1

تهیه‌کننده فیلم: ارشاد برای تعویق “رستاخیز” با نهادهای امنیتی هماهنگ نبود/ظاهرا نباید شیرینی جشن هسته‌ای از بین می‌رفت!

سینماژورنال: تقی علیقلی‌زاده، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «رستاخیز»، همچنان از طریق راه‌های قانونی عدم‌اکران فیلمش را پیگیری می‌کند.

فیلمی که طی هفته‌های اخیر بیشترین حاشیه و اظهارنظر طیف‌های مختلف فکری و سیاسی را در پی داشته است و سرانجام نمایشش هنوز مشخص نیست.

به گزارش سینماژورنال روز گذشته معاون ستاد کل نیروهای مسلح تجمع کنندگان در مخالفت با این فیلم را منتسب به جریان “اسلام آمریکایی” دانست و از آن طرف وزیر ارشاد از پیش خرید دی.وی.دی فیلم برای کمک به تهیه کننده خبر داد!

تقی علیقلی زاده تهیه کننده “رستاخیز” در گفتگو با “شرق” درباره این دو مساله اظهار موضع کرده و به صراحت از این گفته که ارشاد برای تعویق فیلم با نهادهای امنیتی هماهنگ نبوده و هدفش این بوده که شیرینی جشن هسته ای از بین نرود.

سینماژورنال متن کامل گفتگوی تهیه کننده “رستاخیز” را ارائه می دهد:


 وزیر ارشاد در تازه‌ترین صحبت‌هایش درباره فیلم رستاخیز، از پیش‌خرید سی‌دی‌های فیلم برای کارکنان دولت در جهت کمک به  کارگردان و تهیه‌کننده صحبت کرده است. نظر شما نسبت به این صحبت‌ها پیرامون فیلم چیست؟
خوشحالم که وزارت ارشاد همچنان در تلاش برای حل مشکل این فیلم است و باقی حرف‌ها متأسفانه معطوف به نتیجه نیست. خیلی متوجه این حرف که این فیلم برای کارمندان دولت پیش‌خرید شده نمی‌شوم. درحال‌حاضر مشکل بزرگ‌تری پیش‌روی فیلم است و آن عدم اکرانش است.
 سردار جزایری هم روز گذشته تعبیری از مخالفان فیلم داشتند؛ اینکه آنها وابسته به جریان معروف «اسلام انگلیسی» هستند. ایشان گفته‌اند وزارت ارشاد در تعلیق اکران فیلم عجله کرده است. به نظر شما مخالفان را می‌توان در این طیف جا داد؟
به نظر من حرف آقای جزایری کاملا درست است که ارشاد درباره این فیلم شتاب کرد. حرف آقای جزایری هم این است که ارشاد برای تعویق فیلم با نهادهای امنیتی هماهنگ نبود و ارشاد به‌تنهایی تصمیم گرفته است. البته این موضوع می‌تواند درس عبرتی شود برای اتفاقات مشابه. طبعا آقای جزایری در مدیریت فرهنگی نفع مستقیم ندارد و به‌عنوان شخصی که دلسوز فرهنگی است درباره این فیلم و مشکلاتش اظهارنظر کرده؛ چنانچه درباره فیلم محمد(ص) نیز صحبت و نصیحت‌ بیان کردند ارشاد در این مقطع می‌توانست پخته‌تر عمل کند. شبی که صحبت تعلیق فیلم مطرح بود، از وزارت ارشاد خواسته شد که با نهادهای مربوطه این اتفاق را چک کند اما ظاهرا نباید شیرینی جشن هسته‌ای از بین می‌رفت.
 شما تابه‌حال تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکلات و موانع فیلم برای اکران کرده‌اید، آخرین اقدامات شما در این مسیر چه خواهد بود؟
ما از تمامی راه‌های قانونی حقوق فیلم “رستاخیز” را پیگیری می‌کنیم. کسانی که وجود هاله نور را در فیلم تأیید می‌کنند توصیه به وهم می‌کنند؛ این حرف کارشناسی نیست و ساده‌ترین راهکار را ارائه می‌دهند؛ شاید نمی‌دانند که تأثیرش در افکار عمومی چه خواهد بود و ما همچنان حقوق فیلم را پیگیری خواهیم کرد