1

بالاخره و بعد از هجده سال⇐دلیل اصلی توقف تولید سریال “امام حسین(ع)” مشخص شد

سینماروزان: در ابتدای دهه هشتاد شهریار بحرانی کارگردانی که بیش از هر چیز به‌خاطر ساخت «ملک سلیمان» شناخته می‌شود تصمیم به تولید اثری عاشورایی گرفت؛ فیلم-سریالی با نام «امام حسین(ع)» که بعدتر «ثارالله» نامیده شد.

به گزارش سینماروزان فیلمنامه این سریال عاشورایی ۱۳ قسمتی را مجتبی فرآورده با همراهی عبدالحمید قدیریان و شهریار بحرانی نگاشته بود و بعد از چند ماه تحقیق درباره مختصات کار و البته انتخاب بازیگران، سریال به تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری و با بودجه‌ای یک میلیارد تومانی در ۱۳۸۱ در لوکیشن‌هایی حوالی یزد کلید خورد.

با این حال فقط بعد از گذشت چهار ماه از آغاز فیلمبرداری و در شرایطی که حدود ۱۰۰ دقیقه مفید هم فیلم گرفته شده بود به دلایلی نامعلوم پروژه تعطیل شد.

در آن مقطع زمانی شایعاتی شنیده شد بر این مبنا که مخالفت علما دلیل تعلیق پروژه بوده است و حالا بعد از حدود هجده سال از توقف تولید، محسن علی‌اکبری تلویحا این شایعات را تایید کرده.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده «ثارالله» در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت «ثارالله» به ایلنا گفت: یکی از سختی‌های کار در حوزه ساخت فیلم‌های مذهبی و اهل بیت(ع) سخت‌گیری‌هایی است که از ناحیه برخی از مراجع معظم تقلید مطرح می‌شود.

علی‌اکبری ادامه داد: این موضوع هنوز هم جزو خطوط قرمز است و مراجع معظم و محترم تقلید اقبال خوبی برای ساخت فیلم‌هایی با محوریت زندگی ائمه اطهار(ع) نشان نمی‌دهند؛ این اصلی‌ترین مشکلی است که بر سر راه فیلم‌هایی همچون «ثارالله» و باقی آثار مذهبی است. نمونه دیگرش فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش است که آن هم به دلایل مشابه امکان نمایش پیدا نکرد.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: برای تولید آثار مذهبی-تاریخی باید اعتماد مراجع معظم تقلید جلب شود و شکلی از فیلم‌های سینمایی و سریالهای تلویزیونی که با ارزش‌ها روبرو است با جدیت ساخته شود تا کم کم شکاف میان جامعه مذهبی و این گونه آثار برداشته شود و راه برای تجلی تصویری واقعیات مذهبی هموارتر گردد.