1

بخش بین‌الملل فجر به “جشنواره بین‌المللی ایران” تغییر نام داد!/آیا این نتیجۀ تهدید به استعفای دبیر اصلی فجر است؟/آیا بودجه جشنواره هم مجزا خواهد شد؟/چرا برخلاف رویه متداول نام این جشنواره را “تهران” نگذاشتند؟

سینماژورنال: بعد از تفکیک بخش بین الملل جشنواره فجر از بخش اصلی و برگزاری آن در اردیبهشت ماه، به تازگی دبیرخانه این بخش هم از دبیرخانه بخش اصلی مجزا شد.

به گزارش سینماژورنال همان طور که پیشتر سینماژورنال خبر داده بود حجت ا.. ایوبی رییس سازمان سینمایی رضا میرکریمی را به عنوان دبیر بخش بین الملل فجر منصوب کرد(اینجا را بخوانید) و متعاقب آن یک تصمیم دیگر هم گرفت و آن تغییر نام این بخش به “جشنواره بین المللی ایران”!

طبیعی هم بود که چنین اتفاقی بیفتد؛

وقتی بناست دو بخش مختلف یک جشنواره هر کدام یک دبیر داشته باشند اینکه دو دبیر بتوانند بدون اصطکاک با هم کار کنند کار مشکلی میشود و این چنین شد که رییس سازمان سینمایی به جای حل مشکل به گونه ای دیگر با تغییر نام این جشنواره کاری کرد که هم هر دو دبیر به رسمیت شناخته شوند و هم جشنواره ای تازه به سبد جشنواره های وطنی افزوده شد.

این طوری هر دو دبیر به رسمیت شناخته میشوند

سه هفته پیش که خبر از حضور رضا میرکریمی در قامت دبیر بخش بین الملل فجر دادیم از این گفتیم که این تصمیم با مخالفت محمد حیدری مواجه شده و او حتی از این گفته که در صورت اجرایی شدن این تصمیم استعفا می دهد.(اینجا را بخوانید)

به نظر می رسد با تغییر نام بخش بین الملل فجر به جشنواره بین المللی ایران مشکل این استعفا هم حل شده است. از این به بعد رضا میرکریمی دبیر جشنواره ای بین المللی است به نام جشنواره بین المللی ایران و محمد حیدری هم دبیر جشنواره فیلم فجر است.

فقط می ماند سه سوال

سوال اول اینکه با جدایی بخش بین الملل فجر و خلق یک جشنواره جدید آیا ردیف بودجه ای ویژه ای به این جشنواره تعلق خواهد گرفت یا اين مولود جديد “جشنواره بین المللی ایران”، با همان بودجه اي كه به عنوان بین الملل فجر برآورد مي شد و هميشه به فجر اختصاص مي يابد، برگزار می شود؟ بديهي است بودجه يك جشنواره مستقل بيشتر از بودجه بخشي از يك جشنواره است و اينكه آيا اين بودجه از فجر كم خواهد شد يا خير؟

سوال دوم این است که عموم جشنواره های معتبر دنیا از جشنواره کن و برلین گرفته تا همین جشنواره مونترالی که بناست فیلم تازه مجیدی را رونمایی کند با نام شهرها می شناسند و نه نام کشورها! چرا نام جشنواره تازه تأسیس را جشنواره ایران گذاشته اند و نه جشنواره تهران؟

سوال سوم درباره چهره های منتسب به جبهه فرهنگی انقلاب است. آیا اقدام تازه سازمان سینمایی با مخالفت چهره های منتسب به جبهه فرهنگی انقلاب مواجه خواهد شد یا نه؟ به هر حال این چهره ها در راستای همنامی بخش بین الملل جشنواره فجر با دهه ای که طومار دیکتاتوری را در هم پیچید همواره خواستار این بوده اند که در بخش بین الممل فجر توجهی شود به سينمايي كه به لحاظ ارزشگذاري ايدئولوژيك موافق آرمانهاي انقلاب باشد يا حداقل مغاير نباشد و حالا تغيير نام و زمان بخش بين الملل مي تواند قدم هاي اوليه براي رهايي از اين قيود ، از ديد اين عده تلقي شود.

آیا با تغییر نام جشنواره همچنان منویات این چهره ها مدنظر قرار خواهد گرفت؟