1

بعد از ماه‌ها کشمکش در بدنه خانه سینما بر سر پرهیز از ثبت کارگری صنوف ⇐ بالاخره در آستانه انتخابات، مجوز تاسیس انجمن صنفی سراسری فرهنگ و هنر در هیات دولت تصویب شد!

سینماروزان: بالاخره نزدیکی به انتخابات هم که شده باعث شد یکی از درخواست‌های به‌حق و حداقلی بدنه جامعه هنری از سوی دولتمردان به رسمیت شناخته شده و هیات دولت، مجوز تاسیس انجمن صنفی سراسری فرهنگ و هنر را تصویب کند.

خبر تصویب صدور این مجوز اول بار از سوی علی ربیعی مشاور رییس جمهور اعلام شد؛ یعنی همو که در زمان زعامت وزارت کار تلاش زیادی کرد که صنوف متعدد خانه سینما را به سمت ثبت در وزارت کار ببرد. با این حال نه فقط در زمان حضور ربیعی بلکه ماهها بعد از جدایی‌اش از وزارت کار هم هیچ اجماع کاملی بر سر ثبت صنوف سینمایی در وزارت کار ایجاد نشد.

بدنه سینمای ایران در کنار بدنه موسیقی و بدنه هنرهای تجسمی و اصحاب ادبیات و رسانه مدام بر لزوم راه‌اندازی صنفی جامع برای اهالی فرهنگ و هنر تاکید داشتند و حالا با تصویب تاسیس این صنف در هیات دولت، اولین گام به این منظور برداشته شده.

صنف جامع فرهنگ و هنر بر این مبنا شکل گرفته که اگر چه هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری مشمول قانون کار محسوب می شوند ولی به دلیل عدم تصریح کسب و کارهای فرهنگی در این قانون و ویژگی های کسب و کارهای فرهنگی و هنری روابط کارگری و کارفرمایی در چارچوب مقررات فعلی محرز فرض نشده و تلاش هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری برای تشکیل انجمن های صنفی در چارچوب قانون کار با مشکل مواجه شده است. به همین جهت با تفاهم وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد ایجاد سازو کار برای مجوز تأسیس انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه در دستور کار قرار گرفت و پس از تایید در اختیار هیئت دولت برای تصویب قرار گرفت.

امید که مصوبه راه‌اندازی صنف جامع فرهنگ و هنر مصرف انتخاباتی نداشته باشد و هرچه زودتر شکل اجرایی به خود بگیرد تا مشکلات رفاهی بدنه جامعه هنری به حداقل برسد.