1

بهروز شعیبی کارگردان #بدون_قرار_قبلی متذکر شد⇐روزهای سختی را می‌گذرانیم!/بسیاری از سینماگران گرفتار مصائب معیشتی هستند/آدم‌های شناخته‌شده‌ای در سینما داریم که برای تأمین حداقل‌ها دچار مشکلند!/چرا خیلی از کارگردانان خوب ما شرایط مالی مناسبی ندارند؟/چرا مولفان هنری، امنیت شغلی ندارند؟

سینماروزان: سینما در ضعیف‌ترین دوران خود هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ جایگاه اجتماعی است و سينماگران از نظر اقتصادی در جایگاه متزلزلی قرار دارد.

بهروز شعیبی کارگردان فیلم بدون قرار قبلی با بیان مطلب فوق به خبرگزاری مهر گفت: ما آدم‌های شناخته‌شده‌ای در سینما داریم که در شب عید همین امسال، برای تأمین حداقل‌های معیشت خود دچار مشکل بودند! یک آدم معروف که نمی‌تواند کار دیگری هم انجام دهد چرا باید گرفتار مشکلات اقتصادی باشد؟

شعیبی ادامه داد: می‌دانید چند درصد از کارگردانان سینمای ایران، چند سال است که کار نکرده‌اند؟ حداقل جایگاه این افراد این بوده که می‌توانستد برای تلویزیون سریال بسازند. کسی که کار تألیفی در زندگی‌اش انجام می‌دهد نباید مشکل معیشتی داشته باشد. کسی که دو یا سه فیلم ساخته است باید بداند که از حداقل‌های زندگی‌اش برمی‌آید. برای چه کار تألیفی متفاوت از کار اجرایی است؟ یک فرد مؤلف هنری یک سختی‌ به خود می‌دهد و اثری را تألیف می‌کند اما باید برای ادامه زندگی‌اش امنیت شغلی داشته باشد. شرایط سینمای ما اما اینگونه نیست.

این کارگردان متذکر شد: روزهای سختی را به لحاظ وضعیت اجتماعی-اقتصادی می‌گذرانیم و در این شرایط به‌جای آنکه به کارمان فکر کنیم، بیشتر متوجه قضاوت‌ها هستیم. خیلی از کارگردانان خوب ما شرایط مناسبی ندارند. من نمی‌گویم این‌ها همیشه باید فیلم بسازند، چراکه فیلمسازی کار سختی است و سن مناسب خود را دارد، اما همه این فیلمسازان باید تحت حمایت باشند.

شعیبی گفت: ما چند فیلمساز داریم که به لحاظ اجتماعی بتوانند کار دیگری غیر از فیلمسازی انجام دهند؟ شما می‌توانید تصور کنید فلان هنرمندی که ما زمانی مخاطب فیلم‌هایش بودیم، امروز سراغ شغل دیگری رفته است؟ این هنرمند باید از حداقل معیشت و امکانات برخوردار باشد ولی این هنرمند نه بیمه بیکاری دارد و نه امنیت شغلی. چرا اقدامی اساسی نمی‌شود برای حل مشکلات معیشتی اهالی هنر؟

حرفهای بهروز شعیبی درباره فقدان امنیت شغلی هنرمندان
حرفهای بهروز شعیبی درباره فقدان امنیت شغلی هنرمندان