1

بازیگر “تنوره دیو” و “دوران سربی” درگذشت…

سینماروزان: سیروس گرجستانی بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون در سن ۷۶ سالگی به‌دلیل سکته قلبی در بیمارستان لواسانی درگذشت.

علی اکبر محمودزاده گرجستانی با نام هنری سیروس گرجستانی (زاده ۲۵ اسفند ۱۳۲۳ در بندرانزلی) بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی بود. او دارای مدرک درجه ۲ هنری از وزارت ارشاد بود.

گرجستانی فعالیت در تئاتر را در سال ۱۳۴۹ و فعالیت در تلویزیون را در سال ۱۳۵۶ شروع کرد و پس از آن به استخدام وزارت فرهنگ و هنر سابق و ارشاد کنونی درآمد.

پیش از انقلاب، او در دو فیلم سینمایی با نامهای «بیست سال انتظار» (۱۳۴۵) و «مأمور دوجانبه» (۱۳۴۵) بازی کرده بود. وی همچنین در عرصه ورزش نیز فعال بوده و به مدت ۱۰ الی ۱۲ سال بازیکن تیم فوتبال شاهین بوده‌است.
پس از انقلاب، فعالیت سینمایی او با فیلم «فریاد مجاهد» به عنوان بازیگر در سال ۱۳۵۸ آغاز شد.

گرجستانی پس از آن هم در سینما و هم در تلویزیون در نقشهای مکمل فراوانی ایفای نقش کرد و ازجمله در “زرد قناری”، “شکار خاموش”، “آدم برفی”، “ساحره”، “مسافر ری”، “مدرس”، “امام علی”، “شلیک نهایی”، “هتل”، “کیف انگلیسی”، “کلاه پهلوی” و “شیخ مفید”.

سیروس گرجستانی در ابتدای دهه هشتاد و با ایفای نقش در سریال کمدی “متهم گریخت” با چنان بازخورد بالایی مواجه شد که متعاقب آن در کلی سریال طنز دیگر نظیر “سه دونگ سه دونگ”، “زن بابا”، “خوش نشینها” و “دنگ و فنگ روزگار” در همان حال و هوا بازی کرد ولی هیچ کدام از این سریالها به اندازه “متهم گریخت” مورد توجه قرار نگرفت.

آخرین کارهای سینمایی گرجستانی “قانون مورفی”، “نهنگ عنبر۲” و “ما همه با هم هستیم” بود.

گرجستانی هرچند اواخر عمر خود را با بازی در آثار به قول خودش “سوپرمارکتی” گذراند ولی در کارنامه خود دو فیلم فوق‌العاده با نامهای “دوران سربی”خسرو معصومی و “تنوره دیو”کیانوش عیاری را دارد؛ فیلمهایی به‌شدت جذاب که هنرنمایی گرجستانی در آنها فراتر از حد انتظار است.