1

تعيين تكليف مجلس براي حق پخش مسابقات فوتبال⇐تقسيم كيك حق پخش بين تلويزيون و فدراسيون؟؟

سینماروزان/محمدصادق عابدینی: بعد از آنكه فدراسيون فوتبال هر كاري كرد تا بتواند صداوسيما را تحت فشار قرار دهد كه بابت پخش مسابقات مبلغي را به عنوان حق پخش پرداخت كند، اين بار قرار است مجلس ختم غائله را اعلام كند و احتمالاً سهمي براي هر كدام از طرفين دعوا در نظر بگيرد.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «جوان» علي مطهري، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: فعلاً كميته مشترك وزارت ورزش، مجلس و سازمان صداوسيما كار خود را ادامه مي‌دهد تا ميزان درآمد صداوسيما و فدراسيون را به دست آورد. وي مي‌افزايد: در جلسه‌اي كه در اواخر شهريورماه سال جاري در مجلس برگزار خواهد شد، اين موضوع حل و فصل مي‌شود كه چه درصدي از درآمد صداوسيما به فدراسيون فوتبال بازگردد.

باشگاه‌هاي ليگ برتر فوتبال كه اغلب باشگاه‌هاي دولتي يا وابسته به بخش عمومي‌اند، تصميم دارند هر طور شده پولي را از صداوسيما به عنوان حق پخش مسابقات‌شان دريافت كنند. آنها معتقدند بخشي از حرفه‌اي بودن در دنياي فوتبال به اين بازمي‌گردد كه باشگاه‌ها حق پخش تلويزيوني مسابقات را بفروشند و از درآمد آن هزينه‌هاي باشگاه را پرداخت كنند. اين‌گونه كه آمار و ارقام مي‌گويند همه باشگاه‌هاي ورزشي و مخصوصاً باشگاه‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران، از نظر مالي ضررده هستند و براي همين است كه بعضي از باشگاه‌ها در پايان هر فصل ميان مالكان جديد دست به دست مي‌شوند يا كلاً امتياز حضورشان در ليگ برتر را واگذار مي‌كنند و از صحنه خارج مي‌شوند. در اين شرايط بد، گرفتن هر ميزان پول از منبعي به نام صداوسيما مي‌تواند چراغ اميدي باشد؛ چراغي كه مديران باشگاه‌ها به شدت به دنبال روشن نگه داشتن آن هستند.
در روزهاي اخير فدراسيون از طرف باشگاه‌ها تحت فشار قرار گرفته است تا حق پخش را به سرانجام برساند. در مقابل صداوسيما تا امروز زير بار تمكين از زياده‌خواهي باشگاه‌هاي دولتي نرفته است. به زعم مديران صداوسيما، باشگاه‌ها دولتي‌اند و صداوسيما نيز كه از دولت بودجه مي‌گيرد، لزومي ندارد كه دوباره بخشي از بودجه نصفه و نيمه‌اي را كه از دولت مي‌گيرد، برگرداند! حتي تلويزيون در اين دعوا مدعي است كه از تبليغات محيطي در ورزشگاه‌ها و حاشيه زمين فوتبال عايدي ندارد، در صورتي كه بخشي از ارزش و درآمد آن تبليغات ناشي از پخش مسابقات از تلويزيون است. علي مطهري  كه‌ از جمله نمايندگان پيگیر بحث حق پخش مسابقات است، اين وعده را داده كه در شهريورماه با حكميت مجلس اين دعوا خاتمه يابد.