1

تأکید دبیر جشنواره «مسیر عشق» بر دلی بودن این رویداد!

سینماروزان: نشست رسانه ای دبیرنخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ‌و عکس «مسیر عشق» سه شنبه ۱۰ مرداد در‌ حالی در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد که تأکید احمد میرعلایی دبیر این جشنواره بر دلی بودن این رویداد بود که در کانون توجه قرار گرفت.

سید احمد‌ میرعلایی ‌دبیر، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی، سعید‌الهی قائم مقام دبیر و رییس ستاد برگزاری، حجت الاسلام‌و المسلمین حجت گنابادی نژاد رییس سازمان فرهنگی هنری آستان قدس رضوی، حاضر در این جلسه بودند.

عشیری در‌ ابتدای این نشست بیان کرد: به جشنواره مسیرعشق باید نگاه ویژه ای داشت. زیرا شیدایی نسبت به اهل بیت و‌امام حسین(ع) را دربر می گیرد ‌و قابل مقایسه با سایر حرکت های فرهنگی و هنری نیست. این سیر عاشقانه تا ابد‌ در‌ وجود ما‌نهفته است و راهپیمایی اربعین حتی در نگاه‌ رسانه های غربی بزرگترین گردهمایی دینی است.

در‌ادامه حجت الاسلام‌و المسلمین گنابادی نژاد‌ گفت: خوشحالم که جامعه هنری در کنار مشتاقان پیاده راهپیمایی عظیم حسینی همواره شاهد هستیم. جبهه حق و باطل و‌تقابل همواره آن در طول‌تاریخ قربانیان زیادی داده است. اما درس و‌پیام مهمی دارد و آن هم راه اندازی و‌پایه گذاری نهضتی انسانی در‌برابر جبهه باطل است.

وی افزود: ما قرار است طی راهپیمایی اربعین حسینی در یک آیینه و تحت لوای یک پرچم تاریخی بایستیم. از جبهه حق زیر پرچم امام حسین(ع) قرار بگیریم. معاندان اهل بیت امروز ‌فجیع ترین وقایع را رقم‌زده اند ‌و تا کیلومتر ۴۵ کربلا هم رسیدند. اما حضور پرشور زایران امنیت کامل را تامین کرد.

رییس سازمان‌فرهنگی هنری آستان قدس رضوی با اشاره به لزوم‌توجه ویژه‌به آرمان ها‌و ارزش های عاشورایی عنوان‌کرد: اهل سنت برای خدمتگزاری به زایران امام حسین(ع) می کوشند. حال اگر هنر و ظرفیت های هنر‌با ذوق و خلاقیت ادغام شود، قدرت فتح جهانی قلوب را در پیاده روی اربعین خواهیم داشت.

سعید‌الهی نیز در ادامه از  دو پرچم هدیه از خاک کربلا و آستان مقدس رضوی خبر داد. این پرچم ها در‌جلسه از سوی گنابادی نژاد به دبیر جشنواره اهدا شد.

وی از اغاز به کار سایت جشنواره خبر داد و گفت: بخش  های مجموعه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی، فیلم های مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند، فیلم‌های داستانی کوتاه، بلند و نیمه بلند، نماهنگ، پویانمایی و فیلمنامه های کوتاه و طرح فیلم نامه های بلند و در‌بخش عکس نیز عکس حرفه ای و و‌مردمی در این جشنواره مد نظر قرار دارد. همه این آثار نیز از طریق تکمیل فرم ثبت نام در سایت جشنواره به صورت حضوری یا از طریق پست از هنرمندان دریافت خواهند شد.. همچنین موضوعات در دو بخش معرفی راهپیمایی اربعین و راهپیمایی حرم امام رضا(ع) به مناسبت شهادت آن حضرت و با هدف معرفی فرهنگ عاشورایی و رضوی برگزار می شود.

وی ادامه داد: ۱۵ شهریور ماه مهلت ارسال اثار به دبیرخانه جشنواره واقع در خیابان انقلاب است. اختتامیه این جشنواره نیز ۵ ابان ماه امسال در کربلا برگزار می شود. این برای اولین بار است که اختتامیه یک رویداد سینمایی را در کشوری دیگر برگزار می کنیم.

میر علایی دبیر جشنواره مسیرعشق نیز عنوان کرد: قصد داشتیم نشست خبری را در قم برگزار کنیم. زیرا هم در دهه کرامت هستیم و هم حضرت معصومه(س) از پرچم داران اباعبدالله در تاریخ بوده اند.

وی درباره ویژگی ها و اهداف جشنواره مسیرعشق توضیح داد: در مسیر راهپیمایی جشنواره به این نتیجه‌رسیدیم که حماسه بزرگ جهانی اربعین حسینی که در حبس خبری مغرضانه رسانه های جهان قرار دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم با مشارکت سینماگران به جشنواره و اتفاقی هنری درباره این حرکت بیاندیشیم. رسم راهپیمایی اربعین عشق و صمیمیت است.اربعین و واقعه کربلا می تواند ریشه مبانی گم شده و پاسخ برخی از‌ابهامات امروز ما باشد.

این سینماگر همچنین خاطر نشان کرد: بخش محتوایی و ‌رسیدن به سینمای حسینی نه در‌شعار که در شعور مهم‌ترین‌هدف این جشنواره است که به راحتی قابل دستیابی  نیست. نیاز‌به حمایت بزرگان برای رسیدن به این گفتمان‌ نیاز‌داریم. باید اشکالات فیلم هایی درباره امام‌حسین(ع) را‌ برطرف کنیم؛ نه این که انگیزه او را خاموش کنیم.

وی ادامه‌داد: سعی می‌کنیم جشنواره کاملا استاندارد برگزار شود.  به اجبار جایزه ندهیم و هنرمندان‌ را درست برای فیلمسازی در‌این حوزه تشویق کنیم.

میرعلایی از میزبانی آستان قدس برای برگزاری بخشی از جشنواره خبر داد و‌ نذر‌فرهنگی را عامل مهم و تاثیرگذاری در برگزاری هرچه بهتر‌این رویداد دانست.

حریری از جانبازان و مدافعان حرم نیز مهمان ویژه این جلسه بود.

گفتنی است نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس مسیرعشق اول تا پنجم آبان 1396  در دو شهر مشهد و کربلا برگزار می شود.