1

تهیه کننده ابتدایی فیلم مجیدی که حالا معاون فرهنگی وزارت تعاون شده: "نورتابان" تاسیس شد تا هم یک پوشش حقوقی برای مسائل مالی و حقوقی پروژه شود و هم…

سینماژورنال: محمدمهدی حیدریان در کنار مجید مجیدی و علیرضا رضاداد جزو هسته اولیه تولید “محمد رسول ا..(ص)” بود.
به گزارش سینماژورنال در ابتدای تولید حتی از وی با عنوان تهیه کننده نام برده می شد اما از جایی به بعد شرکتی به نام نورتابان تاسیس شد که به عنوان تهیه کننده معرفی شد.

به هنگام اکران فیلم مجیدی نیز مقابل نام حیدریان عنوان مدیر پروژه آمد.

حیدریان که این روزها به عنوان معاون فرهنگی وزارت تعاون فعالیت می کند در بخشی از گفتگوی تفصیلی با معین احمدیان در “تسنیم” واقعه نگاری جالبی را درباره تاسیس شرکت نورتابان بیان کرده است.

در ابتدا بودجه بین الملل برای کار تامین شد

محمدمهدی حیدریان در این باره می گوید: شرکت سینمایی نور تابان وجود نداشت؛ ما خودمان آن را به وجود آوردیم. ماجرا این بود که به دلیل حجم بالای سرمایه‌ای که کار نیاز داشت، ما ابتدا به دنبال تامین بودجه بین المللی رفتیم و این کار انجام شد و بودجه هم تامین شد.

وی ادامه می دهد: بعد با ملاحظاتی که درست هم بود و اصل مطلبش این بود که این پروژه ممکن است که حساسیت ها و مسائل سیاسی و دینی زیادی درباره اش باشد، تصمیم این شد که بهتر است که در خود ایران تامین سرمایه صورت بگیرد تا این موضوع دستخوش مسائل حاشیه ای نشود؛ همه آنها را پس زدیم و برگشتیم تا در ایران این کار را انجام دهیم.

پروژه نه در صداوسیما جا میشد و نه در ارشاد

حیدریان می افزاید: ماجرا خیلی پیچیده بود. ما به دنبال این بودیم که در تامین بودجه این پروژه قطعا یک جاهایی سهیم نباشد، نهادهای دولتی فرهنگی که کار روتینشان همین بود و بضاعت شان هم معلوم بود؛ مثل سازمان تبلیغات، مثل سازمان صدا و سیما و مثل ارشاد؛ تعریفی که از این کار شده بود، در هیچ کدام از این سازمان ها جا نمی شد و نمی توانست درگیر حاشیه این نوع سازمان ها شود؛ پس ما جایی را می خواستیم که یک سازمان اقتصادی باشد و نه سازمان سینمایی و فرهنگی به این معنا، علاوه بر آن ما نمی‌خواستیم که سرمایه بزرگی از این سازمان ها را تصرف کنیم که باعث محرومیت سایر پروژه‌ها شود.

این مدیر فرهنگی با اشاره به ویژگیهای بنیاد مستضعفان بیان می دارد: بنیاد مستضعفان و مشخصا آقای فروزنده، بهترین کسی بود که جامع نگری اش این امکان را می داد که این پروژه در اینجا متولد شود؛ جلساتی با ایشان داشتیم و خیلی استقبال کرد، به میدان آمد و با اعتماد و اطمینان کامل نقدینگی لازم و اسبابش را به مرور فراهم کرد. البته طبیعتا، خیلی‌ جاها هم مشکل داشتیم؛ ارز یا پول نبود، نمی‌رسید، تاخیر می‌افتاد و از این جور مسائل که واقعا طبیعی است.

قرار شد یک روپوش حقوقی برای کار ایجاد کنیم
حیدریان درباره زمان تاسیس نورتابان اظهار می دارد: در اواسط کار بنا شد که ما یک روپوش حقوقی برای این پروژه ایجاد کنیم؛ چون کار به شدت در حال گسترش بود و لوکیشن تبدیل به شهر یا شهرک شده بود و به زودی صاحب تجهیزات ویژه‌ای می شد.

وی ادامه می دهد: فروزنده این حرف ما را  پذیرفت؛ استدلال ما هم این بود که وقتی کاری در این حد و اندازه در حال تولید است، باید زمینه‌های جریان‌سازی آن برای آینده هم فراهم شود و کار فقط محدود به این پروژه نشود، چون قصد اولیه ما هم تولید منحصرا یک فیلم نبود و برای اینکه یک کار یا فیلم یا سریال  تاریخی، درباره تاریخ اسلام را پایه گذاری کنیم؛ لازمه‌اش فراهم کردن امکاناتی است که 40 تا 60 درصد از هزینه کار بعدی را کم کند، ایشان هم کاملا موافق بود و پذیرفت و حتی یک جاهایی هم از ما جلو زد.

شرکتی تاسیس شد که هم پوشش حقوقی بود و هم…
محمدمهدی حیدریان می افزاید: بنابراین بنا شد که  شرکتی تاسیس شود که هم یک پوشش حقوقی برای مسائل مالی و حقوقی پروژه شود و هم بتواند این تجهیزات و شهرک را نگهداری کند و بعدا بتواند به بقیه ارائه خدمات کند؛ به این ترتیب شرکت سینمایی نورتابان در درون بنیاد تاسیس شد و بعد کم کم همه این اموال و دارایی هایی که در طول این پروژه ایجاد شد؛ تحویل این شرکت شد.