1

فدراسيون فوتبال و صداوسيما فرمول محاسبه حق پخش را كشف كردند!

سینماروزان: بعد از چندين جلسه مذاكره، اين بار قرار است با توافقي نهايي، فرمول تقسيم درآمد‌هاي ناشي از پخش آگهي در زمان پخش مسابقات فوتبال، ميان صداوسيما و وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال اجرايي شود.

به گزارش سینماروزان و به نقل از «جوان» اين توافق در حالي به نهايي شدن نزديك مي‌شود كه فصل 97- 96 ليگ برتر فوتبال، از نيمه گذشته و يك فصل ديگر از فوتبال نيز بدون به دست آوردن حق پخش در حال پايان است. اين در حالي است كه فدراسيون فوتبال امسال نيز بر دريافت حق پخش از تلويزيون اصرار داشت و حتي كار به راه ندادن دوربين‌هاي تلويزيون به استاديوم‌هاي فوتبال رسيد.
اما اين بار نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: مسئولان رسانه ملي از يك طرف و وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون فوتبال از طرف ديگر در آستانه توافق هستند.
در اين ميان قرار است ديوان محاسبات كشور، به عنوان حَكَم وارد ماجرا شده و اختلاف ميان فدراسيون فوتبال و تلويزيون و ماجرا را مديريت كند. علي مطهري در اين باره مي‌گويد: ديوان محاسبات به‌عنوان داور و مرجع مورد قبول طرفين ميزان درآمد سالانه آگهي‌هاي تبليغاتي تلويزيوني ناشي از مسابقات ورزشي و نيز تبليغات داخلي ورزشگاه‌ها را با احتساب هزينه‌هاي مربوط اعلام كنند تا مبنايي براي رسيدن به فرمول تقسيم درآمدها باشد و توافقي صورت بگيرد.
به گفته علي مطهري براي رسيدن به اين توافق تاكنون چندين جلسه تشكيل شده است و در نهايت قرار بر اين شد كه ديوان محاسبات نتيجه بررسي‌ خود را تا بهمن ماه سال جاري اعلام كند.
پرداخت حق پخش تلويزيون مسابقات ورزشي يك اصل پذيرفته شده در تمام دنياست. قراردادهاي حق پخش مسابقات ورزشي به صورت انحصاري به شركت‌هاي تلويزيوني فروخته مي‌شود و اين شركت‌ها اين حق را به شبكه‌هاي تلويزيوني واگذار مي‌كنند. كاري كه صداوسيما درباره مسابقات مهمي مانند جام جهاني انجام مي‌دهد و مي‌تواند حق پخش مسابقات را به دست آورد. اين كار در حالي انجام مي‌شود كه بسياري از كشورهاي ثروتمند عربي حاشيه خليج فارس تمايلي به خريد حق پخش ندارند و مردم علاقه‌مند به تماشاي فوتبال تا همين چند سال پيش سراغ شبكه‌هاي ايراني را مي‌گرفتند تا بتوانند مسابقات مهم فوتبال جهان را تماشا كنند.
مسئله حق پخش اما درباره مسابقات داخلي داستان متفاوتي را طي كرده است. صداوسيما معتقد است لزومي به پرداخت حق پخش به ليگ برتر ندارد چون ساختار ليگ دولتي است و خود صداوسيما از جمله مجموعه‌هايي است كه از دولت بودجه مي‌گيرد. مسئله‌اي كه باعث اعتراض هميشگي باشگاه‌هاي بزرگ ليگ برتر مانند استقلال و پرسپوليس بوده است. باشگاه‌هايي كه تقريباً همه بازي‌هايشان از تلويزيون پخش مستقيم شده و پيش از بازي، ميان دو نيمه و بعد از پايان بازي، آگهي‌هاي تلويزيوني با رقم‌هاي بالا فروخته مي‌شود.
مهدي تاج رئيس فدراسيون فوتبال، بعد از غائله راه ندادن دوربين‌هاي صداوسيما به استاديوم‌هاي فوتبال، در مصاحبه‌اي گفت در اسپانيا حدود ۱۲ سال پيش اين مانع به وجود آمده است و در تركيه حدود هشت سال پيش. اين مانعي بوده كه همه از آن گذشته‌اند ولي اينكه صداوسيماي ما پول ندارد بحث ديگري است. در اين زمينه نظر او اين بود كه نبايد دولت از جاي ديگر مثلاً كارخانه‌ها به فوتبال كمك كند و از صداوسيما هم بخواهيم پول دريافت كنيم. بايد اين پول از يك طريق به فوتبال وارد شود. يعني اينكه اگر كارخانه‌ها مي‌خواهند كمكي هم كنند بايد به دولت و صداوسيما اين پول را بدهند تا صداوسيما به باشگاه‌ها بدهد و حقوق شناخته شده فوتبال باشد. در اين صورت اگر پولي به فدراسيون از صداوسيما بيايد اين‌ پول بين همه باشگاه‌ها به صورت مساوي تقسيم مي‌شود و فيرپلي مالي باشگاه‌ها رعايت مي‌شود.
در ماجراي پرداخت حق پخش مسابقات ليگ برتر، مجلس شوراي اسلامي كه مي‌تواند با نقش قانونگذاري‌اش، مسير رسيدن به توافق را تسهيل كند، تا امروز به عنوان پشتيبان برقراري حق پخش، مواضعي نزديك به فدراسيون فوتبال دارد.
محمد عزيزي، عضو فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: بي‌ترديد اين حق اوليه فوتبال است و بايد حق پخش پرداخت شود. اين نماينده ورزش اما درمقابل اين موضوع را نيز متذكر مي‌شود كه اگر فكر مي‌كنيد در اين شرايط حق پخش مي‌تواند فوتبال را زير و رو كند كاملاً غلط است، اما بي‌تأثير هم نخواهد بود.
در شرايطي كه تقريباً همه باشگاه‌هاي فوتبال در ليگ برتر و ليگ يك كشور داراي مشكلات مالي متعددي هستند و بدهي‌هاي ميلياردي باشگاه‌هاي بزرگ به بحراني ورزشي تبديل شده است، مديران اين باشگاه‌ها معتقدند مي‌توان با دريافت حق پخش، بسياري از مشكلات را حل كرد. در مقابل اما صداوسيما مي‌گويد اعتباري براي پرداخت حق پخش ندارد! صداوسيما در صورت قبول پرداخت حق پخش، بايد سهمي از درآمد ميلياردي را كه به دليل پخش مسابقات ليگ برتر فوتبال به دست مي‌آورد با فدراسيون فوتبال سهيم شود. اين در حالي است كه صداوسيما مدت‌هاست به خاطر كسري بودجه دريافتي از دولت، مجبور است با بالابردن حجم آگهي‌هاي تلويزيوني  امورات سازماني‌اش مانند پرداخت حقوق چندين هزار كارمند خود را تأمين كند.
اكنون كه علي مطهري مدعي شده است توافق نهايي براي رسيدن به فرمول تقسيم درآمد آگهي‌هاي فوتبال فراهم شده، بايد ديد صداوسيما براي جبران پرداختي‌اش به فدراسيون فوتبال چه تصميمي خواهد گرفت و آيا باز هم قرار است بر حجم آگهي‌هاي تلويزيوني افزوده شود يا رسانه ملي  با افزايش تعرفه‌هاي آگهي‌هاي مربوط به پخش مستقيم مسابقات، سهم فدراسيون فوتبال را پرداخت خواهد كرد؟!