1

بهروز غریب‌پور؛ گزینه‌ای مناسب برای مدیریت دوباره بر کاخ جشنواره ؟⇐تجربه سال گذشته، نافی این امر است

سینماروزان: در حالی تنها نهاد صنفی سینمای ایران با نام خانه سینما در این سالها هیچ گاه نتوانسته در تربیت و ورود نیروهای مدیریتی مفید برای سینما موثر باشد دولت یازدهم الویت مدیریتی خود را بر استفاده از مدیران تئاتری در سینما قرار داده است.

به گزارش سینماروزان از حسین مسافرآستانه تا حسین پارسایی، محمد حیدری و صادق موسوی همه تئاتری‌هایی هستند که در سالهای اخیر مدیریت سیستمهای سینمایی دولتی را برعهده داشته اند.

سال گذشته مدیریت کاخ جشنواره فیلم فجر هم به بهروز غریب‌پور کارگردان مطرح تئاتر رسید تا این پازل تکمیل شود. امسال هم برخی رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که باز هم غریب‌پور است که بناست مدیریت کاخ جشنواره فجر را برعهده گیرد.

اینکه غریب‌پور جزو چهره های محترم تئاتر ایران است و البته توانسته از کشتارگاه تهران فرهنگسرای بهمن را خلق کند بر کسی پوشیده نیست اما پرسش بر سر آن است که اولا چرا از نیروهای سینمایی برای مدیریت کاخ استفاده نمی‌شود و ثانیا آیا مدیریت سال گذشته غریب‌پور بر کاخ جشنواره آن قدر مفیدفایده بوده که امسال هم مجددا از ایشان استفاده شده؟

در عدم استفاده از نیروهای سینمایی که همان فرض ابتداییحائز بازخوانی است؛ تشکلهای سینمایی ما و در رأس آنها خانه سینما هیچ گاه نتوانسته‌اند نیروهای مدیریتی متخصص و صاحب راهبرد در عرصه سینما را تربیت کرده و برای مناصب مدیریتی آنها را پیشنهاد کنند. روال گعده‌های بالادستی این نهاد صنفی بیشتر لانسه کردن همفکران خود در مناسبات دولتی بوده؛ آن هم همفکرانی که بیشتر از فن مدیریت، به برآورده کردن منویات همان گعده‌هایی پرداخته‌اند که از حضورشان در سیکلهای مدیریتی حمایت کرده‌اند.

بر این اساس می‌توان حضور نیرویی خارج از حیطه سینما در مدیریت‌های سینمایی و به تبع آن حضور بهروز غریب‌پور در قامت مدیر کاخ جشنواره فجر را توجیه کرد اما آیا غریب‌پور بهترین گزینه برای مدیریت کاخ جشنواره است؟

مطمئنا خیر! غریب‌پور سال گذشته هم علیرغم وعده‌هایی که داده بود نتوانست شرایطی مساعد را برای کاخ جشنواره آن هم در ساعات اوج شلوغی فراهم آورد و به بیان بهتر سیلی که در جریان اکران فیلمهای حاشیه‌برانگیز رخ داد او را هم با خود برد. پس حضور دوباره او در مدیریت کاخ جشنواره منطقی نیست!