1

بهمن فرمان‌آرا به جای جشنواره به مجلس فکر می‌کند

سینماژورنال: «انتخابات مجلس» مهم‌ترين دغدغه اين روزهاي بهمن فرمان‌آرا است؛ کارگردانی که آخرین ساخته اش “دلم میخواد” همچنان توقیف است.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “اعتماد” از سينما مي‌پرسم و جشنواره فجر و توجه‌ها به اخبار و احوالات سينمايي. اما جوابي كه كارگردان قديمي و كهنه‌كار سينما مي‌دهد، بسيار دور از فضاي كاري‌اش است.

بهمن فرمان‌آرا، اين روزها به انتخابات مجلس فكر مي‌كند و رايي كه مي‌خواهد بدهد. معتقد است كه سينما هميشه هست و بالا و پايين‌هايش همانقدر هميشگي، اما انتخابات مجلس هرچهارسال يك‌بار اتفاق مي‌افتد و همين يكي از فرصت‌ها براي راي دادن است و راه دموكراسي. مي‌گويد: « دغدغه من انتخابات است.

من هميشه راي داده‌ام
من هميشه راي داده‌ام و هميشه اين راي را به عنوان مهم‌ترين سهمم براي رسيدن به دموكراسي دانسته‌ام. دلم مي‌خواهد با علاقه و انگيزه راي بدهم و بدانم كه فرصت انتخاب دارم، اما حالا براي اينكه با علاقه و اميد راي بدهم، سوال‌هايي در ذهن دارم. بايد اعتماد كنم و نمي‌دانم چطور جناحي با زيادخواهي مي‌خواهد همه سهم را از انتخابات داشته باشد و بقيه را حذف كند.

نمي‌گويم كه راي من و آدمي كه به او راي مي‌دهم، حتما بايد وارد مجلس شود. اما دوست دارم آدم‌هايي كه قبلا در فهرستم بودند، آدم‌هايي كه چهاردوره نماينده بودند، هم در فهرست باشند و من بتوانم از ميان آنها انتخاب كنم. حالا اينكه آنها انتخاب شوند يا نه، ديگر به انتخابات و راي همه برمي‌گردد.»

انتخابات براي فرمان‌آرا مهم است

انتخابات براي فرمان‌آرا مهم است؛ هميشه مهم بوده، از اين اهميت مي‌پرسم و جواب مي‌گيرم: «ما يك حق انتخاب داريم و همين مهم است. من مخالف قهر كردن هستم، مخالف ناديده گرفتن اين حق و راي ندادن.» كارگردان قديمي، معتقد است كه «قهركردن و از ماجراها خود را بيرون كشيدن، راه‌حل يك جامعه سالم و دموكراسي‌خواه نيست.»

آدم‌هايي پدر و پدربزرگ خود را آورده بودند تا به كانديداهاي مورد نظر آنها راي دهند
معتقد است كه بايد راي داد و بايد شنيده شد: «سال‌ها پيش، وقتي به انتخابات شوراهاي شهر مردم بي‌اعتنا شدند، در همان مراكز راي‌گيري، ديدم كه آدم‌هايي پدر و پدربزرگ خود را آورده بودند تا به كانديداهاي مورد نظر آنها راي دهند. وقتي عده‌اي از انتخابات كنار بكشند، نخواهند راي بدهند يا اصلا به لزوم راي دادن خود فكر نكنند، اين را درنظر نمي‌گيرند كه عده‌اي ديگر، هميشه راي مي‌دهند و از اين نبودن به نفع خود استفاده مي‌كنند.
ما يك حق راي داريم و بايد از اين حق استفاده كنيم.»

مهم استفاده از «راي» است

برنده و بازنده انتخابات، براي بهمن فرمان‌آرا در راي دادن و دغدغه‌اي به نام «انتخابات» چندان مهم نيست. مهم استفاده از «راي» است و اينكه از فرصت قانوني و حق شهروندي خود استفاده كند، همين است كه جملات آخر درباره اين دغدغه مهم را با اين تاكيد، تمام مي‌كند: «برنده شدن يا نشدن مهم نيست، اما اينكه من از قبل بدانم كه كانديداي مورد نظرم حذف نشده و مي‌توانم به او راي بدهم، مهم است. من راي مي‌دهم و نتيجه به راي همگاني بستگي دارد.»