1

برنده نخل طلای کن و رفیق نیکی کریمی به تهران می‌آید؟!

سینماژورنال: هر سال در جشنواره بین المللی فیلم فجر سینمای یک کشور مورد واکاوی قرار می گیرد و امسال این جشنواره، به بررسی سینمای معاصر ترکیه با عنوان “چشم انداز سینمای ترکیه” می پردازد.

به گزارش سینماژورنال امسال بین 7 تا 10 فیلم از سینمای ترکیه در جشنواره بین المللی فیلم فجر نمایش داده خواهد شد.

تمام فیلمهای انتخابی تولید سالهای 2014 و 2015 است که با حضور سازندگان فیلمها، منتقدین و کارشناسان سینمای ایران، سینمای ترکیه و متخصصین و صاحب نظران سینمای بین الملل مورد نقد و بررسی قرار می گیرند.

رایزنی برای دعوت از نوری بیگله جیلان

این اتفاق در حالی رخ می دهد که شنیده های سینماژورنال حکایت از آن دارند که دبیرخانه جشنواره در حال رایزنی برای دعوت از “نوری بیلگه جیلان” کارگردان مشهور ترک به تهران است.

گویا برای دعوت از این چهره مشهور ترک نیکی کریمی بازیگر و کارگردان زن ایرانی نیز دبیرخانه فجر را همراهی می کند.

کریمی بواسطه حضورش به عنوان داور یا کارگردان در جشنواره های مختلف با جیلان سابقه آشنایی دارد.

متعلق بودن نیکی کریمی و جیلان به یک نسل

به گزارش سینماژورنال آخرین حضور این دو نفر در کنار هم به چهار سال قبل بازمیگردد و در جشنواره دوبی که نیکی کریمی با “سوت پایان”ش در این جشنواره حضور داشت و جیلان با “روزی روزگاری آناتولی”.

نیکی کریمی در یکی از گفتگوهای اخیرش درباره رفاقت با نوری بیلگه جیلان و حشرونشر با وی چنین گفته بود: وقتی با دوستم” نوری بیلگه جیلان” صحبت می کردم می گفت کتاب “برادران کارامازوف” را همیشه کنار تختم می گذارم. چون یک ارادت خاصی نسبت به این نویسنده دارم.

کریمی می افزاید: فیلم ” خواب زمستانی” جیلان بر اساس این کتاب است. فکر کنم ما متعلق به نسلی هستیم که ادبیات را دوست داشتیم و خواندن تفریحمان بود چه در ایران چه در ترکیه. یک سری آدم در کشورهای مختلف در فضای واحدی نفس کشیده ایم که همان خواندن رمان بوده است. کتاب خواندن بخشی از علائق ماست.

فارغ التحصیل برق و همسر یک بازیگر

جیلان که بعد از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی برق در رشته سینما هم تحصیل کرده است سال قبل نخل طلای جشنواره کن را بخاطر آخرین فیلمش “خواب زمستانی” از آن خود کرد.

جیلان که همسر “ابرو جیلان” عکاس و بازیگر مطرح ترک است سابقه ساخت آثاری چون “سه میمون”، “روزی روزگاری آناتولی” و “اقلیمها” را در کارنامه دارد.

وی چند سال قبل هم برای داوری جشنواره فجر دعوت شده بود که به دلیل فوت پدرش، نتوانست به تهران بیاید.

اگر رایزنیهای دبیرخانه فجر جواب بدهد و جیلان به ایران بیاید یقینا رونقی فراوان به بین الملل فجر خواهد داد.