1

تازه‌ترین اظهارات واروژ کریم‌مسیحی⇐قصد ساخت فيلمي راجع به دوره “ميرزا كوچك‌خان” داشتم كه جلوي آن را گرفتند/همواره گمان مي‌كنند ما در حال انجام كارهايي هستيم كه كسي نمي‌فهمد!!!/يكي از بازيگران “ترديد” تنها دو روز از قراردادش گذشت و بعد حاضر به ادامه همكاري نبود!

سینماروزان: واروژ کریم مسیحی فقط دو فیلم “پرده آخر” و “تردید” را کارگردانی کرده است اما عقبه او به عنوان یک تدوینگر ماهر و همکاری با چهره هایی نظیر بهرام بیضایی و بهمن فرمان آرا سبب ساز آن شده که جزو چهره های کم‌نظیر سینمای ایران باشد.

به گزارش سینماروزان واروژ کریم مسیحی به تازگی در جلسه نمایش فیلم “پرده آخر” در خانه هنرمندان برخی از تازه‌ترین  نقطه نظرات و درددلهای سینمایی خود را بازگو کرد.

می خواستم از مهدی فتحی استفاده کنم اما…

کریم مسیحی با اشاره به همکاری با جمشید هاشم پور در “پرده آخر” گفت: زماني كه از او دعوت كرديم، گمان نمي‌كردم حاضر شود در ژانري متفاوت ايفاي نقش كند و حتي نظرات متفاوتي نسبت به هم داشتيم. اما همان لحظه اول كه لباس كارآگاه را به تن كرد، او را براي چنين نقشي پسنديدم و از اين انتخاب هم پشيمان نشدم. پيش از اين تصميم داشتيم از مرحوم فتحي در اين نقش استفاده كنيم اما در نهايت هاشم پور را به‌كار گرفتيم.

از مکتبی می آیم که سینما برایش جدی است

كريم مسيحي که بیش ار هر شخص دیگر از بیضایی تأثیر گرفته در این باره بیان داشت: زماني كه با كسي مانند بيضايي همكاري مي‌كنيد، ناچاريد راجع به اسطوره و تاريخ هم فكر و مطالعه كنيد. توضيحاتي كه بيضايي سر صحنه مي‌دهد، از فرهنگي برخوردار است كه بايد زبان آن را بلد باشيد و اين امر نيز نيازمند يادگيري مستمر است. من از مكتبي مي‌آيم كه سينما برايش جدي است، يكي از دلايل كم كاري‌ام در سينما همين مساله است.

يكي از بازيگران «ترديد» تنها دو روز از قراردادش گذشت و بعد حاضر به ادامه همكاري نبود
کریم مسیحی دومین فیلمش “تردید” را با فاصله 17 ساله از فیلم اولش ساخت و البته چندان رضایتی از ساخت این فیلم نداشت. وی درباره این فیلم اظهار داشت: يكي از بازيگران «ترديد» تنها دو روز از قراردادش گذشت و بعد حاضر به ادامه همكاري نبود. من از كار كردن با چنين افرادي ترس دارم.

این کارگردان افزود: از فضاي فعلي سينماي ايران دور هستم و اين فضا و آدم‌هايش را نمي‌شناسم. آن روزها كه «پرده آخر» را مي‌ساختم همه عوامل فيلم همين گونه درگير آن بودند و انرژي مي‌گذاشتند، اما امروز اين كارهاي جمعي و حسن‌نيت‌ها ديده نمي‌شود. الان محتاط شده‌ام و قصد ندارم كيلويي فيلم بسازم؛ اگر شرايط ساخت فيلم مهيا باشد و معيارهاي مدنظرم را برآورده كند، تمام تلاشم را صرف ساخت فيلم مي‌كنم.

قصد ساخت فيلمي راجع به دوره ميرزا كوچك‌خان داشتم كه جلوي آن را گرفتند

در سالهای اخیر كريم مسيحي، شش، هفت طرح هم داشته كه تا پاي توليد و ساخت رفته‌اند اما در نهايت به نتيجه نرسيده‌اند. وی در این باره اظهار داشت: شرايط خاصي را پيش روي ما مي‌گذارند كه حاضر به تن دادن به آنها و زير پا گذاشتن اصول و استانداردهايم نيستم. براي نمونه قصد ساخت فيلمي راجع به دوره ميرزا كوچك‌خان داشتم كه جلوي آن را گرفتند.

وی ادامه داد: همواره گمان مي‌كنند ما در حال انجام كارهايي هستيم كه كسي نمي‌فهمد، در صورتي كه اين گونه نيست و «پرده آخر» هم اين قضيه را ثابت كرد. اهل همين سرزمين هستيم و مي‌خواهيم براي مردم فيلم بسازيم.