1

بدعتی منحصربفرد در شورای صنفی نمایش؛ تعیین زمان پایان اکران فیلم قبل از آغاز اکران!

سینماژورنال: در شورای صنفی نمایش همواره رسم بر این بوده است که درباره زمان آغاز اکران فیلمها بحث شده و منطبق بر گزینه های موجود، بهترین آثار برای اکران انتخاب شوند.

در این ساختار زمان پایان اکران را نه دستور شورا که پایین آمدن کف فروش فیلم در سینمای سرگروه است که معین می کند.

مطابق دستورالعمل جدید شورا اگر فیلمی در سه هفته ابتدایی نمایش کف فروش اش بیفتد آن گاه برای جایگزینی آن اقدام خواهد شد و در غیر این صورت اکران آن تا زمان حفظ کف فروش ادامه خواهد داشت.

در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش اما بدعتی رخ داد که این روال را زیر سوال برد.

در این جلسه که دوشنبه گذشته برگزار شد در کنار نام بردن از “مردن به وقت شهریور” به عنوان فیلم جایگزین “رستاخیز” در گروه آزادی، مقرر شد که فیلم “محمد(ص)” نیز از روز 5 شهریور اکران خود را در گروه آزادی آغاز کند.(اینجا را بخوانید)

از کجا معلوم کف “مردن…” تا 5 شهریور نیفتد؟

ناگفته پیداست چنین تصمیمی یعنی آن که اکران “مردن…” که از 7 مردادماه آغاز میشود نهایتا تا 5 شهریور در سرگروه آزادی ادامه خواهد  داشت که این خود منافی قواعد حاکم بر اکران است.

فرض محال که محال نیست؛ از کجا معلوم که کف فروش “مردن…” تا 5 شهریور در سینمای سرگروه نیفتد. در آن صورت به استناد کدام قانون می توان فیلم را پایین کشید؟

آقایان شورای نمایش پاسخ دهید

دوستان شورای صنفی باید به این پرسش پاسخ دهند که چگونه بدون دانستن وضعیت فروش فیلم، دو روز پیش از آغاز اکران فیلم، زمان پایان اکران آن را مشخص کرده اند.

سابق بر این متداول بود که فقط نام فیلمهای بعدی هر گروه سینمایی مشخص می شد و تاریخ اکران موکول می شد به زمان پایین آمدن کف فروش.

حالا چه شده که در مورد فیلم تازه مجید مجیدی زمان دقیق آغاز اکران مشخص میشود را دوستان حاضر در شورای صنفی نمایش و بخصوص رییس آن جناب ابوالحسن داوودی است که باید پاسخ دهند.

نکند این مساله به حضور مدیر پخش شرکت تولیدکننده “محمد(ص)” در شورای صنفی نمایش ربط داشته باشد؟ همان شرکتی که این روزها “گینس” را روی پرده دارد و البته با حمایتهای سانسی سعی دارد اکران خود را همچنان ادامه دهد؟

آقای داوودی! پاسخ دهید.