بازی تکراری درجه بندی سنی به بهانهی اکران «پیرپسر»؟/دست بردارید از تعیین تکلیف برای مخاطبان
سینماروزان/حامد مظفری: در سینمای بعد از انقلاب اسلامی اساسا آن درجه بندی سنی که در اروپا و آمریکا ارائه میشود قابل تسری نیست به یک دلیل عمده و آن هم اینکه در دو گلوگاه پروانه ساخت و نمایش اصلا اجازه تولید یا اکران فیلمهای هنجارشکن در هر گونه ای داده نمیشود.
از آن گذشته مخاطبان ایرانی-چه قبل و چه بعد از انقلاب-خودشان عمدتا درجه بندی سنی عرفی را برای تماشای فیلم انتخاب میکنند و به عنوان مثال کمتر خانواده ای است که کودکش را به جای تماشای فیلمهای “پسر دلفینی۲” و “بامبولک” به تماشای فیلم “رها” یا “موسی(ع)” ببرد.
بر این مبنا اینکه جناب روحالله حسینی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در گفتگو با ایسنا از تدوین نظام نامه اکران با اعمال تغییراتی و تهیه آییننامه ردهبندی سنی سینما برای اکران فیلمهایی همچون «پیرپسر» خبر داه اند، قاعدتا یک مساله ی فرعی برای ساختار اکران است.
اکران سینماها در همه جای دنیا و ازجمله ایران بیشتر به دادوستد میان پخش کننده و سینمادار مرتبط است و هرگونه دخالت در آن فقط و فقط به افزایش مشکل و البته انداختن عواقبِ مشکلات به گردن دولت منجر خواهد شد.
دولت اگر بنا دارد در اکران دخالت کند یا باید به سمت راه اندازی سالن های سینمای گسترده برود-به سبک حوزه هنری- یا آن که شرکت پخش بزند-که این هم بدون داشتن زنجیرهی سینما- اساسا ممکن نیست. بخش دولتی سینما نهایت چند سینمای قدیمی مثل فرهنگ و موزه و… دارد که اینها هم بیشتر هماهنگ با همان ساختار کلی پخش-سینماداری هستند و هیچ نظام نامهای نمیتواند سینماداری را وادار کند که از ورود مثلا کودکان به تماشای فیلم «پیرپسر» پرهیز کند.
بماند که به همان دلایل اولیه اساسا تعیین درجه بندی برای مخاطب ایرانی- که در بیشتر موارد براساس هنجارهای فرهنگی چندهزارسالهی خود اقدام به انتخاب محصول فرهنگی میکند- جز تعیین تکلیف برای او نیست.
مدیران تازه اداره نظارت اگر واقعا علاقه به دخالت در سینماداری و پخش دارند از مناصب دولتی استعفا دهند، سالن سینما اجاره کنند و براساس فرضیات مدیریتی خویش، سالنهای خویش را مدیریت کنند و مثلا همین ماجرای تعیین رده بندی برای «پیرپسر» را در آنجا اتود بزنند.
راه نزدیکتر هم همین گروه هنروتجربه است؛ مدیران دولتی میتوانند نظام نامه ای برای اکران هنروتجربه که کاملا در تیول خودشان است، تدوین کنند و سفت و سخت هم این نظام نامه را برای هنروتجربه اکران کنند بلکه سالنهای خلوت این گروه، قدری رونق پیدا کند و مخاطبان، فیلمهای این گروه دولتی را هم ببینند.
یادمان هم نرود مخاطب ایرانی خودش آن قدر شعور دارد که کودک و نوجوان را به تماشای «پیرپسر» نبرد پس بیخود و بیدلیل منت اجرای درجهبندی بهخاطر اکران «پیرپسر» را بر سر مخاطب و سازندهی آن نگذارید.