1

تازه‌ترین آمار مديران جديد سيما⇐ريزش مخاطب در ٥ ساله دوم ضرغامي و اما بهبود در يك سال اخير!!

سینماژورنال: رسانه ملی بخصوص بعد از پخش سریالهایی نه چندان باکیفیت در نوروز امسال با انتقاد رسانه ها مواجه شد و شاید همین انتقاداتبود که باعث شده به تازگی این رسانه آماری درباره افزایش مخاطب در دوره مدیریت جدید ارائه کند.

به گزارش سینماژورنال روابط عمومی سازمان سینمایی با انتشار گزارشی در روز هجدهم اردیبهشت ماه از کاهش مخاطبان این رسانه در فاصله 88 تا 93 و افزایش مخاطب در یک سال اخیر خبر داد.
متن کامل گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی را بخوانید:
براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما میزان بینندگان تلویزیونی در سراسر کشور 2 درصد و در تهران حدودا 5 درصد افزایش داشته است.
 
با توجه به آمار ارائه شده، شبکه یک سیما در سطح ملی بیشترین میزان بیننده را در سال 88 (78 درصد) و کمترین مخاطب را در سال 92 (58 و 6 دهم درصد) تجربه کرده است ولی آمارهای پارسال در مرکز از افزایش6 و 68 صدم درصدی شبکه یک خبر می دهد. در تهران نیز آمار بینندگان شبکه های تلویزیونی از افزایش 9 درصدی بینندگان شبکه یک خبر می دهد.
 
شبکه دو سیما نیز در طول سال های 88 تا 93 با کاهش مخاطبان خود رو به رو بوده است، به طوری که در طول این سال ها میزان بینندگان به مرور تا 19 و یک دهم درصد کاهش را نشان می دهد.
 
با مقایسه آمار دو ساله 93 (54 و 9 دهم درصد) و سال 94 (67 درصد) شاهد افزایش تقریبا 13 درصدی شبکه دو هستیم.
 
با مطالعه آمار بینندگان شبکه های سه و چهار طی سال های 93 و 94 نیز به ترتیب افزایش 4 و 10 درصدی بینندگان ملاحظه می شود.
 
در دیگر شبکه ها نیز افزایش 6 تا 10 درصدی مشاهده می شود.
 
این تحقیق برگرفته از نظرسنجی های مرکز پژوهش و سنجش افکار رسانه ملی است که طی سال‌های 88 تا 94 انجام و در آن از جامعه آماری افراد بالای 11 سال نمونه گیری شده است.

چرا نمی‌توان به این آمار خوش‌بین بود؟

به گزارش سینماژورنال در اینکه رسانه ملی در دوره دوم مدیریت ضرغامی ریزش مخاطب داشته شکی نیست.
به هر حال حلقه های بسته تولید تله‌فیلم و سریال برای رسانه ملی و محافظه کاری در استفاده از نیروهای تازه نفس، خلاق و باانگیزه در آن سالها و غلبه نوعی رابطه گرایی بجای تاکید بر ضوابط که باعث مشاهده مواردی مانند سپردن تولید به تهیه کننده 23 ساله بود(!!!) موجب شد مخاطبان هر روز بیشتر از روز قبل به دنبال جایگزینی برای رسانه ملی باشند.
اما درباره افزایش مخاطب در سال اخیر چطور؟ آیا با صراحت می توان درباره افزایش مخاطب در این یک سال رای داد؟

کجاست جریان تازه ای که می بایست پویایی رسانه ملی را موجب شود؟
به نظر می رسد در بالا رفتن مخاطب در یک سال اخیر باید با شک نگریست.
به هر حال به جز استثنائاتی خُرد نه جریان تازه ای به اتمسفر تولید محصولات نمایشی تلویزیون وارد شده است و نه فکری شده است برای شکستن حلقه بسته سریال سازی در تلویزیون.
نگاهی به وضعیت کیفی همین سریالهای نوروزی تلویزیون و دامنه مخاطبان آن و مقایسه آن با مخاطبان سینما در همین برهه زمانی نوروز بیش از پیش این نکته را به ذهن می رساند که فقط یک تنوع نسبی در چینش اکران نوروز چطور باعث جلب مخاطب شد و از آن طرف سپردن تولیدات نوروزی به آدمهای تکراری و توسل به سوژه های تکراری تا چه اندازه به زدگی مخاطب منجر گردید…
پس برای بالا رفتن مخاطب به جز ارائه آمار باید به فکر رفع ایرادات بنیادی بود و پر کردن حفره های سیستم.