1

تبعیض در اکران به نفع آثار ارگانی-۴درصدی، صدای کارگردان «خجالت نکش» را هم درآورد⇐چرا فیلمهای ما به تدریج سالنهایی که حقشان است را از دست می‌دهند؟/چرا باید همچنان فیلمهایی روی پرده باشند که از اسفندماه نمایش خود را شروع کردند؟؟

سینماروزان: آشفته بازار اکران تقریبا بیشتر از نیمی از بدنه سینمای ایران را  درگیر خود کرده و آن بخش اندکی هم که گلایه ای از اکران ندارند یا بیخیال کلیت ماجرا شده اند یا از حمایتهای مافیایی-ارگانی برخوردارند که اجازه میدهد حتی با پایان قطعی زمان اکرانشان باز هم سانسهای متعدد داشته باشند.

به گزارش سینماروزان رضا مقصودی کارگردان کمدی «خجالت نکش» که در اکران دوم نوروز روی پرده رفته اما به دلیل محدودیت سالن و تبعیض در توزیع سالن به نفع آثار ارگانی-4درصدی که از اکران نوروز روی پرده اند نتوانسته فروشی رویایی داشته باشد.

رضا مقصودی با توصیف شرایط اکران به «اعتماد آنلاین» گقت: فروش فيلم ما تا اين زمان بد نبوده، اما اگر شرايط اكران مناسبي وجود داشت، قطعا وضعيت فروش فيلم هم بهتر از اين بود. اعتراضاتي به شيوه اكران دارم اما اگر واقع‌بين باشيم، متوجه مي‌شويم كه تعداد زيادي فيلم در سال توليد مي‌شود و بايد نوبت اكران به همه آنها برسد. به هر حال شرايط براي بعضي فيلم‌ها خوب پيش مي‌رود و فيلم‌هايي نيز اين ميان در زمان مناسبي اكران نمي‌شوند.

او تأكيد كرد: اگر براي اكران برنامه‌ريزي مناسبي صورت بگيرد، يعني مسئولان سينما بتوانند تحليل درستي از فيلم‌ها و ژانرها داشته باشند، قطعا دسته‌بندي درستي صورت مي‌گيرد و زمان اكران فيلم‌ها نيز مناسب تعريف مي‌شود. بايد پرسيد چرا در يك زمان مشخص اين حجم از فيلم اكران مي‌شود؟ آيا مسئولان از پتانسيل سينماها خبر ندارند؟ آيا فقط استدلال اين است كه فيلم‌ها اكران شوند؟ اكنون فيلم‌هايي اكران هستند كه از اسفندماه سال قبل نمايش خود را شروع كرده‌اند و حاضر نيستند سالن‌هاي خود را تحويل دهند. چرا فيلم ما به‌تدريج سالن‌هايي را كه حقش است تحويل مي‌گيرد؟

كارگردان فيلم «خجالت نكش» درباره شرايط اكران اين فيلم در ماه رمضان گفت: در ماه رمضان شرايط اكران مناسب است، اما هر شرايط خوبي نياز به اطلاع‌رساني و آگاهي دارد. وقتي مردم نمي‌دانند كه قرار است «خجالت نكش» تا سحر اكران شود، چگونه براي ديدن اين فيلم حضور پيدا كنند؟ مردم نمي‌دانستند كه شرايط اكران ويژه‌اي در اين ايام وجود دارد. جام جهاني و فصل امتحانات هم خودش يك معضل است كه بايد شوراي صنفي به آن توجه مي‌كرد. درست است كه جام جهاني رويداد مهمي است اما چرا فيلم‌هاي سينمايي بايد هزينه آن را بپردازند.

رضا مقصودي درباره واكنش مخاطبان به فيلم «خجالت نكش» نيز گفت: فيلم ما به گونه‌اي بود كه از راه توصيه مخاطبان به يكديگر فروش خوبي را تجربه كرد. تبليغات اصلي «خجالت نكش» توسط مردم انجام شد. روزهاي اول اكران فروش ضعيفي داشتيم اما هر چه گذشت استقبال بهتر شد و مردم به هم پيشنهاد ديدن فيلم را دادند. اين اواخر فيلم ما فروش غيرقابل تصوري داشت. البته بازي شبنم مقدمي و احمد مهرانفر هم در اين ميان تأثيرگذار بود. اين دو توانستند مخاطب را ٢ ساعت در سالن‌هاي سينما نگه دارند و با بازي آنها ارتباط خوبي برقرار شد. شايد باورتان نشود اما به عنوان كارگردان اطلاع ندارم اكران ما چقدر طول خواهد كشيد. اما درخواست من اين است كه اكران ادامه پيدا كند زيرا مردم فيلم را دوست دارند.