1

تأییدیه سازمان سینمایی بر فرضیه “پخش تیزر از GEM با هماهنگی سینماگران داخلی”

سینماروزان: بیانیه روز گذشته سازمان سینمایی درباره پخش تیزر آثار سینمایی از شبکه های معاند و از جمله جم و اولتیماتومی که در این بیانیه داده شده مبنی بر توقیف فیلمهایی که تیزرشان از جم پخش شود(اینجا را بخوانید) سبب ساز تحلیلهای متفاوت در رسانه های امروز شد.

به گزارش سینماروزان از جمله این تحلیلها در روزنامه “صبح نو” منتشر شد؛ روزنامه ای که خود را رسانه نسل سوم اصولگرایان می داند. در تحلیل این روزنامه و با استناد به متن بیانیه دیروز سازمان سینمایی این گمانه زنی قبلی که پخش تیزر از جم با هماهنگی سینماگران داخلی بوده، تأیید شده است.
متن کامل گزارش “صبح نو” را بخوانید:
برخوردهای ضربتی به جای مسامحه
سازمان سینمایی دولت یازدهم که در ماه‌های ابتدایی حضور خود با قرار دادن ریاست خود در قاب‌های دو یا چندنفره با بزرگان سینمای ایران از آقای ناصر تقوایی گرفته تا آقایان کیانوش عیاری و علی نصیریان و عزت الله انتظامی رویه‌ای دوستانه از خود نشان می‌داد در ماه‌های انتهایی دولت می‌کوشد با برخوردهای ضربتی جلوی مشکلات را بگیرد.

 کافیست دگرگونی در شورای پروانه نمایش سینمایی به‌خاطر انتقاد یکی از اعضاء از مضامین فیلمی مانند «ارادتمند نازنین بهاره تینا» و وتو شدن تصمیم شورای صنفی نمایش در اکران فیلم‌های عاشورایی در تعطیلات دهه اول محرم توسط رییس اداره نظارت، کنار اولتیماتوم تازه سازمان سینمایی به سینماگران مبنی بر منع همکاری با شبکه‌های معاند، قرار گیرد تا مشخص شود چقدر آن فضای دوستانه‌ای که در ماه‌های ابتدایی دولت لااقل در تصاویر خودنمایی می‌کرد رنگ باخته است.

توقیف خواهید شد…
ماجرای پخش تیزر آثار سینمایی مربوط به امروز و دیروز نیست و بیشتر از یک سال و نیم است که سینمای ایران درگیر آن است و البته در همه این مدت هم سازمان سینمایی سعی کرده بود با نوعی تعامل آن را رفع و رجوع کند اما تعلیق سه دفتر پخش فیلم نورتابان، فیلمیران و پویافیلم از سوی دادستانی به دلیل پخش تیزر آثارشان از GEM ماجرا را وارد فاز تازه‌ای کرد.
البته که این ممنوعیت از فعالیت پخش کنندگان موردنظر نیز زودتر از حد تصور و با حسن نیت مقامات قضایی رفع و رجوع شد اما دیروز یک بیانیه تند و تیز از سازمان سینمایی خطاب به سینماگران صادر و در آن به صراحت تأکید شده که پخش تیزر از شبکه‌های معاند ماهواره‌ای، معاونت در جرم محسوب شده و موجب توقیف فیلم خواهد شد!
در متن بیانیه سازمان سینمایی آمده است: درپی تذکرات گوناگون به بعضی از سینماگران که مصالح عمومی سینمای ایران را رعایت نکرده و نسبت به پخش تیزر فیلم‌هایشان از شبکه جم اقدام کرده‌اند به اطلاع می‌رساند پس از گفت‌وگو و توافق‌های انجام شده با قوه محترم قضاییه و با توجه به تذکرات متعدد و اعلام مسوولان عالی‌رتبه قضایی، همکاری با شبکه‌های معاند، معاونت در جرم تلقی می‌شود. با توجه به همکاری بسیار خوب اکثریت سینماگران محترم، در موارد اندکی تخلف فوق الذکر مشاهده می‌شود. بار دیگر تأکید می‌شود درصورت پخش آگهی تبلیغاتی در شبکه‌های معاند از جمله جم، سازمان سینمایی با متخلفان به شدت برخورد و ادامه نمایش فیلم در سینماها و شبکه نمایش خانگی در هر مرحله‌ای که باشد متوقف خواهد شد. بی‌تردید اهالی سینما در این شرایط رونق و موفقیت‌های بی مانند، اجازه نخواهند داد که برخی با رفتارهای سودجویانه منافع کلیت سینما را با ایجاد حاشیه‌های بی‌مورد تهدید نمایند.
سازمان سینمایی با تأکید بر وظیفه ذاتی خود از طریق مجاری قانونی نسبت به احقاق حقوق سینمای ایران در عرصه تبلیغ و بهره گیری مناسب و مؤثر از امکانات فراگیر ملی، به ویژه صدا و سیما همچنان پیگیر است.

تأییدیه رسمی سازمان سینمایی
وجه تناقض برانگیز بیانیه سازمان سینمایی آنجاست که در همه هفته‌های گذشته و حتی در اوج پخش تیزرهای آثار اکران نوروزی از شبکه GEM مدیران این سازمان فقط و فقط به انتقاد از مدیران شبکه مذکور پرداختند که بدون اجازه صاحبان آثار به پخش تیزرها می‌پردازند و مدام ادعا می‌شد سینماگران ایرانی هیچ دخالتی در پخش تیزرها نداشته‌اند.
با این حال در بیانیه اخیر از سینماگرانی نام برده شده که «مصالح عمومی را رعایت نکرده و نسبت به پخش تیزر فیلم‌هایشان از جم اقدام کرده‌اند.»
این معنایی ندارد جز صحت پیش بینی هایی که پخش مکرر تیزر از جم را سودآور برای سه ضلع سینمادار-پخش کننده-تهیه کننده دانسته بود و البته که با توجه به تخصیص حدوداً نصف درآمد به سینمادار، سود خواسته یا ناخواسته این تیزرها را از آن سینماداران دانسته بود.
سازمان سینمایی البته برای آن که روی خوشش را نزد سینماگران حفظ کند همه این هفته‌ها را با این ادعا که پخش تیزر توسط مدیران جم سرخود بوده سپری کرد تا جایی که پای مقامات قضایی به وسط آمد و دستور تعلیق دفاتر پخش فعال در پخش تیزر از جم صادر شد. اینجا بود که دیگر سازمان سینمایی رویه خود را تغییر داد و ترجیح داد در ماه‌های اندک باقی مانده تا انتخابات قید حفظ ظاهر را زده و صراحتاً پخش تیزر از جم را با توقیف فیلم مساوی بداند.