1

بدعت تاریخی ذیل ریاست خزاعی و دبیری امینی⇐پرزیدنت ابراهیم رئیسی در ستاد جشنواره فیلم #فجر۴۲

سینماروزان/کیوان بهارلویی: حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیزدهم در سازمان سینمایی تحت امر محمد خزاعی و سپس ستاد جشنواره فیلم فجر۴۲ را باید بدعتی تاریخی در برگزاری جشنواره فیلم فجر دانست چون به یاد نداریم که هیچ روسای جمهور به ستادهای اجرایی جشنواره های فجر سر زده و با دست اندرکاران گپ و گفت کرده باشند.

به هر حال این بدعتی است که در دوره ریاست محمد خزاعی بر سینما رقم خورده و رییسی ابتدا به سازمان سینمایی و بعد ستاد فجر رفته؛ بدعتی شاید منتج از همان احیای شورای عالی سینمایی باشد که حتی در هنگام راه اندازی در دولت احمدی‌نژاد نتوانسته بود شرایط حضور رئیس جمهور در ستاد جشنواره فجر را فراهم کند.

توصیه کلیدی رئیس جمهور به مدیریت کلان سینما و مدیران ارگان های سینمایی در این دیدار نیز استفاده جدی از پیشکسوتانی است که به دلایل مختلف از چرخه فعالیت حذف شده‌اند در حالی که تجارب آنهاست که می‌تواند عامل رونق کیفی مجدد سینما باشد.

ابراهیم رئیسی در دیدار با ستاد خبری فجر۴۲ گفت: تمدن ایرانی اسلامی داشته‌های فرهنگی، هنری و ادبی ارزشمندی دارد که یکی از موثرترین روش‌های ارائه آن به دنیا به تصویر کشیده شدن این داشته‌ها در قالب سینما است و دولت مردمی آمادگی دارد که در این عرصه با همکاری اهالی فرهنگ و هنر و به همت خود هنرمندان قدم بردارد. استفاده از نگاه و تجارب پیشکسوتان در این زمینه بسیار اهمیت دارد و به هیچ وجه نباید اجازه داد این تجارب ارزنده در حاشیه قرار گیرد.

رئیسی در ستاد جشنواره فیلم فجر۴۲
رئیسی در ستاد جشنواره فیلم فجر۴۲

رئیسی با بیان اینکه ایران پیشینه و تمدن بزرگ و درخشان دارد که قابل ارائه به همه جهان است، افزود: سینما موضوعی مهم و قابل توجه است که هر گونه هزینه در آن نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور است. یکی از وظایف مهم دولت‌ها این است که زمینه شکوفایی همه استعدادها در هر نقطه از کشور، حتی نقاط دورافتاده و محروم را فراهم کنند. در کشورهای مختلف برای رویدادهای بسیار کم اهمیت‌تر از دفاع مقدس، آثار هنری و ادبی متعددی تولید می‌شود؛ رشادت‌ها، ایستادگی و از خودگذشتگی‌های دوران دفاع مقدس ظرفیت‌های بسیار زیادی برای تولید آثار هنری، فرهنگی و ادبی دارد که باید به خوبی مورد توجه قرار گیرند. تلاش‌های جوانان کشور که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بسیار زیاد توانسته‌اند با نوآوری و خلاقیت به دستاوردهای بسیار ارزنده‌ای دست یابند، بسیار ارزشمند است. این تلاش‌ها نیز همچون جلوه‌های زیبای دفاع مقدس ظرفیت‌های زیادی برای خلق آثار هنری و ادبی دارد که باید به شکل شایسته مورد توجه قرار گیرند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش نگاه حاکم بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی و توجه به تمامی فعالان عرصه فرهنگ و هنر و توجه به خواسته‌ها و دغدغه‌های آنان را ارزنده دانست و افزود: بنده به اعتبار جلسات و دیدارهایی که با فعالان فرهنگی و هنری داشته‌ام، اطلاع دارم که فعالان این عرصه خواسته‌ها و دغدغه‌های خیلی پیچیده و غیرقابل دستیابی ندارند و لذا باید نظرات، تجربیات و ظرفیت‌های آنان مورد توجه قرار گیرد. آنچه تا کنون از آثار فرهنگی، هنری و ادبی کشور به این بخش از کشورها ارائه شده با استقبال بسیار خوبی مواجه شده و توانسته ارزش‌های جمهوری اسلامی را ترویج کند بنابراین تولید و عرضه اینگونه آثار فاخر فرهنگی باید مورد حمایت قرار گیرد.

جشنواره فیلم فجر۴۲ به دبیری مجتبی امینی برگزار می‌شود که ازجمله سینماگران نزدیک به ستاد انتخاباتی رئیسی بوده و جالب اینجاست که حرفه ای گری مسعود نجفی مدیریت روابط عمومی این جشنواره باعث شده بی پروپاگاندا و شلوغ کاری خبر دیدار رئیسی با ستاد جشنواره منعکس گردد؛ اتفاقی که اگر در دولت های قبل رخ می‌داد لابد با انبوه رپرتاژ و عکس و ویدئو بازتاب داده می‌شد…