1

تعطیلی کرونایی یک هفته‌ای ادارات دولتی و سینماها با یک‌ تفاوت بزرگ⇐مدیران و پرسنل ادارات با دریافت حقوق به تعطیلات می‌روند!/سینماداران بدون هیچ عایدی مجبورند به تعطیلی!

سینماروزان: بحرانی شدن شیوع کرونا در کشور، مجددا منجر شده به تعطیلی ادارات و بسیاری از کسب و کارهای دیگر در مناطق قرمز.

به گزارش سینماروزان با تشدید وضعیت بحرانی کرونا در برخی از استان‌ها، ستاد کرونا دستور به تعطیلی یک هفته‌ای ادارات و صنوفی همچون سالن‌های سینما و تئاتر داد.

قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن یادآوری مجدد محدودیت‌های اعمالی در خصوص اصناف و مشاغل بر اساس طرح جامع محدودیت‌ها و متناسب با رنگ بندی شهرهای مختلف کشور و در اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان تشدید اعمال محدودیت‌ها در شهرهای قرمز تعطیلی مشاغل با نظارت اتاق اصناف به شرح ذیل را در همه شهرهای قرمز کشور در سراسر کشور، مورد تأکید قرار داده است.

رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها (به استثنای فعالیت‌های بیرون‌بر)، تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژها و بازارهای سربسته، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدن‌سازی، شهربازی‌ها و باغ وحش‌ها و نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی ازجمله مراکزی هستند که باید تعطیل شوند.

به جز این بنا بر پیشنهاد قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا و موافقت رئیس جمهور تمامی ادارات استان‌های تهران و البرز از سه‌شنبه ۲۹ تیر تا یکشنبه سوم مرداد تعطیل خواهد شد.

تعطیلی ادارات یک تفاوت عمده با تعطیلی صنوفی مثل سینما دارد. تعطیلی ادارات به قطع دستمزد پرسنل و مدیران منجر نخواهد شد و به تعطیلی می‌روند و در پایان ماه، حقوق می‌گیرند ولی تعطیلی گاه و بیگاه سینماها در یک سال و نیم قبل منجر به مشکلات اقتصادی فراوان سینماداران و درنتیجه آن تعدیل نیرو شده است. متاثر از این تعطیلی، بسیاری از اهالی متصل به سینما از فعالان پخش تا تولید نیز مشکلات اقتصادی متعددی را تجربه کرده‌اند.

عجیب است که هیچ کدام از پیک‌های کرونا نتوانسته جلوی عطش مدیران دولتی برای برگزاری جشنواره‌های بودجه‌خوار را بگیرد و در بدترین دوران کرونایی همچنان جشنواره‌های دولتی برگزار شده‌اند تا متصدیان، حسابی ارتزاق کنند ولی به سینماها که می‌رسند جز تعطیلی، چاره دیگری نمی‌یابند.

اینکه بخواهند با هر موج کرونا، صنوفی مثل سینما را تعطیل کنند جز افزودن بر گرفتاری‌های اقتصادی را موجب نمی‌شوند چراکه سینماگران حتی یک بیمه بیکاری مناسب چنین ایامی ندارند…

به نظر می‌رسد در ماههای آتی و به خصوص در دولت آینده برای حل مشکل کرونا باید راهی جز تعطیلی سینما را درنظر گرفت؛ به خصوص که با وارد شدن دلتاویروس، حتی اگر ۸۰ میلیون ایرانی را واکسن بزنند باز ممکن است شیوع دلتا دردسرساز شود.