1

بهمن فرمان‌آرا در گفتگویی تازه اظهار داشت⇐تلویزیون «یک بوس کوچولو» را پخش کرد چون تهیه‌کننده‌اش-علیرضا شجاع‌نوری-مرتبط با سیستم بود!!/فرمان ترامپ کمک کرد تا اصغر فرهادی اسکار بگیرد!!/الیور استون یک نُنُر امریکایی است که اخیرا جماعتی در ایران محو او شده بودند اما من فقط ۱۰ دقیقه توانستم او را تحمل کنم/سالهاست می‌خواهم فیلمی درباره فروغ بسازم اما به‌خاطر مسأله حجاب نمی‌توانم!!/این چه جور فیلمسازی است که میروند برزیل تا زن بی‌حجاب نشان دهند؟؟!/هي فرياد مي‌زنند قيمت دلار قيمت دلار… درحالی که اصلا دلار وجود ندارد!!/هرچند دیگر کسی نمی‌تواند ادعای هویدا را داشته باشد که سیزده سال قیمت کبریت را ثابت نگهداشته اما ما همه با هم هستیم!!

سینماروزان: بهمن فرمان آرا فیلمسازی که به دلایل مختلف از مکنت مالی گرفته تا همراهی آقازادگان اقتصادی، هیچ گاه مشکل مالی برای تولید آثارش نداشته در سالهای اخیر کوشیده در گفتگوهایش خودش را مدافع مردمان تنگدست نشان دهد اما تازه ترین فیلمش با عنوان «دلم میخواد برقصم» یا «دلم میخواد» باز نویسنده‌ای بلحاظ مالی بی نیاز را نشان میدهد که تنها مشکلش قرهای جامانده در کمرش است!

بهمن فرمان آرا با انتقاد از صداوسیما که تیزرهای فیلم جدیدش را پخش نمیکند به «اعتماد» اظهار داشت:  فيلم‌هاي مرا هيچ‌وقت تلويزيون نشان نمي‌دهد و فقط «یک بوس کوچولو» را با حذفيات فراوان پخش كردند. آن هم چون تهيه‌كننده فيلم{شجاع نوری} مرتبط با سيستم بوده. به همين جهت وقتي ديديم تلويزيون آگهي ما را پخش نمي‌كند ما فكر كرديم ببينيم دراين شرايط چه كنيم كه به احساسات مردم وصل باشد. سعي كرديم كمي گسترده‌تر به بحث تيزر نگاه داشته باشيم. اما مهم‌ترين نكته اين است كه مردم خودشان مبلغ فيلم هستند اين شانسي است كه با هيچ قيمتي نمي‌تواني بخري.

فرمان‌آرا با بیان اینکه همزمانی اکران فیلمش با اوضاع نچسب جامعه کاملا اتفاقی بوده گریزی زد به اسکار دوم فرهادی و ادامه داد: شانسي است كه گاهي اتفاق مي‌افتد و من دخالتي ندارم. موقعي كه ترامپ رييس‌جمهور شد و دستور به ممنوع‌الورودي ايراني‌ها را داد فيلم «فروشنده» اصغر فرهادي كه فيلم خوبي است و روي پرده بود اما همين فضا وفرمان ترامپ كمك كردتا در اسكار جايزه بگيرد. وگرنه آقاي فرهادي نه دخالتي در انتخاب ترامپ داشته و نه در كسب جايزه خود. فضايي است كه به وجود آمده؛ ما به مرحله انفجار رسيده بوديم كه فوتبال و برنده شدن تيم ملي ما، انرژي مضاعفي در ميان مردم پخش كرد.

این فیلمساز 77 ساله با اشاره به همکاریهایش در خارج از ایران با الیور استون و اسکورسیزی بیان داشت: اينكه من با اليور استون يا مارتين اسكورسيزي همكاري كردم به آن كمپاني مربوط بود كه آنجا مسووليت بالايي داشتم. شركت، سرمايه‌گذار فيلم‌هايي بود و من به ناچار درگير توليداتي مي‌شدم كه مارتين اسكورسيزي و اليور استون هم بودند. اما اين باعث نمي‌شد كه من مملكت خودم را فراموش كنم.

فرمان آرا درباره دست و پا زدنهای حول حضور استون در محفل جهانی فجر گفت: وقتي اليور استون ايران آمد اتفاقا خيلي از ديدنش تعجب نكردم در حالي كه همه محو او شده بودند من بيش از ١٠ دقيقه تاب ديدنش را نداشتم، چون مي‌دانم آدم ننر عرقه امريكايي است. 

بهمن فرمان‌آرا در بخشی از گفتگویش گریزی هم به اوضاع اقتصادی جامعه زده و اظهار داشت: معتقدم كشور به لحاظ اقتصادي به‌شدت تحت فشار است. اينكه هي فرياد مي‌زنند قيمت دلار قيمت دلار… اصلا دلار وجود ندارد. يادم مي‌آيد قبل از انقلاب موقعي نفت از سه دلار به سي‌وسه دلار رسيده بود. به باجه بانك ملي مي‌رفتيم و از آنها مي‌خواستيم مقدار ريالي من را به مملكت ديگر بفرست، جلوي چشم ما انجام مي‌دادند و آنها هم موافق بودند تا بابت تورم، پول‌هاي‌مان در ايران خرج نشود. همان زمان بود از هويدا پرسيده شد در سيزده سال نخست‌وزيري چه كرديد؟ گفت موقعي كه من نخست‌وزير شدم كبريت يك قران بود و الان هم بعد از سيزده سال كبريت يك قران است. اما الان اين ادعاي هويدا را كسي نمي‌تواند داشته باشد؛ چون به محض اينكه يك تكان مي‌خوريم پانزده هزار تومان روي پول گوشت مي‌رود. اما از جهت ديگر مي‌بينيم ما همه با هم هستيم. اگر وضعم بهتر است كه خدا پدرم را بيامرزد دليل نمي‌شود درك نكنم جواني را كه حقوقش به وسط ماه نمي‌رسد، جواني كه ١٢ ساعت كار مي‌كند و نمي‌تواند خانه بخرد. كدام جوان با حقوقي كه الان مي‌گيرد مي‌تواند آپارتمان پنجاه متري بخرد؟ اين روزها همه جوان‌ها برگشتند منزل پدر و مادر كه فكر كرايه خانه را نداشته باشند.

بهمن فرمان‌آرا با ابراز علاقه به اشعار فروغ بیان داشت: سال‌هاست مي‌خواهم راجع به فروغ فرخزاد فيلم بسازم؛ مجبورم به جاي ديگر بروم بايد در فضاي مشابه مملكت ما فيلم روايت شود آن هم به خاطر باورپذيري فضا چون در زماني كه او زندگي و فوت كرده حجاب نبوده و ما بايد واقعيت را ترسيم كنيم.

این کارگردان مسأله حجاب را کنار فیلمسازانی که برای دور زدن ممیزی حجاب به فیلمبرداری در خارج از کشور روی میآورند قرار داد و اظهار داشت: فيلمسازي آنقدر مشكل است كه جوان‌هايي كه وارد كار مي‌شوند آن قدرت موقعيتي ندارند فقط مي‌خواهند وارد شوند و كار كنند. مثلا بلند مي‌شوند برزيل بروند تا زن بي‌حجاب نشان دهند. مي‌روند تايلند تا بتوانند با چيزي شوخي كنند. هر كس براي خودش راهي پيدا مي‌كند. اما صحبت من اين است كه وقتي داستان فيلمت را به دو نفر نمي‌تواني بفروشي مردم را هم نمي‌تواني به سينما بكشاني، قيمت ساخت فيلم‌ها شده يك ميليارد و نيم. در حال حاضر چهار ميليارد هزينه ساخت فيلم اول كارگرداني است كه من مشاورش هستم.