1

برآمده از آمار یک مدیر حوزه هنری⇐مخاطبان سینماهای حوزه هنری=کمتر از ۳۰ درصد کل مخاطبان سینماها!

سینماروزان: به تازگی در سمینار سالانه مدیران موسسه فرهنگی-تبلیغاتی بهمن سبز وابسته به حوزه هنری، محمود کاظمی مدیرعامل موسسه بهمن سبز آماری را از سینماهای فعال این نهاد و همچنین میزان مخاطبان سینماهای حوزه هنری در هشت ماه ابتدایی امسال ارائه داد.

محمود کاظمی گفت: در سه سال اخیر یعنی از سال 92 تا امروز 21 سالن نمایش و 14 سینما با بیش از 6300 صندلی بازسازی شده است.
وی ادامه داد: بهمن سبز امسال 14 سالن و 9 سینما با ظرفیت بیش از 4000 صندلی را بازسازی کرده است. سینماهای کشور در هشت ماه امسال 18 میلیون نفر مخاطب داشته اند و از این تعداد، 5 میلیون و سیصد هزار نفر در سینماهای حوزه هنری فیلم دیده اند.

فقط 29.4 درصد مخاطبان از سینماهای حوزه استفاده می کنند

به گزارش سینماروزان  آنچه این مدیر حوزه هنری گفته است یعنی مخاطبان 5.3 میلیونی سینماهای حوزه هنری از کل 18 میلیون مخاطب سینماها معنایی ندارد جز آن که فقط 29.4 درصد از کل مخاطبان سینماروی کشور از سینماهای حوزه هنری برای تماشای فیلم استفاده کرده اند.

به بیان بهتر حوزه هنری که زمانی به خاطر گستردگی سینماهای خود نزدیک به نیمی از مخاطبان را در سینماهای خود می دید در سالهای اخیر به دلیل راه اندازی پردیسهای مدرن و باکیفیت از یک سو و ممیزی مجددی که علاوه بر ممیزی ارشاد برای نمایش فیلمها در سینماهایش قرار داده است با کاهش کمّی آمار مخاطبانش روبرو بوده است و حالا در سال 95 کمتر از سی درصد مخاطبان سینمارو از سینماهای حوزه هنری برای تماشای فیلم استفاده می کنند که احتمالا بخش عمده این درصد مخاطب هم مربوط به سینماهای شهرستانهاست که در آنها مخاطبان به جز سینماهای حوزه انتخابی دیگر برای تماشای فیلم ندارند!!!

البته حوزه هنری در ماههای اخیر کوشیده به بازسازی برخی از سینماهای مستعمل خود بپردازد اما واقعیت اینجاست که فرهنگ سینمارفتن در روزگار کنونی تغییر کرده و اغلب سینماروها به جای سینماهای تک یا دو سالنه مرکز شهر ترجیح می دهند برای فیلم دیدن به پردیسها بروند که قدرت انتخاب بیشتری برای نمایش فیلم دارند. بر این اساس حتی همین سیاست بازسازی هم نخواهد توانست کمک چندانی به حوزه هنری کند.

به نظر می رسد اگر حوزه هنری به دنبال راه اندازی پردیسهای مدرن و استاندارد بخصوص در شهرستانها نرود و از آن سو همچنان اصرار داشته باشد به توقیف فیلمهای مجوزدار در سینماهایش، در سالهای آینده این دایره مخاطبان کاهش بیشتری هم خواهد داشت.