1

تراکم اکران پاییزی صدای منتقد نزدیک به کیمیایی را هم درآورد⇐بی‌عدالتی و عدم توازن کار همه را دشوار کرده!!+گلایه‌ این منتقد از تهیه‌کننده «قاتل اهلی» بخاطر حذف صدای پولاد با یک گاف در قلب نام کاراکتر!⇔پرسش: آیا این منتقد در باب مجوز خوانندگی آقازاده کیمیایی از سازمان سینمایی یا معاونت هنری استعلام کرده؟

سینماروزان: باز کردن ورودی اکران در نیمه دو سال و روی پرده فرستادن تعداد بالای فیلم که بسیاری از سینماگران آن را عاملی بر فیلم‌سوزی دانسته اند موجب شده در هفته های اخیر شورای صنفی نمایش آماج انتقادات درباره عدم مدیریت صحیح اکران قرار گیرد.

به گزارش سینماروزان انتقادات به شورای صنفی نماش که از رسانه‌های مستقل آغاز شد، رفته رفته به جایی رسید که رسانه ملی هم مجبور شده به آن ورود کند و حالا رسانه های سیاسی هم مجبور به همراهی با آن شده اند.

روزنامه اصلاح طلب «شرق» در یادداشتی به قلم جواد طوسی که او را اغلب به عنوان منتقدی حامی مسعود کیمیایی دیده ایم اکران «قاتل اهلی» تازه ترین فیلم کیمیایی در شلوغی پاییزی را مجالی کرده برای انتقاد و توصیف اوضاع حاکم بر اکران با واژگان «بی عدالتی» و «عدم توازن».

طوسی البته به مانند همیشه از بهانه شلوغی اکران آغاز کرده و در میانه نقبی زده به فیلم محبوبش کیمیایی و گلایه از اینکه چرا تهیه کننده «قاتل اهلی» در تیزرهای فیلم به جای صدای کیمیایی از صدای امیرعباس گلاب استفاده کرده است! آیا این منتقد درباره مجوز آوازخوانی پولاد از معاونت هنری ارشاد یا سازمان سینمایی استعلام کرده؟

عجیب است طوسی که همواره جزو معتمدان کیمیایی بوده در جایی از یادداشت خود پولاد را ایفاگر کاراکتر «سیاوش» فیلم «قاتل اهلی» دانسته در حالی که «سیاوش» را امیر جدیدی ایفا کرده و آقازاده کیمیایی ایفاگر کاراکتر «بهمن» بوده!!!

متن یادداشت طوسی را بخوانید:

عدالت برای قاتل اهلی

بحث شیرین و درعین‌حال تلخ «عدالت»، همچنان در این ملک، سوژه‌های داغ خودش را در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… دارد. اگر در بخش اقتصادی و طبقه‌بندی اجتماعی هنوز از این حیث بعد از ٣٩ سال اندر خم یک کوچه‌ایم، در گستره فرهنگ و هنر نیز نتوانسته‌ایم عدالت را به درستی اعمال و اجرا کنیم. جدا از بی‌کاری تعداد بی‌شماری از عوامل و دست‌اندرکاران حرفه‌ای و حاشیه‌ای و سیاهی‌لشكر سینما، موضوع مبتلا‌به این‌روزها تراکم آشکار اکران پاييزي است. در شرایطی که در اکران نوروزی امسال بیش از شش فیلم در گروه‌های سینمایی اکران نشد، درحال‌حاضر بیش از ٢٠ فیلم به طور هم‌زمان روی پرده سینماهاست. این بی‌عدالتی و عدم توازن باعث می‌شود که فیلم‌ها (به‌ویژه آثار قابل بحثی که می‌توانند در یک شرایط طبیعی مخاطبان بیشتری داشته باشند)، به‌خوبی دیده نشوند.

گویا قرار است «قاتل اهلی» آخرین ساخته مسعود کیمیایی بعد از آن همه حرف و حدیث و اختلاف و کشمکش میان کارگردان و تهیه‌کننده و موضع‌گیری‌های بازیگر اصلی‌اش (پرویز پرستویی) و پولاد کیميایی، آخر این هفته اکران شود. خب، در این ترافیک سنگین فعلی اکران، آیا این فیلم با توجه به سابقه و اعتبار کارگردان کهنه‌کارش و استفاده از عوامل حرفه‌ای و چند بازیگر مطرح و شناخته‌شده به فروش چشمگیری دست می‌یابد، یا سر «قاتل اهلی» در این مسلخ بریده خواهد شد؟

از سوی دیگر، با پخش کلیپی در فضای مجازی و تلگرام که در آن صدای پولاد کیمیایی (خواننده تصنیف‌های فیلم قاتل اهلی) تغییر یافته و از صدای خواننده جوانی به‌نام گلاب استفاده شده است، اختلافات میان منصور لشکری‌قوچانی، مسعود کیمیایي و پولاد کیمیایی وارد فاز جدیدی شده است. در شرایطی که نسخه پروانه‌نمایش‌گرفته فیلم با صدای پولاد کیمیایی (بازیگر نقش سیاوش) بوده است، چنین استنباط می‌شود که در شکل قانونی و عرفی تهیه‌کننده این اختیار عمل را ندارد تا به میل خود و بدون اطلاع و موافقت کارگردان و خواننده موردنظر صدای اصلی استفاده‌شده در فیلم را (حتی با تشخیص صدای خوب خواننده و برای یك كلیپ تیزر) عوض كند و مقررات قانون حمایت از حقوق مؤلفین و مصنفین مصوب ١١/١٠/١٣٤٨ نیز تكلیف را در مورد خالق اثر روشن و مجازات‌های معینی را پیش‌بینی كرده است.

بعد از آن همه جاروجنجال كه یك نمونه‌اش را در جلسه پرسش و پاسخ فیلم در برج میلاد در جشنواره فیلم فجر سال قبل شاهد بودیم، به نظر می‌رسد یك طرف ماجرا، ‌یعنی تهیه‌كننده، همچنان سرش درد می‌كند برای دردسر و تمایل ندارد كه «قاتل اهلی» در جوی بدون هیاهو به نمایش درآید و عیار واقعی‌‌اش سنجیده شود. به جرئت می‌توان گفت هیچ فیلم دیگر مسعود كیمیایی تا این حد در معرض بحران و تنش نبوده است.