1

تازه‌ترین توضیحات طباطبایی‌نژاد درباره کیفیت برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال+مخالفت صریح یک عضو کمیته اسکار با برگزاری جشنواره فجر!

 

سینماروزان/فهیمه پناه‌آذر: در فاصله دوماه و نیمی که تا دهه فجر مانده هنوز تکلیف برگزاری جشنواره فیلم فجر مشخص نیست و با اینکه کرونا بسیاری از جشنواره‌های مطرح جهانی را تعطیل کرده ولی در اینجا خبری از تعطیلی نیست و از دبیران جشنواره مقاومت تا کوتاه و حقیقت عطش دارند برای برگزاری.

به گزارش سینماروزان سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد که امسال دبیری جشنواره فیلم فجر را برعهده دارد، تصمیم‌گیری قطعی درباره برگزاری جشنواره فجر امسال را منوط به شرایط موجود خواند و به همشهری گفت: براساس اعلام سازمان سینمایی همه رخدادهایی که قرار است برگزار شود؛ به لحاظ تعیین تاریخی و قطعی برگزار شدن دو‌ماه قبل از آن اعلام می‌شود.

دبیر جشنواره فجر تاکید کرد: ما نیز نیمه دوم آذرماه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که جشنواره فیلم فجر امسال برگزار خواهد شد یا خیر و اگر برگزار شود، چگونگی برگزاری را اعلام می‌کنیم.

هرچند لحن طباطبایی‌نژاد درباره برگزاری جشنواره امسال فجر دوپهلو است ولی سیدجمال ساداتیان از تهیه‌کنندگان سینما که عضو کمیته انتخاب “خورشید” برای اسکار هم بود، صراحتا از دست‌اندرکاران خواست برگزاری جشنواره فجر را به تعویق بیندازند.

جمال ساداتیان گفت: اگر جشنواره فجر به شکل آنلاین برگزار شود به‌طور حتم شکست می‌خورد؛ چراکه هیچ فیلمساز و تهیه‌کننده‌ای حاضر نیست فیلمش را به جشنواره بیاورد مگر آنکه یک تضمین بزرگ برای عدم‌کپی کارها وجود داشته باشد. جشنواره فیلم فجر، بزرگ‌ترین جشنواره فیلم در ایران است و به‌طور حتم بدون فیلم‌های خوب، موفق نخواهد بود.

ساداتیان معتقد است: برگزارکنندگان جشنواره بهتر است برگزاری این جشنواره فجر را به تعویق بیندازند تا بتوان تصمیمات بهتری برای آن گرفت. فیلم فجر هم مانند جشنواره‌های خارجی باید به تعویق بیفتد و اگر سال آینده برگزار شود، ممکن است که باز هم درگیر ویروس کرونا باشیم اما شرایط مساعدتر شده و می‌توان برنامه‌ریزی بهتری داشت. برگزاری جشنواره به شکل آنلاین بدون فیلم‌های خوب هیچ جذابیتی ندارد. آثار خوب سینمایی می‌تواند تنور جشنواره فیلم فجر را گرم کند و باعث شود یک دورهمی حرفه‌ای به‌وجود بیاید.