1

بعد از توقیف «مادر قلب اتمی»، «اکسیدان»، «پا تو کفش من نکن» و کلی فیلم دیگر⇐حالا ممیزی ۶ دقیقه‌ای حوزه هنری به فیلمی محصول خودش؟؟؟

سینماروزان: حوزه هنری از ابتدای دهه نود به این سو رابطه کجدار و مریزی با سینماگران داشته است؛ به برخی از آنها که مضامین آثارشان مورد طبع اش بوده حسابی حال داده و شرایط مطلوب اکران را برایشان فراهم کرده و به برخی هم که به اعتقاد خودش منطبق بر مانیفستش-اگر واقعا مانیفستی وجود داشته باشد-نبوده اند، چراغ قرمز نشان داده و اکران در سینماهای حوزه هنری را برایشان ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش سینماروزان همین روزها دو کمدی «اکسیدان» و «پا تو کفش من نکن» روی پرده هستند که علیرغم موردپسند قرار گرفتن از سوی مخاطبان اما حوزه آنها را کاملا توقیف کرده است. در ماه رمضان هم فیلم «مادر قلب اتمی» را داشتیم که حوزه کاملا توقیفش کرد.

با این همه اینکه فیلمی از محصولات حوزه هنری هم برای اکران ممیزی حوزه نصیبش شود تعجب برانگیز است. محمدرضا خردمندان جوانی که فیلم «21 روز بعد» را با حمایت حوزه هنری ساخته هفته قبل در یادداشتی که برای یکی از رسانه های نزدیک به شهردار نگاشته بود به صراحت از شورای تصویب فیلمنامه حوزه گلایه کرده بود و از این گفته بود که شورای تصویب فیلمنامه حوزه مخالف تولید فیلم وی بوده اند و ایده اش را دهه شصتی دانسته اند و این محمد حمزه زاده رییس سازمان سینمایی حوزه هنری بوده که کمک کرده تا این پروژه توسط حوزه به جریان بیفتد.

خردمندان شب گذشته در جریان اکران فیلمش در جشنواره شهر هم از ممیزی 6 دقیقه ای فیلمش سخن گفت! البته که این سخن گفتن با ترغیب مخاطبان به تماشای فیلم بود چون به ادعای این جوان، ممیزی باعث شده ریتم فیلم پویاتر شود اما خردمندان درباره چرایی این ممیزی و اینکه چقدر از آن با نظر مدیران حوزه هنری و به ویژه مدیر پخش بهمن سبز وابسته به حوزه انجام شده چیزی نگفت.

آیا مدیران حوزه هنری حتی به فیلمی محصول خودشان هم ممیزی وارد می کنند؟ به هر حال «21 روز بعد» همان فیلمی است که کارگردانش مدعیست شورای تصویب فیلمنامه حوزه آن را باسمه ای، ضدآرمان، چپ و کمونیستی دانسته و فقط این حمزه زاده بوده که مثل کوه پشت وی و تهیه کننده اش محمدرضا شفاه که از امتیاز(؟) فارغ التحصیلی از دانشگاه امام صادق برخوردار است(!!) ایستاده تا فیلم به پایان برسد. آیا آن باسمه ای دانستن به این ممیزی 6 دقیقه ای منجر شده؟؟؟ یا آن که ماجرای این ممیزی ربطی به سلیقه مدیران حوزه ندارد؟