1

تهیه‌کننده “قندون جهیزیه” در گفتگو با سینماژورنال: اینکه از کاهش تعداد سانس‌ راضی باشیم یا نه، در وضعیت نهایی تفاوتی ایجاد نمی‌کند!/خوب یا بد روش اعتراضی ملاقلی‌پور به خودش مربوط است/تا زمانی که کف فروش‌مان نیفتاده کسی حق تغییر فیلم را ندارد

سینماژورنال: اعتراضات علی ملاقلی پور کارگردان جوان ایرانی به بی عدالتی های شکل گرفته در حق فیلمش “قندون جهیزیه” در اکران و کاهش تعداد سانسهای این فیلم بعد از آغاز اکران فیلم مجیدی یکی از پربازتاب ترین اتفاقات هفته اخیر سینمای کشور بوده است.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماژورنال اوج اعتراضات این کارگردان زمانی بود که تی شرت منقش به پوستر “قندون جهیزیه” را بر تن کرد و وارد زمین بازی دو تیم ستارگان جهان و هنرمندان ایران شد.(اینجا را بخوانید)

اینکه این اعتراضات چقدر در ادامه راه این فیلم در اکران تأثیرگذار بوده به کنار مهم اینجاست که سینمای ایران به‌واسطه این اعتراض با شکل جدیدی از سینماگران مستقل آشنا شد؛ سینماگرانی که سعی می کنند به جای متوسل شدن به لابی های غیرمستقیم، مستقیم وارد میدان شده و حرف خود را بزنند.

در قبال اتفاقات مربوط به “قندون جهیزیه” تهیه کننده آن سعید سعدی اما در آرامش کامل به سر برد و حتی یک اظهارنظر صریح هم در این باره ارائه نکرد.

اینکه از وضعیت پیش آمده راضی باشیم یا نه فرقی نمی کند

برای چرایی این سکوت به سراغ سعدی رفتیم و از او درباره وضعیت اکران “قندون جهیزیه” پرسیدیم.

این تهیه کننده درباره اینکه آیا از وضعیت پیش آمده در جریان کاهش سانسها برای فیلم رضایت داشته یا نه به سینماژورنال می گوید: اینکه از وضعیت پیش آمده در کاهش سانسها راضی باشیم یا نه فرقی نمی کند و در وضعیت نهایی تفاوتی ایجاد نمی کند. ما انتظار داریم سینماداران براساس قراردادها عمل کنند و انشاءا.. که این اتفاق بیفتد.

خوب یا بد رفتار ملاقلی پور به خودش مربوط است

سعدی که هم سابقه تهیه آثاری تحسین برانگیز چون “اینجا بدون من” و “آلزایمر” و “کیفر” را در کارنامه دارد و هم آثاری انتقادآمیز نظیر “پنجاه قدم آخر” پیرامون اعتراضات کارگردان فیلم و شیوه اعتراضاتش بیان می دارد: ایشان در واکنش، کارگردان مستقلی است و طبیعی است که خوب یا بد اعتراضاتش و روش اعتراضی که در پیش گرفته به خودش مربوط است.

کف فروش مان نیفتاده و این روند ادامه دارد

این تهیه کننده با اشاره به اینکه فروش “قندون جهیزیه” همچنان خوب بوده خاطرنشان می سازد: فروش “قندون جهیزیه” همچنان خوب است و استقبال مخاطبان هم روزبروز افزایش می یابد و این هفته هم کف فروش مان نیفتاده است و فکر می کنیم این روند هم ادامه داشته باشد.

سعید سعدی می افزاید: تا زمانی که کف فروش مان نیفتاده باشد کسی نمی تواند سینمای سرگروه را از ما بگیرد و فعلا هم که کف فروش بالاست.

انشاءا.. اوضاع بهتر شود

وقتی از سعدی می پرسیم درباره همزمانی اکران با فیلم مجیدی و تخصیص دو سرگروه به این فیلم که رقابت را برای دیگر آثار دشوار کرده نظری ندارد وی بیان می دارد: انشاءا.. اوضاع بهتر شود و شرایطی پیش آید که تمامی فیلمها بتوانند به اندازه سالن در اختیار داشته باشند.

سعدی در پایان گفتگوی خود خاطرنشان می سازد: امیدوارم که نه فقط “قندون جهیزیه” که تمامی فیلمهایی که روی پرده هستند بتوانند از طریق ارتباط مستقیم با مخاطب، فروش خوبی داشته باشند. فیلمی که مخاطب برای دیدنش به سینما می آید باید سالن در اختیارش قرار گیرد و این یک حق آشکار است.