1

برلين، بهنود و “اژدها…”يي كه وارد فجر مي‌شود؟

سینماژورنال: با معرفی 9 فیلم دیگر از آثار بخش مسابقه شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین حالا جمع آثاری که تاکنون به بخش مسابقه این جشنواره راه یافته اند به 15 اثر رسیده است.

به گزارش سینماژورنال در میان 9 فیلمی که امروز دوشنبه 21 دی ماه از سوی این جشنواره برای حضور در بخش مسابقه اصلی معرفی شده اند نام کشورمان ایران هم دیده می شود.

“اژدها وارد میشود” تازه ترین فیلم مانی حقیقی که در روزهای گذشته صحبتهایی درباره ممیزیهایش به دلیل استفاده از تصاویر یک همکار بی.بی.سی شنیده شده بود(اینجا را بخوانید) به بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین راه یافته است.

14 رقیب فعلی فیلم مانی حقیقی از کشورهای آمریکا، بوسنی هرزگوین، هلند، فیلیپین، سوئد، انگلیس، سنگاپور، مجارستان، پرتغال، فیلیپین، آلمان، ایتالیا، فرانسه و کانادا هستند.

جالب است که “اژدها وارد میشود” با نام انگلیسی “A Dragon Arrives” وارد بخش مسابقه برلین شده است شاید بخاطر اینکه برگردان کاملتر آن Enter the Dragon یادآور یکی از آثار دهه هفتاد بروس لی بوده و حقیقی نمی خواسته اثرش با آن فیلم مقایسه شود.

فیلم افتتاحیه جشنواره امسال برلین”سلام سزار” برادران کوئن خواهد بود که به نوعی رقیب فیلم حقیقی در بخش مسابقه هم محسوب می شود. ریاست هیأت داوران را هم مریل استریپ بازیگر زن هالیوود برعهده دارد.

با توجه به تاریخ برگزاری جشنواره برلین “اژدها وارد میشود” در صورتی میتواند وارد جشنواره فجر شود که این جشنواره را بومی قلمداد کنیم

رونمایی تمام آثار حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین در این جشنواره صورت می گیرد.

این جشنواره 11 تا 21 فوریه امسال یعنی 22 بهمن تا 3 اسفند ماه در برلین برگزار می شود و به این ترتیب با توجه به آیین نامه جشنواره برلین قاعدتا فیلم حقیقی نخواهد توانست در جشنواره فجر حاضر باشد و در نتیجه باید منتظر اعلام اثر جایگزین این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فجر باشیم.

در سالهای گذشته آثاری مانند “جدایی نادر از سیمین” و “آواز گنجشکها” نیز به طور همزمان در جشنواره های فجر و برلین حضور داشتند ولی با این تفاوت که در آن ادوار جشنواره برلین 5 تا 15 فوریه یعنی 16 تا 26 بهمن برگزار می شد و با قرار دادن اولین نمایش آنها در جشنواره برلین و اکران با چند روز اختلاف در فجر مشکل همزمانی حل می‌شد اما امسال چون اختتامیه فجر برابر است با آغاز جشنواره برلین بعید است بتوان از این روش استفاده کرد.

البته این فرضیه هم پیش روست که با جدا کردن بخش بین الملل از فجر و برگزاری آن در اردیبشهت ماه، به جشنواره فعلی به چشم جشنواره ای محلی نگریسته شود و آن گاه نمایش یا عدم نمایش “اژدها وارد میشود” در فجر به چشم یک اکران خصوصی نگریسته شود و نه اولین رونمایی جهانی.

جشنواره برلین
پوستر جشنواره شصت و ششم برلین

لیست 15 فیلم فعلی برلین

در ادامه لیست 15 فیلمی که تاکنون وارد بخش مسابقه جشنواره برلین شده اند را می بینید:

–سلام، سزار Hail, Caesar/جوئل و اتان کوئن/آمریکا

–بوریس بدون بتریس Boris without Béatrice/دنیس کاتی/کانادا

–نبوغ Genius/میشل گراندج/انگلیس و آلمان

–تنها در برلین Alone in Berlin/وینسنت پرز/آلمان، فرانسه و انگلیس

–مخصوص نیمه شب Midnight Special/جف نیکولز/آمریکا

–روزهای صفر Zero Days/الکس گیبنی/ آمریکا

–نامه هایی از جنگ Letters from War/ایوو اِم.فریرا/پرتغال

–آتش در دریا Fire at Sea/جاینفرانکو روسی/ایتالیا و فرانسه/مستند

–لالایی برای راز غم A Lullaby to the Sorrowful Mystery/لاو دیاز/فیلیپین و سنگاپور

–محله The Commune/توماس وینتربرگ/دانمارک، سوئد و هلند

–اشیاء می آیند Things to Come/میا هانسن لاو/فرانسه و آلمان

–مخلوق17/ Being 17/آندره تچینه/فرانسه

–مرگ در سارایوو Death in Sarajevo/دنیس تانوویچ/فرانسه و بوسنی و هرزگوین

–ایالات متحده عشق United States of Love/توماس واسیلوسکی/مجارستان و سوئد

–اژدها وارد میشود A Dragon Arrives/مانی حقیقی/ایران