1

تخم‌مرغ دوزرده؟؟!⇐سهم ۶۲درصدی دو دفتر پخش از فهرست اولیه اکران نوروزی!!⇔آیا بناست بخشی از این ۶۲درصد توسط دفاتر پخش اقماری اکران شود؟؟ یا آن که آیین‌نامه اکران به نفع این موسسات تغییر کند؟

سینماروزان: فهرست اولیه 16 فیلمی که متقاضی اکران نوروزی هستند به تازگی از سوی شورای صنفی نمایش اعلام شد.

به گزارش سینماروزان فهرست ۱۶ فیلم متقاضی برای اکران نوروزی به این شرح هستند: خرگیوش (مانی باغبانی)/ فیلشاه (هادی محمدیان)/ ماه‌پیشونی ۲ (سیدجواد هاشمی)/ لاتاری (محمدحسین مهدویان)/ لونه زنبور (برزو نیک‌نژاد)/ ما شما را دوست داریم خانم یایا (عبدالرضا کاهانی)/ مصادره (مهران احمدی)/ تگزاس (مسعود اطیابی)/ به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا)/ چهارراه استانبول (مصطفی کیایی)/ خاله‌قورباغه (مسعود کرامتی)/ فِراری (علیرضا داوودنژاد)/ خجالت نکش (رضا مقصودی)/ بی‌حساب (مصطفی احمدی)/ من دیوانه نیستم (علیرضا امینی)/ جاده قدیم (منیژه حکمت).

فارغ از غلبه کمدیها در این فهرست که از «خرگیوش» تا «مصادره»، «تکزاس»، «خجالت نکش»، «من دیوانه نیستم»، «بی حساب»، «لونه زنبور»، «بی حساب» و «…خانم یایا» را شامل میشود نگاهی به موسسات پخش متقاضی، حکایت دارد از سهم قابل توجه دو دفتر پخش در این فهرست 16 فیلمه.

موسسه فیلمیران با «ماه پیشونی2»، «مصادره»، «تکزاس»، «چهارراه استانبول»، «به وقت شام» و «خاله قورباغه» سهمی شش فیلمه در این فهرست دارد و موسسه هدایت فیلم با چهار فیلم «فراری»، «خجالت نکش»، «بی حساب» و «من دیوانه نیستم» در این فهرست حاضر است.

به این ترتیب دو موسسه پخش با ده فیلم متقاضی اکران نوروزی شده اند که این معنایی ندارد جز دراختیارگیری بیش از نیمی از فهرست(نزدیک به 62درصد) توسط این دو دفتر پخش!!!

سهم بقیه موسسات پخش هر کدام یک فیلم است؛ موسسه رسانه فیلمسازان با «خرگیوش»، موسسه بهمن سبز حوزه هنری با «فیلشاه»، سیمای مهر با «لاتاری»، موسسه سبحان فیلم بلیت با «…خانم یایا»، خانه فیلم با «لونه زنبور» و بامدادفیلم هم با «جاده قدیم» متقاضی اکران نوروزی هستند.

سهم بالای آن دو دفتر پخش را چگونه میتوان توجیه کرد؟ به خصوص که در این سالها هر دفتر پخش در هر فصل اکران قادر به اکران بیش از دو فیلم نیست؟؟

آیا بناست آیین نامه اکران طوری تغییر کند که هر پخش کننده بیش از دو فیلم پخش کند یا آن که بناست برخی از این فیلمها توسط دفاتر اقماری پخش‌کنندگان اصلی روی پرده بروند؟؟؟