1

بعد از اعلام حمایت نماینده زن اصلاح‌طلب⇐حالا حمایت یک نماینده مرد اصولگرا از برگزاری فرش قرمز جشنواره

سینماروزان: بعد از سخنان احد آزادی خواه از نمایندگان اصولگرای مجلس درباره دیدارش با مدیران سازمان سینمایی و این وعده مدیران سینمایی که فرش قرمز جشنواره برچیده خواهد شد(اینجا را بخوانید) این پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب مجلس بود که موافقت خود را با برگزاری فرش قرمز اعلام کرده و آن را سنتی دانست که میتواند نمادی باشد از پوشش اسلامی-ایرانی.(اینجا را بخوانید)

به گزارش سینماروزان حالا احسان قاضی زاده هاشمی نماینده اصولگرای مجلس هم در گفتگو با «شهروند» به طرح موافقت خود با برگزاری فرش قرمز پرداخته است.

قاضی زاده هاشمی گفت: درمجموع با وجود این بخش در جشنواره فیلم فجر موافقم اما دلایل و استدلال‌هایی برای آن وجود دارد.  به نظر من مراسم فرش قرمز را باید به‌ عنوان نمادی در سینما دید که قرار است در آن نوعی برجسته‌سازی انجام شود. در این مراسم کارگردانان، تهیه‌کنندگان و دیگر عوامل مانند بازیگران حاضر می‌شوند و در معرض دید رسانه‌ها و مخاطبان قرار می‌گیرند.

او افزود: حتی این اتفاق هم رخ می‌دهد که گاهی در این مراسم‌ها چهره‌های جدید به سینما معرفی می‌شود. بنابراین برگزاری این مراسم از این حیث که می‌تواند بازیگران و دیگر هنرمندان را در  معرض دید قرار دهد و چهره‌های جدید هر دوره را معرفی کند بسیار خوب است. همین موضوع باعث می‌شود این افراد خودشان به این دلیل که در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته و به نوعی برجسته شده‌اند، در حالت کلی از خودشان و آثارشان مراقبت کنند و حتی محتمل است که در آینده مراقب باشند آثار باکیفیت‌تری تولید کنند؛ زیرا این احساس را دارند که در نظر عموم جامعه دیده شده و باید به برخی از نکات توجه بیشتری داشته باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: به‌ هر حال در این مراسم که برای فیلم‌های منتخب هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود، نوعی شخصیت‌بخشی به هنرمندان انجام می‌شود و حضور در چنین برنامه‌ای به خودی خود باعث افتخار است؛ زیرا این مراسم برای تمام فیلم‌ها که برگزار نمی‌شود؛ فقط فیلم‌هایی است که توسط هیأت انتخاب برگزیده شده‌اند و به جشنواره فیلم راه پیدا کرده‌اند.


قاضی‌زاده با تأکید بر این‌که بر روی رنگ این فرش خیلی تأکیدی نداریم در پاسخ به انتقاد برخی از مخالفان که می‌گویند این مراسم با فرهنگ ما سنخیت ندارد، گفت: این مراسم همان‌طور که گفتم بیشتر یک نماد است و برای برجسته‌سازی حاضران برگزار می‌شود ما خیلی روی رنگ این فرش تأکیدی نداریم اگر دوستانی که مخالفند، شیوه دیگری برای برجسته‌کردن چهره‌های جدید سینمایی و کارگردانان برگزیده دارند، می‌توانند این شیوه‌ها را معرفی کنند و پیشنهاد بدهند اما نگاه ما باید از این زاویه که عرض کردم باشد؛ یعنی مراسمی که برای تقدیر از برگزیدگان و در دید قراردادن‌ آنها برگزار می‌شود که به نظر آثار مثبتی دارد و نه‌تنها در سینما که باید به بهانه‌هایی برای دیگر زیرشاخه‌های فرهنگی و هنری برگزار شود.


عضو کمیسیون فرهنگی گفت: ما در اواخر دهه ٦٠ و اوایل دهه ١٣٧٠ با حضور سوپراستارها مواجه بودیم. این گروه به هر دلیل در معرض دید بیشتر قرار گرفتند و از سوی رسانه‌ها هم در تیررس قرار داشتند؛ به ‌طوری که اگر کار باکیفیتی انجام می‌دادند، از آنها تقدیر می‌شد و اگر کاری غیر انجام می‌دادند یا تولیدات بی‌کیفیت ارایه می‌کردند بشدت و به تندی نقد می‌شدند همین موضوع تأثیر خوبی بر سینمای ایران گذاشت و نمی‌توان آن را از یاد برد. بحث فرش قرمز هم از همین سنخ است و باید بیشتر  به چشم یک نماد به آن نگاه کرد.