1

با “بوفالو” رقم خورد⇐شكست سنگين تهيه‌كننده “سعادت آباد”

سینماژورنال: تاز‌ه‌ترین فیلم اکران شده پرویز پرستویی اثری است به نام “بوفالو”.

به گزارش سینماژورنال “بوفالو” را جوانی به نام کاوه سجادی‌حسینی ساخته است که فیلم قبلی‌اش “شب بیرون” در گروه هنروتجربه اکران شده بود.

با این حال “بوفالو” شاید بخاطر حضور پرستویی در مقام بازیگر و البته استفاده از همایون اسعدیان که سابقه تولید اثری چون “سعادت آباد” را دارد به عنوان تهیه‌کننده این شانس را داشته که به صورت سراسری و البته در گروه آزاد روی پرده برود.

در یک هفته بیش از 11.5 میلیون تومان نفروخته است

اما نکته اینجاست که این فیلم در مدت یک هفته‌ای که روی پرده است و با وجود 14 سالنی که در اختیارش است، بیش از 11.5 میلیون تومان نفروخته است.

“بوفالو” اولین بار در بخش مسابقه جشنواره سی و سوم فیلم فجر به نمایش درآمد و البته بسیاری از مخاطبان هم این اثر را بیشتر از آن که لایق حضور در بخش مسابقه بدانند اثری دانستند هنروتجربه‌ای که بهترین وضعیت برایش، نمایش در همین گروه سینمایی تازه تأسیس است.

حالا اما به جای اینکه این بازخورد مخاطب عاملی شود برای اکران فیلم در هنروتجربه، “بوفالو” در گروه آزاد اکران شده تا بیش از هرچیز کم بودن مخاطب آن به چشم بیاید.

اگر در گروه تازه تأسیس اکران می‌شد این کم‌مخاطب بودن زیاد به چشم نمی‌آمد

شاید اگر “بوفالو” در گروه هنروتجربه اکران می‌شد به دلیل فضای ایزوله حاکم بر این گروه و مشخص نبودن آمار فروش فیلمهای آن، این کم‌مخاطب بودن نه تنها به چشم نمی‌آمد بلکه کارگردان اثر میتوانست از ارزشهای خاص اثرش که باعث انتخاب فیلمش برای هنروتجربه شده سخن گوید اما اکران در گروه آزاد و برای مخاطبان عام وقتی مواجه می‌شود با فروشی تا این حد پایین مطمئنا ذهنیت مخاطبان نسبت به کارهای آتی این کارگردان را هم دستخوش تغییر می‌کند.

پرسش فیلمسازانی که آثارشان مدتهاست پشت خط اکران مانده

از آن سو البته برخی از کارگردانانی که فیلمهایشان مدتهاست منتظر اکران مانده و این فرصت را نیافته‌اند که حتی در گروه آزاد اثرشان را اکران کنند نیز با نوعی بدبینی به چنین فیلمی نگاه می‌کنند و پیش خود به طرح این پرسش می‌پردازند که آیا بهتر نبود چنین آثار کم مخاطبی در همان گروه تازه تأسیس اکران شوند و سالنهای اشغال شده آنها به فیلمهایی با قابلیت جذب مخاطب بالا اختصاص یابد؟

انگار برای مخاطبان حضور پرستویی هم اهمیتی ندارد

فروش پایین “بوفالو” که از حضور بازیگری چون پرویز پرستویی در نقش اصلی سود می‌برد موید این فرضیه هم هست که در سینمای امروز ایران این چهره های شناخته‌شده بازیگری نیستند که تعیین کننده‌اند بلکه این کیفیت نهایی محصول است که باعث می‌شود مخاطب اثری را برای تماشا انتخاب کند یا نه و همین می‌شود که فیلمی با حضور حاچ کاظم “آژانس شیشه ای” هم یکی از شکست خوردگان اکران می شود.