1

“بگم بگم” منکراتی ایوبی برای ختم ماجرای درز یک نامه حراستی؟

سینماژورنال: در روزهای گذشته و در امتداد روند فیش گیت که با انتشار فیشهای نجومی برخی مدیران دولتی آغاز شده بود حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی دولت یازدهم از آمادگی شفاهی خود برای انتشار فیشهای حقوقی مدیران فعلی سازمان خبر داد.(اینجا را بخوانید)

به دنبال وی جواد شمقدی مدیر قبلی سازمان در گفتگو با رسانه متبوع خودش از حقوق ماهیانه ۳ تا ۴ میلیونی خود خبر داد. (اینجا را بخوانید) این مسأله با واکنش ایوبی مواجه شد که نه از طریق رسانه ای رسمی که از طریق کانال تلگرامی اتهامات مالی میلیاردی را روانه مدیران قبلی سینما کرد؛ البته که این اتهامات بدون نام بردن از شخص خاصی بود.

این پاتک ایوبی با واکنش شمقدری روبرو شد که این بار با انتشار تصویر فیشهای حقوقی اش از رقم دریافتی حقوق ۳ تا ۴ میلیونی اش به صورت مستند تصویرسازی کرد.(اینجا را بخوانید)

در مقابل اما ایوبی هیچ فیش حقوقی از خود یا مدیرانش منتشر نکرد ولی یک سایت شبه‌اصولگرا تصویر نامه ای داخلی از حراست به رییس سازمان سینمایی را منتشر کرد که در آن ادعا شده بود دو مدیر سازمان سینمایی سابق یعنی محمدرضا عباسیان و عباس اسدالهی دریافتی های بالا داشته اند.(اینجا را بخوانید)

انتشار این نامه زودتر از حد تصور با واکنش عباسیان مواجه شد که در یادداشتی کوتاه ارقام دریافتی منسوب شده به خود را زیر سوال برد و سپس در جوابیه‌ای تفصیلی و همراه با انتشار تصویر فیشهای حقوقی خویش، تمامی ادعاهای ذکر شده را به چالش کشید.(اینجا و اینجا را بخوانید)

تناقض مدیری که از علاقه خود برای پایان دادن می گوید

حالا ایوبی مجددا وارد گود شده و این بار نه از طریق کانال تلگرامی که در گفتگو با سایت اطلاع رسانی دولت، بدون اینکه پاسخی بدهد بر چگونگی انتشار یک نامه درون سازمانی از طریق یک رسانه شبه‌اصولگرا سعی کرده با تکیه بر سیاست‌ورزی که درس آن را خوانده و با اشاره به اینکه ماجرای فیش گیت یک عملیات ایذایی و ردگم کنی بوده، از علاقه خود برای پایان یافتن به این روند سخن بگوبد.

اما تناقض گفته های این مدیر جایی است که برخلاف ادعایش درباره علاقمندی به پایان یافتن ماجرا ادعای تازه ای را طرح کرده درباره گم شدن 36 ساعته یکی از معاونهای سابق سینمایی.

آنونس برنامه آینده؟

ایوبی بدون آن که پاسخگوی شبهه های عباسیان باشد متأثر از شیوه‌ “بگم بگم” که منتسب به دولت سابق بود و امثال ایوبی سخت بر آن می تازیدند حالا خود با به‎راه انداختن بگم بگم منکراتی، احتمالا آنونس و تیزر برنامه آینده را که این بار افشاگری اخلاقی است در متن گفتگویش آورده است که بازی ادامه پیدا نکند و شکایتی که عباسیان به نمایندگی از مسئولین پیشین سینما وعده آن را داده بود انجام نگیرد. به نظر می رسد این شیوه تقاضای غیرمستقیم از طرف مقابل است که قید ماجرای فیشها را زده و از در مصالحه برآید.

ضمن باقی ماندن این پرسش که چرا ایوبی برای خاتمه ماجرا برای یک بار هم که شده  فیش حقوقی خود و همکارانش در سازمان سینمایی را منتشر نمی کند، باید منتظر ماند و دید نامه درون سازمانی که منتسب است به ادعای فقدان 36 ساعته یک معاون سابق در کدامیک از رسانه های شبه‌اصولگرا منتشر خواهد شد.

متن گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی دولت با ایوبی را بخوانید:

ایوبی گفت: من معتقدم اصل ماجرای فیش‎گیت یک جنگ روانی انتخاباتی برای کند کردن شتاب حرکت دولت و ایجاد جو سوءتفاهم علیه دولت بود. ضمن اینکه مدیران فعلی براساس روندها و مقرراتی که از دولت‎های پیش برجای مانده این پرداخت‎ها را انجام داده‎اند.

 رییس سازمان سینمایی با تاکید بر لزوم شفاف‎سازی در دستگاه‎های اجرایی و نهادهای عمومی، اصلاح ساختارها مبنی بر حذف رانت و ایجاد سیستم‎های فرایندی شفاف و پاسخگو را رویکرد مهم سیاست‎های مدیریت او در دوره جدید اعلام کرد.

ایوبی از اولین مدیرانی بود که حقوق خود را اعلام کرد، با این حال می‎گوید او و مدیرانش تلاش کردند در دام جنگ زرگری کسانی که دوست دارند آرامش سینما را از بین ببرند نیفتند.

ایوبی با بیان این که در سازمان‎های دولتی ارقام فیش‎های حقوقی کاملا مشخص است و انتشار فیش‎های حقوقی هیچ چیز را روشن نمی‎کند، تصریح کرد: به غیر از مواردی که از قانون نظام پرداخت هماهنگ، مستثنی شده‎اند امکان تخلف وجود ندارد و آن چیزی که مهم است و زمینه سوء استفاده را فراهم می‎کند، پرداخت‎های غیرقانونی و پاداش‎های نامتعارف است که باید بررسی شود. دیوان محاسبات در تمام سازمان‎ها نماینده دارد، سازمان بازرسی نظارت می‎کند و پرداخت‎ها را بررسی می‎کنند، حتی آقای وزیر هم نمی‎تواند حقوق امثال بنده را بیشتر از آن چیزی که در قانون مشخص شده است افزایش دهد؛ من عضو هیات علمی هستم، پایه حقوقم را از دانشگاه می‎گیرم و مابقی را وزارت ارشاد پرداخت می‎کند.

او افزود: اما من معتقدم اصل ماجرای فیش‎گیت یک جنگ روانی انتخاباتی برای کند کردن شتاب حرکت دولت و ایجاد جو سوءتفاهم علیه دولت بود. دستور صریح مقام معظم رهبری و برخورد صادقانه رئیس محترم جمهوری به نظرم اتفاق خوب و مثبت این رویداد بود. ضمن اینکه مدیران فعلی براساس روندها و مقرراتی که از دولت‎های پیش برجای مانده این پرداخت‎ها را انجام داده‎اند. پس باید به جای متهم کردن افراد و مدیران روندها را اصلاح کرد. و البته در اصلاح مقررات باید عدالت را رعایت کرد. به هر حال مدیر متخصص و شایسته و با تجربه هم طبیعی است که باید زندگی‎اش مطابق شئوناتش تامین شود. اگر بنا بر شایسته سالاری است هزینه این شایسته سالاری هم باید با عدالت و انصاف پرداخته شود. در غیر این صورت دولت از مدیران توانا تهی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید روندها اصلاح شود گفت: من از اینکه در جریان این فیش‎بازار سیاسی، نام برخی افراد دست‎کم در حوزه سینمایی بر سر زبان‎ها افتاد به هیچ وجه راضی نیستم و امیدوارم این ماجرا به سرعت خاتمه یابد.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به ناپدید شدن 36 ساعته یکی از معاون‎های سازمان در دوره قبلی گفت: مجموعه ای از رخدادهای تلخ در دوره گذشته که من نمی‎خواهم بدان ورود کنم دیوار اعتماد بین اهالی سینما و مدیریت نظام را به کلی فروریخت. کسانی متاسفانه در ورطه فسادهای مالی و اخلاقی افتادند که پیوسته از مفاهیم ارزشمند و دین هزینه کردند و کار را بر مدیران متدین و ارزش‎گرای واقعی سخت کردند. اصول‎گرایان و انقلابی‎های متدین واقعا باید مدعیان اصلی این مدیران باشند. آنها به نام انقلاب و ارزش‎ها آمدند و این همه رویدادهای تلخ را رقم زدند.

ایوبی افزود: من همچنان معتقدم که ماجرای فیش‎ها عملیات ایذایی، رد گم‎کنی و کاملا سیاسی بود و امیدوارم دومینوی مچ‎گیری به گونه ای نباشد که اعتماد مردم را از کلیت نظام سلب کند.