفته‌اند این قضیه یک بحث حقوقی و قانونی است و تلاش می‌کنیم پیش از حکمیت برطرف شود. ولی اگر مجبور شوم به هیئت داوری خانه سینما خواهم رفت . من از روزی که استاد کیمیایی به‌مرور از فیلم‌نامه دور شدند و محتوای فیلم‌نامه را عوض کردند هم به هیئت داوری خانه سینما و هم به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ارشاد اطلاع داده‌ام.

همه اسناد و مدارک آن نیز موجود است البته امیدوارم موضوع باریش سفیدی دوستان آقای کیمیایی برطرف شود و نسخه‌ای از فیلم در جشنواره فجر اکران شود که درباره آن به تفاهم برسیم و نسخه آشفته‌ای به جشنواره ارائه نکنند .مطمئن باشید برای این‌که استاد کیمیایی فیلم خوبی بسازند که درشان ایشان باشد مقاومت می‌کنم  و بخش آشفتگی ذهنی ایشان را می‌شود مدیریت کرد به‌شرط آن‌که آدم‌های حاشیه‌ساز اجازه دهند و استاد آرامش داشته باشند. تمام آرزویم این است مخاطبان پس از تماشای فیلم «قاتل اهلی» در جشنواره فجر برای استاد کیمیایی دست بزنند و تحسینشان کنند.

به‌تازگی در گفت‌وگویی اظهار کرده‌اید که همه اختیار فیلم  را به کیمیایی داده‌اید و خودتان را کنار کشیده‌اید اگر قرار به این بود این‌همه حاشیه و جنجال چه معنایی داشت؟

معتقدم نزدیک جشنواره فجر هستیم و اگر اختلاف‌نظری داریم باید در تنهایی برطرف شود و به بیرون و حتی به داخل کشیده نشود. اما با همه این تفاسیر بحث ما به بیرون کشیده شد و به نحوی دودستگی پیش آمد که تمام تلاشم را در حل آن انجام دادم؛ نخست سکوت کردم و سپس فرصت دادم اگر اختلاف‌نظری وجود دارد در مجاری خودش حل شود. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بحث کردن و دامن زدن به اختلافات نه‌تنها سودی ندارد بلکه به ضرر فیلم تمام می‌شود چون تمام دغدغه ما رسیدن به فیلمی است که مردم‌دوست داشته باشند. در این شرایط و به‌واسطه سینماگران و دوستانی که پادرمیانی کردند، پذیرفتم هر آن چیزی که کیمیایی می‌گوید انجام دهم و تمام اختیارات را به وی واگذار کنم تا فیلمی  راکه دوست دارند در جشنواره به نمایش بگذارند. فعلاً وحدت و یکپارچه شدن ما می‌تواند کمک کند تا فیلم در جشنواره بهتر به ثمر بنشیند امیدوارم منطق بر عقلانیت و خواسته‌های بیرون از فیلم غلبه کند.