1

با حضور یک بازیگر ایرانی محقق شد⇐یک بازسازی تازه از مالک اشتر در تلویزیون عراق+توضیحات بازیگر «مالک» درباره چگونگی ایفای نقش، کیفیت تولید این پروژه و ماجرای حذف از «یتیم خانه ایران» بخاطر مهاجرت بازیگر نقش روسپی به GEM!!+عکسهای اختصاصی

سینماروزان/مهدی کشاورز: پررنگ‌ترین تصویر نمایشی که از «مالک اشتر» سراغ داریم سریال «امام علی(ع)»داوود میرباقری است و شمایلی که داریوش ارجمند از این شخصیت مهم تاریخ اسلام خلق نمود.

به گزارش سینماروزان جایگاه این کاراکتر در حیطه هنرهای نمایشی ایران آن قدر بود که بازیگرش داریوش ارجمند تا سالها بعد و ایفای نقش «حاجی نقدی» تریلر «سگ کشی»بهرام بیضایی، هر نقشی که ایفا میکرد شمه‌ای از کاریزمای مالک را داشت و بعد از «سگ کشی» هم ترکیبی از مالک و حاجی نقدی را به فیلمها و سریالهایش برد.

حالا در اتفاقی منحصربفرد پروژه ای تلویزیونی در عراق در مسیر تولید قرار گرفته با محوریت مالک اشتر که نقش مالک را در آن یک بازیگر ایرانی به نام حمیدرضا تاج‌دولت ایفا میکند.

این پروژه بخشی از یک مجموعه مستند-داستانی است که سعی دارد به شناسایی شخصیتهای موثر تاریخ اسلام به مخاطبان بپردازد. این مجموعه به تهیه کنندگی حیدر رحیمی محصول تلویزیون ملی عراق است و با حمایت تولیت حرم حضرت ابوالفضل(ع) به تولید میرسد.

«مالک بن اشتر نخعی» یکی از اپیزودهای این مجموعه است که کارگردانی آن را «ازهر خمیس» کارگردان عراقی برعهده دارد و در بخش مستند آن صحبتهای محققان درباره «مالک» روایت میشود و در بخش رئال بازسازی تصویری صحبتهای مورخان تصویرسازی شده است.

حمیدرضا تاج‌دولت در این فیلم با شمایلی تقریبا متفاوت از آنچه در «امام علی(ع)» دیده بودیم ایفای نقش «مالک» را برعهده دارد. این بازیگر که پیشتر در پروژه پرهزینه «محمد…»مجید مجیدی ایفای نقش «حمزه» عموی پیامبر(ص) را برعهده داشت درباره چگونگی حضور در این پروژه به سینماروزان گفت: کارگردان فیلم به دنبال بازیگری بود که بتوان با گریم شمایل کاریزماتیکی از مالک را تداعی کند و از طرف پیام ابوالحسنی دستیار قدیمی عبدالله اسکندری که خودش هم در این پروژه حضور دارد به کارگردان معرفی شدم و بعد از تست گریم هم شرایط همکاری پیش آمد.

این بازیگر ادامه داد: به جز تست گریم توانایی شمشیربازی از دیگر نیازهای بازیگر این نقش بود که به واسطه حضور در «محمد…» در این حیطه تبحر کافی داشتم و همین کمک کرد که بتوانم راحتتر از پس ایفای نقش «مالک…» برآیم. البته آگاهی کارگردان از زیر و بم این شخصیت و مطالعات پیرامونی که خودم درباره سلوک مالک داشتم بهم کمک کرد که در این مسیر راحتتر ایفای نقش کنم.

تاج‌دولت در پاسخ به این پرسش که آیا برای ایفای نقش مالک نگاهی هم به ایفای نقش ارجمند داشته یا نه اظهار داشت: اصلا فضای مستند-داستانی کار اجازه گرته برداری نمیداد و برای همین به سمت تألیف کامل کاراکتر رفیتم. البته شاید شاخصه هایی در صورت مالک باشد که در هر دو کاراکتر مشترک است اما به لحاظ ایفای نقش همه چیز کاملا ارژینال پیش رفته است. این را هم درنظر بگیرید که کارگردان عراقی کار اصلا سریال «امام علی(ع)» را ندیده بود که بخواهد به واسطه آن شخصیت پردازی کند. 

این بازیگر پیرامون وجه تکنیکی تلویزیون عراق و مقایسه آن با سینما و تلویزیون ایران به سینماروزان گفت: به هر حال سابقه سینمای ما خیلی بیشتر از آنهاست و مدتهاست هرچند اندک کار تاریخی می کنیم ولی به لحاظ ابزار کار و ادوات تصویربرداری و تیم پشت صحنه همه چیز فراهم بود و در حد استاندارد.

حمیدرضا تاج‌دولت علیرغم فیزیک و استایل مناسب اما در سینما و تلویزیون کم کار است. خودش در این باره بیان داشت: هر نقشی را قبول نمی‌کنم و حتما می کوشم طوری انتخاب کنم که میان دو نقشم تفاوت ایجاد شود. مثلا در سریال «چهل سرباز» نقش ابوالقاسم فردوسی را بازی کردم و در «محمد…» نقش حمزه که هر کدام متعلق به دو دنیای متفاوتند. بیشتر برایم ماندگاری نقش مهم است تا کمیت کارنامه و در این بین بعضی اوقات اتفاقاتی مانند «یتیم خانه ایران» می افتد که به ناگاه نقشم تعدیل میشود و چیزی از آن باقی نمی ماند.

تاج‌دولت در چرایی کاهش نقش در «یتیم خانه ایران» به ماجرای مهاجرت بهارک صالح‌نیا بازیگر نقش مکمل فیلم به ترکیه و حضور در جم اشاره کرده و گفت: در «یتیم خانه…» نقش «پهلوان علی» را بازی کردم که کاملا در کنار علیرام نورایی نقش اصلی تعریف میشد و به نوعی مکمل این نقش بود ولی متأسفانه مهاجرت آن بازیگر زن که نقش روسپی مرتبط با سفارت انگلیس را در این فیلم بازی میکرد موجب شد بخش عمده سکانسهای من حذف شود و در نهایت کمتر از ده دقیقه از بازی من باقی بماند.

این بازیگر با اشاره به اینکه بعد از «مالک اشتر» در یک فیلم تلویزیونی با عنوان «صحوری/نور صبحگاهی» باز هم نقش یک شخصیت تاریخی-مذهبی را بازی کرده ببیان داشت: در فیلم «صحوری»به کارگردانی سیدامیر طباطبایی نقش اصلی کار «صحوری» را بازی کردم. صحوری شخصیتی معاصر امام صادق(ع) بود که چهار امام بعدی را هم درک کرده و البته سالها در قم زندگی میکرد.

حمیدرضا تاج دولت در «مالک اشتر نخعی»
حمیدرضا تاج دولت در «مالک اشتر نخعی»/طراح گریم: پیام ابوالحسنی
حمیدرضا تاج دولت در «مالک اشتر نخعی»

حمیدرضا تاج دولت در «مالک اشتر نخعی»