1

تازه ترین فیلم مریلا زارعی با نام “ماهی سیاه کوچولو” برخلاف شنیده‌ها نه ربطی دارد به داستان صمد بهرنگی دارد و نه ربطی به حماسه آمل! چرا؟/کارگردان پاسخ می‌دهد

سینماژورنال: تازه ترین فیلم اکران شده مریلا زارعی”ماهی سیاه کوچولو” است؛ فیلمی که نامش یادآور داستانی از صمد بهرنگی نویسنده ایست که در دهه چهل به طوری مشکوک در ارس غرق شد.

یه گزازش سینماژوزنال به هنگام پیش تولید و سپس فیلمبرداری اثر شنیده هایی طرح شد مبنی بر اینکه این فیلم بخشی از حوادثی که در کوران حماسه آمل رخ داده را به تصویر می کشد.

حماسه آمل در بهمن 60 و در جریان درگیری میان نیروهای وابسته به منافقین و مردمان آمل روی داد و در نهایت نیز با همراهی میان مردم آمل و نیروهای بسیج و سپاه سرکوب شد.

نکته اما اینجاست به جز دو نریشن ابتدایی و انتهایی هیچ چیز درباره این اتفاق در فیلم “ماهی سیاه کوچولو” به چشم نمیخورد و انگار نه انگار که شنیده ها درباره ارتباط با این فیلم با حوادث آمل است.
ضمن اینکه کمترین ربط معنایی میان داستان فیلم و داستان “ماهی سیاه کوچولو”ی بهرنگی وجود ندارد.

مجید اسماعیلی کارگردان “ماهی سیاه کوچولو” درباره انتخاب چنین عنوانی برای این فیلم در حالی که داستان آن ربطی به داستان صمد ندارد به سینماژورنال می گوید: در ابتدا عنوان فیلم “طوفان سنجاقک” بود اما از آنجا که شهرام مکری فیلم کوتاهی به همین نام داشت این طور شد که نام فیلم تغییر کرد.

وی ادامه داد: از آن سو چون اتفاقات داستان در حاشیه درگیری آمل روی می داد و یک طرف آن درگیریها هم قوای وابسته به کمونیست بودند و البته بهرنگی هم افکار توده ای داشت بد ندیدیم عنوان فیلم عنوان مهمترین داستان او باشد.

از ابتدا هم قرار نبود فیلم تاریخی بسازیم
چرایی بی ربط بودن داستان “ماهی سیاه کوچولو” به اتفاقات حماسه آمل دیگر پرسش اصلی ما از اسماعیلی بود. اسماعیلی با اشاره به اینکه از ابتدا به دنبال این نبوده که واقعه نگاری آن اتفاق را در فیلمش داشته باشد به سینماژورنال می گوید: از ابتدا هم قرار نبود یک فیلم تاریخی بسازیم. داستان ما ماجرایی عاشقانه داشت که در حاشیه حماسه آمل رخ می داد. دنبال برداشتی آزاد یا نعل به نعل از آن حادثه نبودیم و ادعای چنین کاری هم نداشتیم.

در خلاصه داستان هم اشاره ای به آمل نکردیم
وی درباره حواشی پیرامون فیلم که از آن بعنوان اثری زندگینامه ای از شهیده طاهره هاشمی نام برده شده بود می گوید: اینها شایعات بود و همزمان با فیلمبرداری تهیه کننده اثر هم منبع بروز شایعه را پیگیری کرد و هم آن را تکذیب کرد. حتی در خلاصه داستانی که به رسانه ها دادیم نه به واقعه آمل اشاره شد و نه به شهر هزارسنگر و در خلاصه کلماتی نمادگرایانه مثل شکارچی، جنگل و پرنده ها آمد.

اینکه حادثه در حاشیه قیام آمل روایت شد باعث شد مخاطبان بروند و درباره قیام آمل تحقیق کنند
داستان “ماهی سیاه کوچولو” داستانی فرازمانی و فرامکانی است و در هر نقطه ای می توانسته روی دهد. اسماعیلی درباره چرایی به تصویر کشیدن ماجرا در حاشیه قیام آمل می گوید: این اتفاق باعث شد خیلی از آنها که فیلم را می بینند بخصوص نوجوانان و جوانان بروند تحقیق کنند ببینند آن اتفاق چه بود و چرا رخ داد.

نه فیلمساز تاریخی ام و نه علاقه به تاریخ دارم
وی در پایان تاکید کرد: من نه فیلمساز تاریخی ام و نه علاقه ای به فیلمسازی تاریخی دارم و فقط دوست داشتم یک داستان انسانی عاشقانه را در دل جنگل روایت کنم.

ماهی سیاه کوچولو
مصظفی زمانی و مریلا زاعی در نمایی از “ماهی سیاه کوچولو”