1

تهیه‌کننده “من” در واکنش به فانتزی‌پردازی‌های اثر⇐شاکله اتفاقات، واقعی است/هیچ ممیزی به اثر نخورد

سینماژورنال: از جمله فیلمهای روی اکران که اقبال نسبی مخاطبان را موجب شده فیلمی است به نام “من” ساخته سهیل بیرقی.

به گزارش سینماژورنال یکی از ویژگیهای اصلی “من” نوعی فانتزی پردازی است که در اثر ریشه دوانده و آن هم در قالب افعالی کاملا واقع گرایانه.

در “من” یک زن خلافکار به نام «آذر» وجود دارد که یک‌تنه قادر به انجام همه کاری هست؛ از گرفتن معافیت از خدمت یک سرباز فراری ظرف یک هفته تا فراهم آوردن شرایط مهاجرت 13 افغانی در یکی، 2 روز و آزاد کردن سند زمین فردی که مرحوم شده ظرف چند روز!

او البته تجارت اصلی خود را نیز دارد که آن هم تولید مشروبات الکلی است در پوشش یک کارخانه آب معدنی و صادرات این مشروبات در سطح شهر. خلافکار فیلم «من» تمامی این افعال را هم به‌گونه‌ای کاملاً قانونی انجام می‌دهد و اصلاً دلیل اینکه درراه‌ماندگان برای حل مشکلاتشان سمت وی می‌آیند همین برش قانونی است!

انجام این حجم از افعالی غیرقانونی آن هم به گونه قانونی باعث شده بود که سهیل بیرقی چندی قبل در گفتگویی از دروغین بودن مضمون فیلمش گفته بود(اینجا را بخوانید) اما حالا سعید سعدی تهیه کننده “من” در گفتگویی دیگر شاکله اتفاقات رخ داده در فیلم و حتی ماجرایی مثل تولید مشروب الکلی در پوشش کارخانه آب معدنی را دارای مابه‌ازای خارجی دانسته است!

اتفاقات وجود خارجی داشته اما بر اغراق افزوده شده

سعید سعدی تهیه کننده «من» که البته سابقه قابل ملاحظه‌ای در تولید فیلم در ایران داشته و از «دکل» گرفته تا «روزهای زندگی» و از«تردید» گرفته تا «قندون جهیزیه» را تولید کرده است درباره مابه‌ازای بیرونی کاراکتر اصلی به «صبح نو» گفت: این شخصیت از نمونه‌های موجود آمده است اما به هر حال زمینه‌های درام باعث می‌شد که نوعی اغراق هم برای شخصیت‌پردازی به کار رود.

سعدی درباره سلسله اتفاقات خاصی که از کاراکتر اصلی سرمی‌زند ادامه داد: به هر حال شاکله اصلی اتفاقات وجود خارجی داشته است و چیزی نبوده که کاملاً برآمده از تخیل باشد…
وی در پاسخ به این سؤال که آیا صادرات مشروبات الکلی در پوشش آب معدنی هم واقع‌گرایانه است، بیان داشت: به هر حال این هم از مواردی است که وجود داشته ولی منطق درام بر اغراق آن افزوده است.

اصلا ممیزی به اثر نخورد
پرسش بعدی که پیش می‌آید این است که با این حجم از اغراق آیا فیلم ممیزی نخورده است و احتمالاً پایان‌بندی که با دستگیری زن خلافکار همراه است، پیشنهاد اداره نظارت نبوده است؟
سعدی در پاسخ به این پرسش گفت: در مرحله صدور پروانه ساخت اصلاً ممیزی به فیلمنامه نخورد و همه چیز همانی است که می‌بینید. حتی پایان‌بندی فیلم هم تغییری نکرد.