1

باز هم پای GEM در میان است؟⇔ادعای یک کارگردان-کارمند هنروتجربه درباره تأثیرپذیری سینمای ایران از سریالهای ترک

سینماروزان: در سالهای اخیر تب بالایی از سوی مخاطبان برای پیگیری سریالهایی که از شبکه های ماهواره ای همچون جم روی آنتن میروند مشاهده شده است؛ تبی که هر کس تحلیل خود را درباره علل آن دارد.

به گزارش سینماروزان شهرام مکری کارگردانی با فیلمهای هنروتجربه ای که یکی از اعضای سیاستگزاری گروه کاملا دولتی هنروتجربه هم هست در گفتگو با «ایلنا» مدعی تأثیرپذیری سینمای ایران از سریالهای شبکه های ماهواره ای شده است.

شهرام مکری با اشاره به سریالهای ماهواره ای بیان داشت: یکی از مشکلاتی که سینمای ایران امروز گریبانگیر آن است تأثیری است که سریال‌های ترکی روی آن گذاشته‌اند. سریال‌های ترکی با حجم اطلاعات بسیار کم و خط داستانی بسیار ساده ساخته می‌شود به شکلی که شما می‌توانید قسمت اول سریال را ببینید و اگر ۱۰ قسمت این سریال را نبینید و قسمت یازدهم را ببینید، متوجه می‌شوید که هیچ اطلاعاتی را از دست نداده‌اید.

مکری ادامه داد: خودِ من هر سال عید به دیدن مادرم می‌روم و مادر من این سریال‌ها را دنبال می‌کند. من عیدِ سال گذشته به دیدن مادرم رفتم و قسمت‌هایی از یک سریال ترکی را دیدم امسال نیز دوباره که به دیدنش رفتم قسمت‌های دیگری از آن سریال را دیدم و متوجه شدم در طول یک سال هیچ اطلاعاتی را از دست نداده‌ام. همین مسأله سینمای ما را نیز به خطر انداخته است. بسیاری از فیلمسازان فکر می‌کنند که حجم اطلاعات در فیلم‌ها می‌تواند به همین اندازه کم و خلاصه باشد. بسیاری از فیلم‌های سینمایی را براساس همین مبنا کار می‌کنند و اتفاقا پرفروش نیز می‌شوند.