1

تعلیق تولید قسمتهای دوم و سوم “محمد…”⇐مجیدی در مرز هند و پاکستان فیلم می‌سازد؛ با همراهی سناریست بازگشت سینمایی ناصر ملک‌مطیعی

سینماژورنال: در حالی که پروژه پرهزینه “محمد رسول ا..(ص)” مجیدی علیرغم بودجه ای بیشتر از 100 میلیارد تومان برای آن نتوانست حتی اکران منطقه ای گسترده ای داشته باشد مجیدی این روزها به هندوستان رفته و درگیر پیش تولید پروژه ای تازه است.

به گزارش سینماژورنال حضور مجیدی در هندوستان در شرایطی رقم می خورد که جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما نیز اخیرا تولید پروژه ای با نام “سلام بمبئی” را در هندوستان آغاز کرده بود.

نوروزبیگی که سالها پیش و با عنوان تدارکاتچی و مشاور نظامی پروژه هایی چون “شیدا”، “سجاده آتش” و “آخرین شناسایی” وارد کار سینما شده بود در سالهای بعد به عنوان مدیر تولید در فیلمهای “بید مجنون” و “آواز گنجشکها” در کنار مجیدی فعالیت کرد و در جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز با آثاری چون “اعترافات ذهن خطرناک من”، “من دیه گو مارادونا هستم” و “بهمن” که دو عنوان از این آثار با حمایت بانک پاسارگاد تولید شده بودند حاضر بود و مورد تقدیر ویژه هیأت داوران قرار گرفت؛ آن هم هیأت داورانی که رییس آن مجیدی بود.

حالا بعد از کلید خوردن و پیشرفت فیلمبرداری پروژه نوروزبیگی آن طور که “تسنیم” خبر داده مجیدی نیز در هندوستان درگیر پیش تولید فیلمی به نام “باغهای معلق” است و در این حضور مهران کاشانی فیلمنامه نویس “آواز گنجشکها” نیز کنار وی است.

آخرین کار سینمایی اکران شده مهران کاشانی به عنوان سناریست “نقش نگار” علی عطشانی بود که بازگشت ناصر ملک مطیعی به سینما محسوب می شد. این فیلم که بودجه تولید آن را نیز سورینت فیلم شرکت متبوع بابک زنجانی فراهم کرده بود به هنگام اکران عمومی بیشتر از 250 میلیون فروش نداشت که طبیعتا با حجم بازیگران حاضر در آن و البته تمرکز فیلم بر نام ناصر ملک مطیعی فروش قابل قبولی به شمار نمی رود.

کارگردان یونیت دوم “محمد…” از تولید فیلم در مرز هند و پاکستان گفت

اگرچه پیشتر گفته شده بود بازیگر اصلی “باغهای معلق” هم یک بازیگر هندی است که باید به زبان انگلیسی مسلط باشد اما بیژن میرباقری کارگردان یونیت دوم “محمد رسول ا..(ص)” در گفتگو با “برنا” از این گفته که نه فقط بازیگر اصلی فیلم که بازیگران مکمل و عوامل پشت دوربین نیز اغلب هندی خواهند بود.

میرباقری با اشاره به اینکه این فیلم بنا بوده در مرز هند و پاکستان تولید شود، نکته جالبی را هم درباره وضعیت اکران این فیلم در هند بیان کرده است و آن هم اینکه هر فیلمی که در هند ساخته می شود باید قرارداد پخش شفافی داشته باشد و به عبارت بهتر تضمین سرمایه پیش از تولید فیلم باید فراهم بیاید.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا “باغهای معلق” برخلاف فیلم قبلی مجیدی که نتوانست علیرغم وعده ها اکرانهای خارجی تأثیرگذاری داشته باشد خواهد توانست لااقل در همین هندوستان که محل تولید آن است به طور گسترده دیده شود؟

تعلیق تولید قسمتهای دوم و سوم “محمد..”

به گزارش سینماژورنال مجیدی پیشتر از برنامه هایش برای ساخت قسمتهای دوم و سوم “محمد…” سخن گفته بود و حالا و با عزیمت ایشان به هندوستان و راه اندازی پروژه ای به نام “باغهای معلق” قاعدتا تا اطلاع ثانوی تولید دو قسمت بعدی این فیلم منتفی است؛

یک دلیل این امر هم می تواند همان عدم اکران گسترده خارجی این فیلم باشد که باعث شد این محصول نه فقط بلحاظ بازگشت سرمایه بلکه به واسطه اثرگذاری فرهنگی هم فاقد کارکردهای فراایرانی باشد.

ربط دیدار رییس اداره نظارت با معاون سینمایی هند با پروژه مجیدی

چندی قبل حبیب ایل بیگی رییس اداره نظارت و ارزشیابی سینمای ایران هم به بهانه بازدید از پشت صحنه فیلم “سلام بمبئی” به هندوستان رفته بود و البته حین این حضور با معاون سینمایی هندوستان هم دیدار کرده بود.(اینجا را بخوانید)

آیا این دیدار با پروژه مجیدی هم مرتبط بوده است؟

این پرسشی است که در آینده نزدیک پاسخ آن را خوهیم شنید.