1

تازه‌ترین اظهارات محمدمهدی اسماعیلی وزیر تازه ارشاد⇐وزارت ارشاد شکل کاریکاتور گرفته!/در تهران با تورم نیرو مواجهیم ولی در نقاط محروم با وضعیت ضعیفی روبروییم!/جلوه‌ “مواسات مومنانه” در حوزه‌ سینما کجاست؟!/چند فیلم با مضمون “جنگ نرم” ساخته‌ایم؟/لیستی دارم از اسم‌هایی که رهبر انقلاب آوردند و گفتند برای این‌ها فیلم بسازید!/اگر یک فیلم را به‌صورت مشترک با تاجیکستان یا پاکستان بسازیم، خودبه‌خود زنجیره‌ای از صنایع فرهنگی به هم متصل می‌شوند!/باید با استفاده از ظرفیت برادران و خواهران بلوچ به‌دنبال تاثیرگذاری فرهنگی در پاکستان باشیم!/سوژه‌های تاریخی چندهزارساله مانند زندگی یوسف پیامبر، به‌راحتی می‌تواند وارد چرخه تولید مشترک شود!/در دولت مردمی با کار ویترینی و نمایشی نسبتی نداریم و به‌دنبال هنر مردمی هستیم!/باید چتر حمایتی را بالای سر همه‌ نخبگان و نه عده‌ای خاص باز کرد!

سینماروزان: محمدمهدی اسماعیلی وزیر تازه ارشاد مشغول چیدن زیرمجموعه‌های خویش است تا بتواند برنامه‌های مدنظر را پی گیرد‌.

به گزارش سینماروزان دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در گفت‌وگو با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم به بررسی برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق اهداف کلان انقلاب اسلامی در حوزه‌ فرهنگ پرداخته است.

محمدمهدی اسماعیلی با انتقاد از تورم کارمند در زیرمجموعه‌های ارشاد بیان داشت: وزارت ارشاد شکل کاریکاتوری به خودش گرفته و ما در تهران با تورم نیرو مواجهیم، امّا هر قدر به پیرامون و مناطق محروم کشور می‌رویم، با وضعیت ضعیفی مواجه می‌شویم. مثلاً، یک شهرستان بسیار مهمی در غرب کشور هست که در معرض انواع آسیب‌هاست، ولی فقط یک نفر مسئول اداره و یک کارمند دارد؛ حتی ماشین هم ندارد! خیلی از ادارات ارشاد ما با مشکلات پشتیبانی حداقلی مواجه‌اند؛ امّا بر اساس چه‌منطقی باید در استان‌های دیگر اداره‌ی ارشاد ایجاد کرد؟! نظام شکل‌دهی ما جوری اتفاق‌افتاده که امروز نزدیک نود درصد کارهای نمایشی در تهران تولید می‌شود. آیا نباید از استعدادها و سابقه‌ تمدنی چند هزارساله‌ سایر مناطق این کشور استفاده کرد؟ چرا از فرهنگ‌ها، لهجه‌ها، قومیت‌ها و گویش‌هایی که داریم هیچ‌استفاده‌ای نمی‌کنیم؟ چون سیاستگذاری‌های غلط است.

وزیر ارشاد ادامه داد: معتقدم که در دوره‌ی تحولی جدید، نظام عدالت فرهنگی در کشور باید رعایت شود؛ یعنی اولویتمان در حوزه‌ی مناطق پیرامونی باید تقویت شود. دو وجه هم دارد. یک وجهش نیاز خود آن منطقه است و دیگری تأثیرگذاری در منطقه‌های پیرامون و خارج از مرزهاست. مثلاً، اگر بخواهیم در پاکستان قدرت فرهنگی فرهنگ ایرانی را گسترش بدهیم،‌ باید با هموطنان و برادران و خواهران بلوچ‌مان این کار را انجام بدهیم. اگر ما درست برنامه‌ریزی کنیم، هم به عدالت فرهنگی می‌رسیم و هم قدرت الهام‌بخشی فرهنگی‌مان را افزایش می‌دهیم.

وزیر تازه ارشاد در لزوم تولیدات مشترک دارای بازار در کشورهای منطقه گفت: الان یک حوزه‌ وسیع تمدنی و فرهنگی در کشورهای منطقه (کشورهای مقاومت) و کشورهای پاکستان، افغانستان و آسیای مرکزی داریم. اگر ما با زبان صنایع خلاق فرهنگی وارد گفت‌گو بشویم -از این زبان مشترک که هنر و تمدن تاریخی‌ ماست، استفاده کنیم- علاوه بر اینکه ارتقای فرهنگی را برای منطقه فراهم می‌کنیم خودبه‌خود جریان اقتصادی که ایجاد می‌کند، ضریب رشد را بالا خواهد برد. مثلاً، اگر یک فیلم سینمایی را به‌صورت مشترک با تاجیکستان یا پاکستان بسازیم که در این کشورها مورد استقبال قرار بگیرد خودبه‌خود زنجیره‌ای از صنایع فرهنگی به هم متصل می‌شوند و ضمن اینکه آن کار فرهنگی را جلو می‌برد، اقتصاد فرهنگ، در مدت کوتاهی خودکفا می‌شود؛ یعنی حوزه‌ فرهنگ بعد از مدتی دیگر به کمک‌های مالی نیاز نخواهد داشت. سیاست‌های فرهنگی ما دقیقاً ناظر به مرزهای فرهنگی و تمدنی ایران در شرق، شمال، جنوب و غرب است.

وی ادامه داد: اصلاً تردیدی ندارم که سرمایه‌گذاری در این حوزه کاملاً فرهنگی است؛ یعنی فرهنگی که کاملاً با اقتضائات ما سازگار است و گام بلندی در حوزه‌ اقتصاد فرهنگ خواهد بود. مثلاً، وقتی ما در حوزه‌ تاریخ مشترک چند هزارساله اقدام کردیم، جواب گرفتیم. سوژه‌هایی مانند حضرت یوسف علیه‌السلام در حوزه‌ دین به‌راحتی می‌تواند وارد این چرخه تولید مشترک شود.

وزیر ارشاد با اشاره به مضامین مطلوب تولید فیلم گفت: دو سالی می‌شود که ما درگیر موضوع مواسات مؤمنانه(یاری‌گری مومنانه) هستیم. جلوه‌اش در حوزه‌ سینما کجاست؟! عقب‌تر برویم. ما در دهه‌های اخیر درگیر جنگ نرم دشمن بودیم. چند فیلم این موضوع را بازنمایی‌کرده؟ من لیستی دارم از اسم‌هایی که رهبر انقلاب آوردند و گفتند برای این‌ها فیلم بسازید…ما در دوره‌ جدید برنامه‌مان باید این باشد که نظام حمایتی و نظارتی خودمان را پشت سر بخش‌هایی قرار بدهیم تا این جریانات محصولات و اتفاقات بزرگ و نقاط عطف تاریخی را روایت کنند.

اسماعیلی با تاکید بر آن که به دنبال کمک به آحاد هنرمندان است اظهار داشت: دولت مردمی، به همه‌ اهالی فرهنگ و هنر و رسانه‌ کشور برای نظام تحولی در پیش رو نیاز دارد. به همه‌ آن‌ها با هر گرایش و سلیقه‌ای احترام می‌گذارد. من فکر می‌کنم این‌قدر حرف مشترک وجود دارد و درباره‌ آنها کار نکرده داریم که همه‌ این اهالی فرهنگ و هنر را می‌توانیم زیر این چتر جمع کنیم. برخلاف نوع القائاتی که دارد صورت می‌گیرد، دولت مردمی دولت همه‌ مردم است. نباید فرهنگ و هنر را به یک‌سری برنامه‌های نمایشی آن هم از جنس خاص تقلیل بدهیم. همین الان بدنه‌ای عمومی از اهالی هنر گله‌مندند که اصلاً دیده نمی‌شوند. دولت مردمی می‌خواهد چترش را بالای سر همه‌ی نخبگان، نه عده‌ای خاص باز کند. ما با کار ویترینی نسبتی نداریم. کار ویترینی مال کسانی است که می‌خواهند کار نمایشی انجام بدهند. ما کار مردمی و عمیق می‌خواهیم. همه‌ بخش‌های فرهنگی هنری‌ای که در معرض نابودی هستند، در این زمره قرار می‌گیرند.