1

توضیحات بهروز افخمی درباره چگونگی تولید “هفت” توسط یک تهیه‌کننده ۲۵ ساله+عکس و ادعاهایش پیرامون اینکه در ۵ ماه آینده درآمد “هفت” ۵ برابر درآمد کل سینمای ایران خواهد بود!

سینماژورنال: گفتگوی تفصیلی که بهروز افخمی با خبرگزاری اصولگرای “فارس” انجام داده به دلیل طولانی بودن آن در دو بخش ارائه شده.

در بخش نخست این گفتگو افخمی ادعاهایی کرده بود درباره مخاطبان 15 میلیونی برنامه اش(اینجا را بخوانید) و البته اینکه معاون سیما به دلیل اینکه از مقالات او در یک روزنامه صبح خوشش آمده اجرای “هفت” را به او سپرده است.

چرا باید برنامه زنده ای بسازم که در آن منتظر باشم یکی دستپاچه شود یا عصبانی باشد و بگومگو شود؟

به گزارش سینماژورنال بخش دوم گفتگوی افخمی هم به اندازه کافی از این ادعاهای عجیب پر است. یکی از ادعاها جایی است که می گوید به هنگام ساخت سریال “کوچک جنگلی” در ابتدای انقلاب هم زیربار ممیزی شورای بازبینی سیما نرفته است.

وی با اشاره به دلیل اش برای عدم ساخت برنامه زنده بیان می دارد: چرا باید برنامه زنده ای بسازم که در آن منتظر باشم یکی دستپاچه شود یا عصبانی باشد و بگومگو شود و برنامه جنجالی شود؟ این به چه درد من می خورد؟ من کارهای جدی تر از این دارم، هدف من اقتضا می کند که قبل از پخش برنامه دائم با ضوابط پخش تلویزیون در حال جدال باشم، البته به خاطر اینکه حرفه ای این کار هستم و از تلویزیون شروع کردم و بنابراین اینکه من با پخش یا بازبین پخش بخواهم کلنجار بروم کاری است که از 40 سال پیش آن را بلدم و بدم هم نمی آید و خودم را هم لوس نمی کنم که هرچه می گویم پخش شود، می توانستم و به آقای پورمحمدی بگویم به شرط اینکه بازبینی نشود و بدون بازبینی پخش شود.

سریال “کوچک جنگلی” را نمی گذاشتم بازبینی شود

افخمی می افزاید: قبلا چنین کاری کردم و سریال “کوچک جنگلی” را نمی گذاشتم بازبینی شود، عمدا دیر می رساندم که فرصت بازبینی نبود و در آخر با نمایش قسمت آخر به دلیل همین کار در اختیار امور اداری قرار گرفتیم.

مسخره نیست که یک برنامه تلویزیونی درباره سینمای ایران پنج برابر کل سینمای ایران درآمد داشته باشد؟

یکی از فانتزی سازیهای افخمی در این گفتگو هم تکیه بر 15 میلیونی بودن مخاطبان برنامه اوست و اینکه به این واسطه ظرف ماههای آینده برنامه اش ماهی 20 میلیارد درآمد خواهد داشت. وی در توجیه این فانتزی سازی اظهار می دارد: می گویند برنامه “نود” در هر قسمت بیش از ده میلیارد تومان درآمد تبلیغاتی دارد، سالیانه 500 میلیارد تومان می شود یعنی ده برابر تمام گردش سینمای ایران.

وی ادامه می دهد: یک برنامه تلویزیونی دارد چنین پول در می آورد و این یعنی سینمایی وجود ندارد. می گویند برنامه ما 15 میلیون بیننده دارد اگر این قضیه تثبیت شود و بتوانیم همین بیننده را سه چهار ماه نگه داریم و بالاتر هم نرویم درآمد تبلیغاتی خودمان هم به 5 میلیارد تومان می رسد و این 5 میلیارد در سال 250 میلیارد تومان می شود، مسخره نیست که یک برنامه تلویزیونی درباره سینمای ایران پنج برابر کل سینمای ایران درآمد داشته باشد؟ این یعنی بلافاصله ایوبی استعفا بدهد و یک آدم کارآمد جایش را بگیرد.

چگونگی استفاده از یک تهیه کننده 25 ساله برای تولید یک برنامه سینمایی مرجع

بهروز افخمی در انتهای گفتگویش هم به پرسشهایی درباره چگونگی استفاده از یک تهیه کننده 25 ساله برای تولید یک برنامه سینمایی مرجع سخن گفته است.

سینماژورنال این بخش را عینا منعکس می کند:

تهیه کننده برنامه کیست؟

تهیه کننده سیدمحمد رضوی است.

واقعا تهیه کننده برنامه ایشان است؟ یعنی یک جوان 25 ساله‌ای که تا به حال کار مهمی نداشته مهمترین برنامه سینمایی تلویزیون را روی آنتن می‌برد؟

بله. موقعی که آقای پورمحمدی به من پیشنهاد کرد گفتم که یا تهیه کننده برنامه خودم باشم و یا ترجیح می‌دهم تهیه کننده‌ای باشد که در مسائل محتوایی دخالت نکند. یعنی من کارم را انجام دهم و او کار خودش را درست انجام بدهد.

یعنی فقط خرج کند؟

خیر، خیلی مواقع فرض کنیم که مثلا حساب کرده بودیم که با کسی مصاحبه کنیم و او را نداریم. تهیه کننده چون آشناست فورا یک جانشین خوب معرفی و پیدا هم می‌کند.

عمدتا این کار بر عهده هماهنگی برنامه است و تهیه کننده این کار را نمی‌کند!

منظورم این است که فقط این طور نیست که پول بدهد، می‌تواند از لحاظ فکری و شناخت از آدم‌ها به ساخت برنامه کمک کند. منظورم این بود که کسی نباشد که با من اختلاف سلیقه داشته باشد و بخواهد سلیقه اش را هم اعمال کند.

رضوی از کسانی است که امیدوارم بعد از یکسال بتواند برنامه را ادامه دهد، یعنی رویکردها را دریافت کرده باشد و برنامه را ادامه دهد اما در حال حاضر اینطور نیست که حساب کنم در تولید خلاقه برنامه از کمک او حتما بهره ببرم ضمن اینکه گفتم جاهایی کمک می‌کند.

میرمحمدحسین رضوی
میرمحمدحسین رضوی(تهیه کننده 25 ساله “هفت”) در کنار بهروز افخمی